Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Siden vi nå står på randen av en pandemi med kjipt utfall for mange så har spørsmålet dukket opp. Her deler vi tips og annet for hvordan forberede seg fornuftig eller ufornuftig til en krise og katastrofe.

Her kommer to nyttige linker til hva myndighetene forventer av hver hustand.

17 Likes

Når det kommer til ris (tørrvare, lang holdbarhet) så har Joker jasminris 4 kg pose til 39,-
Koketid 17 min, testet på den tiden, god smak, alt ok. Husk å røre om hvert 5. minutt ellers setter den seg i bunn…

Felleskjøpet har 64 ruller dopapir 2 lags til 260,-
Samt 5 liters dunk med klor til rens av overflater, samme med grønnsåpe (husker ikke pris). Dopapiret startet å tømmes i lillehammerområdet idag.

8 Likes

En må ikke glemme essensielle ting som kaffe, snus og et rikholdig barskap.
Hvis en må låse seg inn er det desto viktigere å sette pris på tilværelsen så en ikke går på veggene!

Edit:
Dette er kanskje unnskyldningen du kan bruke for å rettferdiggjøre å faktisk kjøpe den Iberico-skinken du har hatt et godt øye til der den har hengt bak slakterdisken hos den lokale kjøtt-dealeren din!

13 Likes

Snus er vel ca 110,- pr boks i butikk.
Jeg prøvde meg på snuslageret dått no.
Der ble det 94.9,- pr boks for 15 stk.

15 spenn mindre pr boks rett i postkassa, hey I’ll take it.
Så slipper man butikk og eksponering i butikk i tillegg.

3 Likes

Nudler, buljong, knekkebrød, ost på tube, fryste grønnsaker, fryst kjøtt, fryst frukt. Lett å få tak i enda.

Styr unna alt som ligger åpent(bær, tomater, bakevarer, alt i løsvekt, ferskvarer). Og ikke la noen andre lage mat til deg(gatekjøkken, smurte baguetter osv.) Smittebærere er overalt nå.

Masker til bruk i møter eller på butikken. Bare tull at det ikke fungerer. Er en grunn til at det er mangelvare i verden og at Frankrike har rekvirert det fra alle franske produsenter nå.
Antibac til etter håndvask og etter du har tatt på dørhåndtak.

Indre østfold og Tücksfors i Sverige har ingen tomme hyller enda. Fortsatt litt tid siden idiot-vi-drar-på-kollen nordmenn med “it’s just a flu bro” mentalitet, prepper ikke før vi får tosifret dødstall.

3 Likes

Får ut å finne en stor antibac dunk imorgen hvertfall. Masker får man vel ikke tak i noen plasser nå?

Venligst DM meg den dagen eg må hamstre snus. På førehand takk!

6 Likes

Helt unødvendig å bruke antibac og vaske hendene. Bare vask hendene lenge nok.

4 Likes

Jeg tenker det er greit om jeg “gjør for mye”. Kommer til å fortsette med håndvask, så sprit og åpne dør med papir. Unødvendig? Kanskje, men det driter jeg i. Skal gjøre alt for å bli en av de 20-40% som ikke får wu-flu.

6 Likes

Da sporer vi tråden tilbake til prepping.

4 Likes

Jeg har blitt litt overrasket over at holdbarhet på en del av disse tingene er såpass kort. Vet ikke om det er fordi det har stått i butikken evig lenge uten å bli solgt.

Mel og gjær i heimen, så kan du lage brød i lange baner:

5 Likes

Vil det virkelig hjelpe å åpne døren med papir? smitter det lett vil jeg tro at om viruset havner på papiret havner det og på deg. Er det tilfellet kan du jo åpne døra med antibac :grin:

Jeg skal kline med første jeg ser med corona, må jo kjenne at man lever litt og! 1-3% er gode odds😄 værre er det med oddsene på børsene fremover.

Når det gjelder prepping, real turmat og snurring må med !

1 Like

Ja skitt, sånn turmat har jeg ikke tenkt på . Hvor er det billigst?

Putt bakervarer i fryseren. Så holder de lenge.
Vaakumpakket ost holder lenge, og er næringsrikt.
Nugatti, peanøttsmør, næringsrikt, og holder lenge
Laktoseredusert melk, har holdbarhetsdato til ut i juni…
Metallkanner med matolje.
Kjøttvarer som er billig pga dato. Rett i frysen.
Salt, pepper, krydder, sukker
Honning. Kan også brukes på sår for å unngå infeksjoner.
Skinke på boks om man finner det.

2 Likes

Det er svindyrt overalt, men den beste er det Real Turmat som har.
Kanskje du finner noe “utgått” på en armyshop?

PS! man må ha kjøtt og grønnsaksbuljon - det løfter smaken på det meste!

1 Like

Ser at jeg er sånn noenlunde på ballen her, har både hermetisk skinke og buljong. :smiley:

Og for den som har våpen i hus: Ammunisjon og våpendeler. Prisene kommer til å stige mye fremover. Og det kan hende det blir vanskelig å få tak i også.

1 Like

Diverse reseptfrie medisiner, slimløsende, allergitabletter, ibux, paracet, tannkrem, såpe, tannbørster, førstehjelpsutstyr…

3 Likes

Mulig det er feil tråd, men tenkte det er greit å få med før alle sløser bort antibac’en de har hamstret @Deuteros :

5 Likes

Mulig feil tråd men må ikke glemme underholdning når man er innelåst :slightly_smiling_face:

Denne serien er morsom, og kan også fungere som inspirasjon til prepping: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Doomsday_Preppers

2 Likes