Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Havyard Group (HYARD)

Noen med tilgang?

Vard og Havyard i finalen om å bygge nye Fjord1-ferjer

Har ikke tilgang der, men kan dele artikkelen om Havyard i FA i dag om det er ønskelig.

2 Likes

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=429346

Der satt den!

3 Likes

Jeg benyttet anledningen til å selge alt på 21,60 etter å ha kjøpt meg inn på 9,77. Så gjenstår det å se om dette lønte seg eller ikke, men uavhengig av det skal jeg nok inn igjen til høsten.

1 Like

Hva er det som foregår i denne aksjen nå? Ned nesten 4 kr fra topp når de fikk kontrakt på over 1 mrd?

Ned pga lenge til neste trigger?

Sell on news er tydeligvis noe jeg må lære meg å gjøre.

Jeg mistenker at det er kortsiktig fall grunnet forventninger til svak Q2, samtidig er det mange som selger seg ned på børs nå før sommertider. Denne skal langt opp fra høsten og utover 2018/19.

1 Like

Synes dette blir enklere å enklere å forutse, spesielt i denne aksjen. Kunne hatt bra meravkastning av å selge på news og kjøpe igjen litt senere…

Med dette i tankene kommer jeg nok til å kjøpe litt fremover.

1 Like

Tok 25% gevinst på 21/20,4 men for ivrig på 19.3kr. ,Er vel litt forelsket i aksjen etter all gevinsten den har gitt meg. Så får ta en alvorsprat med meg selv og la matematikken seire :slight_smile:

@Mr.Bee ble vinneren denne uken og jeg får smøre meg med litt tålmodighet som forrige sommer.

3 Likes

For min del er jeg livredd for å selge for tidlig, da jeg som @Janno ofte forelsker meg i ulike aksjer. Dog uansett fornøyd at det ikke nå var tilfellet, hehe :slight_smile:

For min del startet HYARD i sept 2016 på 9,77, før alt ble solgt på 14,5. 10 dager senere kjøpte jeg på 13,47 og nå nylig solgte på 21,6. For min egen del frister det særs å kjøpe igjen når jeg ser den faller i etterkant, men jeg har dessverre en lei følelse at den skal noe lenger ned… Inn igjen skal jeg uansett :slight_smile:

2 Likes

Da er omsider et 4de selskap sertifsert av US Coast Guard ift. ballast rensesystemer. Selskapet heter Sunrui Marine Environment Engineering Co. Ltd. Fra før av har Optimarin AS, ALfa Laval Tumba AB og OceanSaver IP AS godkjenning.

Jeg var i kontakt med MMC tilbake i tid, om jeg ikke husker feil sa de at de siktet seg inn på en endelig godkjennelse sommer 2017, så ingen umulighet at de snart er godkjent. De har før av noe som heter “acceptance letter”, som mer eller mindre er en godkjenning, dog uten at de er endelig formelt godkjent. Så fort en har denne godkjennelsen er en ansett å ha noen av de beste systemer, da USCG sine krav er betydelig mye strengere enn IMO kravene, og per dags dato et krav for å levere rensesystem i USA.

Avtalen med Fjord1 er selvfølgelig bra, og noe lønnsomhet er det, men et ekstremt bidrag på bunnlinjen er det nok ikke:

Vi er presset på pris, det legger vi ikke skjul på. Men basert på at vi har en stor del av verdikjeden, og er motiverte til å stå opp tidlig om morgenen, skal dette bli lønnsomme og gode kontrakter både for kunden, eiere og ansatte.

3 Likes

Er det fortsatt 5 ferger som skal gis kontrakt på?

Fjord1 er enno ikke ferdig med å vurdere kva ferjematriell det skal sette inn på alle strekningane reiarlaget har vunne sidan i fjor, skriv Nett.no.

Også andre reiarlag reknar på nye ferjer, i tillegg til dei som dei alt har i bestilling. I alt det snakk om ferjekontraktar for minst 3,4 milliardar kroner under arbeid pr. i dag, rundt 2,8 av dei milliardane hos norske verft.

Pr. i dag er det snakk om fem ferjer til for å få kabalen på plass hos Fjord1, i følgje administerande direktør Dagfinn Neteland i Fjord1. Det blir nybygg, men kor mange er førebels ikkje avgjort, ifølgje Neteland.

Må si jeg er overrasket over at kursen ligger på nivået den gjør nå, selv om Q2 forventes å bli svakt. RT 16.90 og ned 8,15% i dag… Fra topp er jeg ned fra over 60% til i overkant av 30% papirgevinst.

Gjelder å være langsiktig i denne :wink: Ser fort en 2-3 dobling på et par års sikt. Kursen er fortsatt 50% under IPO i 2014, og da så ikke situasjonen like lovende ut.

Tror Q2 er sterkere enn Q1 pga levering av båt? Har solgt halvparten av beholdningen på 18-19kr, beholder gevinst aksjene og lar de leve sitt eget liv. Solgte mest fordi jeg var “all inn”, + ville inn i 3 andre aksjer som jeg også ser på som potensielle 2x kandidater for 2018/19 :slight_smile:

3 Likes

NES - deleid datter av Havyard Group (50,5%)rapporterer om en rekordhøy ordrereserve på over 500 mill. I 2016 hadde selskapet en omsetning på ca 92 mill, så dette lover bra for framtiden.

2 Likes

Tipper det kommer en ny (evt blir bekreftet ) kontrakt iløpet av august også, ser en skipsverft leder har fylt på med litt aksjer slik hn gjorde før fergekontraktene i januar. Wild guess :wink:

1 Like

En liten kontrakt riktignok, men 70 mill er penger det og :)Ordreboken begynner å se riktig så bra ut for 2018/2019.

2 Likes

Har kjøpt litt tilbake av det jeg solgte i Juni, var heldig å fikk på en 16kr dippen etter dårlig Q2. Men ordreboken er sterk for 2018/19!

Dersom det er sant som Fjord1 sier, så skal de ha ca 10 nye ferger i året fra 2019 -2023 mtp deres nåværende flåte ( ink 20 nybygg)
Nå gjør regjeringen det også lettere å få finansiert byggelån for norsk skipsfart. Bull! :slight_smile:

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/08/Fjord1-sjefen-Vi-ser-ingen-diesel-ferger-i-Norge-innen-fem-aar

  • Ny kontrakt “MMC Kulde på Vigra og i Tromsø har kommet gjennom nåløyet i Russland, og vunnet stor
    kontrakt på levering av lastfryseanlegg til 4 frysetrålere til Murmansk, verdi 100 mill”
4 Likes