Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - The Park media

Greit vi kan ta bort ellingsen.

Men vil likevel anbefale å beregne årsverk minst 700.000 nok fra det vi kan se i regnskapene.

1 Like

Dere har alt dere trenger fra linken over. En erfaren internasjonal utvikler er 350000. Funcom er ikke i en posisjon hvor det er fluss med cash… De får garantert ikke bedre betalt i Funcom. Når prosjektet i tilleg har minst 33% av utviklerne som junior (se ansettelser og video) da er 400 000 veldig greit årsverk å bruke. Vi runder tross alt opp årsverkene og slenger og 400 000 på toppen for Ellingsens video tjenester og annet.

Fakta ødelegger enhver diskusjon?

Studenttorget trumfer regnskapstall?

1 Like

Så, siden det er mye tvil rundt hva TP koster setter jeg like gjerne opp flere muligheter så kan folk velge den de liker best. Antar at FC får i snitt 6 USD (i praksis mellom 2 og 7 avhengig av rabatt) per solgte spill. Det er muligens litt høyt da mange spill selger mest når de har store rabatter.

Utviklingskost -> break-even (antall)
100kusd -> 17k
200kusd -> 33k
500kusd -> 83k
1 musd -> 167k
2 musd -> 333k

Selv tipper jeg TP havner i 500k til 1m sjiktet (gjerne øvre del). Det vil for FC være ganske bra hvor selv småspill som pets v. monsters og my kingdom har kostet betydelig mer enn det.

1 Like

Du skjønner fortsatt ikke at du tar inn ovehead fra selskapsledelse mm om du gjør som du foreslår… Vi har sett regnskapet fra Funcom og vi vet hva totale utgifter er og hva som skal til for EBIT 0 i total drift. Det noen spurte om lengre opp var, “hva er break even for The Park?”… Da må du se på lønna til de som jobber på prosjektet og ikke de som jobber med kvartalsrapporter eller noe annet. Dette er lett å forstå om du vil.

Hjernedødt. Klarer ikke få pris på spill rett engang… jaja…

1 Like

Hvorfor er du så sint ? Vi prøver jo bare å finne ut hva som trengs for at The Park gå i break even. Må desverre flagge deg på denne.

3 Likes

Hva er riktig pris da? Jeg sitter i Japan og får bare opp 985 yen med 10% rabatt. Men utifra det jeg husker koster den 12 dollar full pris og 10 dollar i pre order.

Når du satte $6 så antar jeg at du ser litt lengre fram enn rundt launch og med diverse salg så tror jeg ikke er veldig feil.

Mye svada her… fort dere og post mer… så klarer dere sikkert å drukne de mer presise postene lengre opp :slight_smile:

Irriterende det det når du har postet en stjernepost og så svarer alle sammen så mye at hele posten blir glemt… :wink:

1 Like

Her @Gordon skal jeg forklare hvorfor beløpet jeg har brukt er forskjellige fra hva du bruker med et eksempel :
Fullpris: 120 nok
Rabatt: 10% -> 12 nok
Vat(Norge, 25%) -> 21,6 nok
Steam andel (30%) -> 25,9 nok

Igjen til funcom:
60,5 nok

Dette er for et spill solgt i Norge. Jeg brukte 15% vat i beregningen tidligere.

PRIS: 12.0$
Steam (inlk. VAT) 30% -3.6$

= 8.4$

8.4 * 8.11 = 68.12 NOK (og det er ganske forskjellig fra det du viser)

Du bommer vedr VAT, for VAT er allerede inkludert i Steams 30% (så ja Steam tjener forskjellig ved salg til forskjellige land). Du bommer og på start pris. Men selv om vi ville gjøre som deg vedr VAT så er:

GERMANY VAT : · VAT 7.19%
UK VAT: VAT 20%
FRANCE VAT 5.5%
USA: 5 to 10%

Du skal jobbe veldig hardt for å kunne argumnetere at et snitt av VAT skal være høyere enn 10% om du tar utgangspunkt i de største markedene…

Valget blir da mellom 68.12 NOK og (0.9*68.12) 61.3. Jeg som Christian tror det er det første tallet som gjelder. Hvis du da igjen går tilbake til det romslige estimatet på 2 Mill NOK for hele prosjektet så er du på 2 mill/68.12 = 29359 kopier… Og det tror jeg er veldig nære fasit… Rabatten som The Park selges for nå drar ned snittpris noe. Men likevel det meste selges etter launch hvilket er uten rabatt… Men la oss si 35 000 om vi tar i for å ta høyde for at noe selges billigere nå. Du ser forskjellen blir ganske vesentlig når du roter med tallene på alle nivå.


