Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Brudd under støtte i dag, men ubetydelig volum. Får nok en bedre indikasjon på videre retning i morgen, men jeg vil si det lener mot bearish.

Om man skal ta formasjonen i betraktning kommer det ikke til å stoppe på 17.

3 Likes

Hva ser du på som starten på den HS?

Må berømme deg for å ha tidlig identifisert formasjonen, og så langt truffet bra. Til tross for at mange har ropt høyt om hvor urealistisk det skulle være å gå ned mot 19,0 gitt FA, så har du holdt deg nøytral i din analyse.

Hva er (etter ditt syn) potensiell kurs på nedsiden gitt din analyse/chart over ?

1 Like

Mål avstanden fra toppen av “hodet” ned til halslinjen. Legg denne avstanden fra halslinjen og nedover. 14.80 får jeg, men det kommer litt an på hvor “hodet” og “halsen” er i ditt chart.

4 Likes

Ligger det ikke en del støtte i 17,6/7 området?

Det er bare 55% av HS som når target iflg http://thepatternsite.com/hst.html, så det er jo relativt sannsynlig at det stopper lenge før vi bikker under 15 kr. :wink:

1 Like

Det er her man også burde vektlegge en annen metode som er vel så relevant som teknisk analyse. #Nøffsedd

Om det bikker 15 selger jeg bestemor!!

55% sjanse for at du selger bestemor mao! :smiley:

4 Likes

Snu litt på det, hvis vi kommer så langt ned som TA indikerer, så kan du bruke det bunnpunktet til å handle ifht din FA.

1 Like

Det er ingen harmoni ifht target teknisk og reell verdi, slik sett har ikke kursen noe så langt ned å gjøre. Det er derfor det er så tøft å svelge dette med shorten og hvor hardt den rompekjører. Om teknisk hadde vært det bærende i aksjer ville alle vært tradere og man hadde slått ihjel hverandre. Få kan treffe den tekniske bunnen, derfor må man kjøpe ut fra reell verdi og bruke teknisk som annenhåndsinfo i min verden. Algoer som jobber som nå kan for alt vi vet være programmert til å danne formasjoner for å styrke sin hensikt, det er de nok sofistikerte nok til vil jeg tro. På en annen side finnes det i andre aksjer dekning av selskap som indikerer verdi og mer langsiktige eiere som ville forhindret slike tilstander som nå. Når i tillegg fundamentalister lar seg påvirke til å bli tradere styrkes slike svingninger ytterligere.

2 Likes

Om noen skal snitte ned, eller venter på inngang ville jeg anbefalt å følge med på følgende:

Brudd opp av 19(avvent til brudd er bekreftet, kan være pullback)
Test av støtte 17(kan snu opp her)
Kursmål HS 14(nær 2års stigende støtte)

9 Likes

Om det blir brudd opp av 19 så må man avvente med å kjøpe til den har passert 19 og bekreftet i etterkant. Da kan man ikke kjøpe nå?

Ifht test av 17 så kan man heller ikke kjøpe før man ser utfallet av hva som skjer her og om den tester og snur opp, hvordan skal de som avventer få kommet seg inn før kursen skyter opp på dagens volum?

Om man tror det snur på 17, burde man ikke begynne å kjøpe når den bikker under 18 og nedover? Hvis alle. Skal inn i overkant av 17 etter bekreftet støtte så kommer man seg kanskje ikke inn før den er langt over 18 igjen?

1 Like

Hvorfor gidder du? Det er jo så tydelig hva du synes om teknisk analyse?

8 Likes

Er ikke dette relevant ifht når man skal vurdere inngang, når kjøper man for å få flest aksjer billigst mulig? Tror du jeg ikke ser på tekniske aspekter selv om jeg stiller kritiske spørsmål?

1 Like

Ser dårlig ut mtp brudd opp på det ferievolumet her…

Tipper volumet tar seg opp OM vi dipper ned mot 17. Ellers tror jeg volumet tar seg opp om en 3-4 ukers tid uansett, pga det som kommer i slutten av August og utover.

Lite som skjer, kursen går ned, tekniske signaler blir utløst og kursen går mer ned. Funcom meldt MYZ lansering. Kursen går opp mot lansering og topper seg en gang enten før hvis det gikk dårlig eller etter hvis det går bra. Start på begynnelsen av denne posten, men bytt ut spillet.

