Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Bare 5-6% over spot

Det er jo 22 karat, så man mister noen prosent på det.

Alle 1 oz bullionmyntene inneholder 1 oz rent gull. Hvis det er 22K som med Krügerrand, så kommer det andre metallet i tillegg i vekten. Så man mister ingen prosenter…

2 Likes

Det Tek sa.

Men ja, den er ikke «ren», er blandet i litt kobber som gir den et rødskjær.

Fun fact om Krugerrand

Dette bidrar til å forklare prisingen om dagen - er dog ikke hele forklaringen:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-28/u-s-mint-has-reduced-silver-gold-coin-supplies-to-purchasers

1 Like

Solgte dessverre min gullposisjon i begynnelsen av året. Men gull utvikles som forventet.

1 Like

Plutselig vil alle ha gull. Goldman Sachs ute med target på 2500 nå:

Ja, det er rødglødende overkjøpt for tiden. Normalt burde man kunne forvente vending omkring her og test av brudd opp. Men kanskje er det også for åpenbart og det fortsetter bare opp.

Lag deg et heftig smykke med 100g 24k medalje og 18k 50g halskjede. Gå etter Pablo Escobar looken

If capitalism depends on designating a person of godlike abilities to manage demand and supply for all forms of money and credit – currency, demand deposits, money-market funds, repurchase agreements, equities, mortgages, corporate debt – we are as doomed as those wretched citizens who relied on central planning for their economic salvation.
https://www.thestreet.com/mishtalk/economics/gold-advocate-judy-shelton-may-soon-be-on-the-fed

1 Like

Mange gull ETF’er og ETC som har steget mye.

Hvordan kan jeg være sikker på at gullet mitt er ekte?

Myntverkene som har laget myntene garanterer på vegne av det landets myndigheter for gull og sølvinnholdet i myntene. Vi kontrollerer dessuten alle gullmynter vi kjøper i annenhåndsmarkedet for å forsikre oss om disse er ekte. Majoriteten av våre mynter blir kjøpt inn av offisielle distributører og kommer nye fra myntverkene. Du har alltid returrett hvis du mistenker at myntene ikke er ekte. Under “tilbehør” på vår hjemmeside selger vi dessuten utstyr som gjør at du kan kontrollere myntene dine om du skulle kjøpe mynter i annenhåndsmarkedet.

1 Like

Mitt inntrykk er at endel miners ligger langt etter gullet kursmessig. Dette kan også vedvare en stund pga noe mindre løfting ref. Covid i q2.

Lave oljepriser bidrar også fint på lav Opex.

Endel selskaper har løftekostnader på 950 pr unse og lavere.

Så på det største selskapet er matematikken ganske enkel. Ved full produksjon løfter de 6.1 mill unser pr år. Kost 950. Så med dagens kurs raker de inn 1000$ pr unse. Syke marginer som attpåtil ser ut til å bli enda bedre.

1 Like

Litt latskap er det å spørre, men jeg våger likevel: Er det et spesielt selskap du da tenker på? Jeg har lurt på å forsøke å kjøpe litt gullrelatert, men som noob er det vanskelig å vite hvilken type eksponering som er den lureste. Har lest litt her i tråden men føler likevel ikke at jeg kan nok til at jeg vet hva jeg burde gjøre :slight_smile:

Eksempelet over var på Newmont.
Q2 kommer forresten i morgen.
Blir spennende å se på guiding.

2 Likes

Verd å sette seg inn i gruveselskapene, de har gode tider nå.
8 år med innsparinger resulterte at exploration, som er en kostbar affære måtte kuttes kraftig som igjen resulterte at nye prosjekter er mangelfullt i dag. Med den høye og tilsynelatende vedvarende gullprisen vi kan se et godt stykke fram i tid, har det blitt ny giv i bransjen.
Investorer, små og store strømmer til og investeringene i å finne nye felt, utvide gamle, oppkjøp av både rettigheter og selskaper, samt god fortjeneste for produksjonsselskapene har fått god fart.
Spekteret over selskaper er stort og varierende, igjen verd å sette seg inn i.

4 Likes

3 Likes

The surge in speculative demand from ETFs has so far been sufficient to offset the collapse in demand for gold from other sources, particularly the jewelry industry. Total gold demand in the second quarter was about 11% lower than in the same period last year.

Gull og sølv blir plutselig unaffordium og unobtanium.

(Bloomberg) – The U.S. Mint has reduced the volume of gold and silver coins it’s distributing to authorized purchasers as the coronavirus pandemic slows production, a document seen by Bloomberg shows. The Mint’s West Point complex in New York is taking measures to prevent the virus from spreading among its employees, and that will probably slow coin production there for the next 12 to 18 months,
https://www.bloombergquint.com/markets/u-s-mint-has-reduced-silver-gold-coin-supplies-to-purchasers

U.S Mint oppbevarer ca 22% av amerikas gull.
Produksjonen reduseres over hele 12-18 måneder grunnet “corona”.
De vil nok heller øke lageret sitt. Det er jo nærmest kun maskiner i arbeid på dette stedet.

2 Likes