Du kan da vel skjønne at ledelsen til Funcom ikke sender sin viktigste lead designer ut i Vestfløyen av Funcomkontorene med 0.5 mill USD, og sier, “Her, kos deg, lær deg Unreal”, mens resten av selskapet er i ferd med å gå konk. Jeg tror forholdene er meget strenge nå… Faktisk om jeg skulle regne over prosjekt kost igjen så ser jeg at jeg tok litt i tidligere… Mars til August er bare 5 mnd… Så totale årsverk blir 3.46 (5/123.5 + 38)… I stedet for å runde av til 4 så kan vi heller bruke 500 000 pr utvikler i snitt… Prosjektets kost er fortsatt 1.72 Mill NOK… La oss runde av til 2 Mill NOK så det er nok til en reise til Oculus Rift testing, Ellingsen videos og litt annet snacks…

2 Likes

Hvis man tar utgangspunkt i regnskapstallene, så får man 35/47 = 750k pr årsverk i snitt for Funcom. Funcom har sagt at de forventer å bruke 4-6 personer i 4-6 mnd på de små spillene. La oss si det er 4 personer i 6 mnd, så får vi 2 årsverk. Totalt 1,5 MNOK i kostnader. Ironisk nok ca det samme beløpet som @Gordon har kommet fram til, med tanke på at forutsetningene er helt forskjellige-

Angående inntekter pr spill, så sa min siste kvittering fra Steam “Tax: 0”. Det var på et spill til 80kr. Spørsmålet mitt er om det faktisk betales moms her? Jeg er jaggu ikke sikker. Det mest interessante her er nok forhåndssalget nå før launch til 75kr og salget rett etter launch til 100kr. La oss si 1/3 i forhåndssalg og 2/3 rett etter launch*. Snittprisen er da 92kr -30% til steam = 64kr. Hvis det er moms her, så blir det 920,70,85=55kr (snitt mva på 15%, tatt ut av luften).

Break even: 1,5MNOK/64=24k, eller 27k hvis det er moms.

Spørsmålet blir jo hva man tror av salg. Her tror jeg vi nesten bare kan telle med Steam. Steam har 40 millioner unique visitors pr dag, Greenmangaming har 500k, så rundt 1% så mange. Gamersgate har 120k, så ca 3 promille så mange besøkende.

http://steampowered.com.w3snoop.com/
http://greenmangaming.com.w3snoop.com/
http://gamersgate.com.w3snoop.com/

*innen 2 uker, hvis man ser på hvordan Soma solgte.

2 Likes

@Gordon Tyskland er 19%, Storbritannia 22%. Frankrike 20%

@Christian steam har betalt moms siden 2011 mener jeg å ha lest. At det står 0 på deg betyr bare at dette er tatt med på forhånd i motsetning til enkelte amerikanske stater, der det blir synliggjort som et tillegg. I USA er det vanlig å oppgi priser uten Vat.

Nei dette er hentet ned fra oversikt over internetthandel. Det spiller uansett ingen rolle. Steams 30% inkluderer VAT. Steam betaler VAT, men det går ut av Steams 30%… Er ikke noen dobbel dipping… Skattelegningen er en av de tjenestene Steam gjør for utviklerne. Akkurat som i Appstore og Google Play.

Tror det er moms på mat du refererer til.

Edit: ufin tone

Appstore, Google Play og Steam jobber på samme vis. 30% av beløp trekkes uansett land salget går til. Enkelt og greit.

SOMA var lansert i August og selger fortsatt… Igjen så må vi huske at om vi sammenligner listeplasseringer med SOMA så må vi og regne med at samme listeplasseringer for The Park ville bety nærmest 3 ganger så mange kopier solgt (deres model med at listen er basert på omsetning innebærer faktisk dette). SOMA er for lengst siden over 100 til 150 000 kopier solgt… Jeg har ingen som helst planer om å fable om The Park salg i skala 300 til 450 000… Jeg sier bare at 100 til 150 000 blir veldig hyggelig det og. Det blir positive bunnlinje og positive cash flow. Det vil prise aksjen merkbart opp…