Hvorfor jeg trodde ting ville være annerledes er jo litt rart. :joy:

@Bullishproof var i hvert fall ikke helt fullt lastet pga TA-en her, men jeg sliter med å ikke kjøpe nå. Jeg har liksom ikke troen på 15kr og 1,1mrd i mcap når jeg samtidig tror Funcom fint kan levere 100 mnok i resultat før skatt i Q2 og at de i Q3 og Q4 vil levere bra til svært bra, alt ettersom hvor bra det går med MYZ. Ender med å kjøpe mer hvis vi går mot 17-ish, så får jeg heller selge noe annet. :stuck_out_tongue:

Tenker området jeg har markert her er et område med økende støtte nedover:

6 Likes

Hmm, jeg har ikke sett så nøye på denne i det siste, fordi jeg har hatt en liten posisjon hvor jeg har vært fornøyd med inngang.

Men må si at jeg synes denne begynner å nærme seg særdeles interessant. Den synker og synker, selv om accumulation/distribution er sterkt. har mer og mer sansen for den som en kontrær indikator som kan påvise om kursen synker pga manipulering.

Det er jo litt upent at den har kommet nedenfor trendkanalen slik jeg tegner den men.

image

3 Likes

Ser for j** ut teknisk, men bra fundamentalt. Business as usual på Oslo Børs.

6 Likes

Ser du ikke at du og @Bullishproof snakker ut fra to vidt forskjellige filosofier? Han tenker som en trader, en trader er opptatt av å minimere risiko. Det innebærer å vente på bekreftelse. Det er et helt annet mindset enn f.eks støttekjøpe seg til et OK snitt.

En trader vil typisk finne et sannsynlig støttenivå, backteste hypotesen med historiske data, sjekke flere indikatorer for å se om det kan gi korrelasjon osv. før man foretar et kjøp - sist men ikke minst, en trader har INGEN problemer med å kjøpe 20% høyere om det betyr at risikoen er redusert med 50% fordi man har bekreftelsen i ryggen.

Håp er ikke en viable strategi om man skal trade.

Om man tror det snur på 17, burde man ikke begynne å kjøpe når den bikker under 18 og nedover?

Nei! Svaret på hvorfor ser du over.

Jeg tenkte som deg frem til i år. Jeg ville heller kjøpe på det jeg “trodde” var bunn fremfor å misse 20% opp. Nå tenker jeg totalt annerledes. F.eks; kjøper jeg Nano på 60 og selger på 67, og den går videre, så betyr det ingenting. Da kjøper jeg ved neste pullback, selv om jeg må kjøpe for mer enn det jeg solgte for.

“…men, du har jo gått glipp av gevinst!”

Ja, men jeg har også minimert risiko hele veien. Slik jeg ser på det trykker jeg på en “reset” knapp. Så venter jeg til jeg finner en ny inngang. Du må bare få hjernen til å ikke tenke på at du kjøper for mer enn du solgte for - for så lenge du tjener på det samtidig som du minimerer risiko, så er det bare det som betyr noe!

(Hadde denne diskusjonen i Nano sist uke da det var spesielt en skribent som var i harnisk fordi jeg solgte på 66. Ja, den gikk videre til 67, men den ligger også på 60 nå. Skal jeg risikere en nedside på 6 kr for å tjene 1 kr ekstra? Makes no sense).

Case in point: kompis ville kjøpe BTC. Jeg anbefalte ham å vente og se om forrige støttenivå holdt. Det gjorde den ikke, den føk under, men har nå bouncet hardt og er ca. $500 over der han vurderte kjøp. Burde han kjøpt? Nei, fordi den røk under støttenivå med $2-300. Når det skjer sitter du og svetter for du vet ikke når det snur. Han angrer nå på at han ikke kjøpte, men han glemmer at han først måtte ha vært med ned for å få være med opp. Hadde han likevel kjøpt før test av støtte hadde han nok ringt og sagt han angret på at han kjøpte.

Det er ufattelig mange faktorer som går inn i en TA som kanskje ikke vises igjen skriftlig fordi avsender tar det for gitt at mottaker er inneforstått med bl.a risikoanalyse og basic tradingstrategi. Håper det ga litt mening @Paddy80 ?

(Ikke meningen å si hvordan du tenker @Bullishproof - men jeg følger tankegangen din så tok meg den frihet, men arrester meg gjerne :slight_smile: ).

39 Likes