Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

Hehe han er enda mer dommedagsprofet enn jeg

"Det er derfor viktig å ikke la seg lure av utviklingen de siste årene og forstå at sentralbankens påvirkning kun er midlertidig. Genuine aktive forvaltere har lidd under dette regimet. Dette er som forventet i en periode hvor den naturlige markedsmekanismen suspenderes.

De som glemmer at dette er midlertidig, vil én dag våkne til en brutal ny virkelighet."

3 Likes

Jeg liker Warren. Han vet hva det går i.

1 Like
1 Like

Blir helt feil å linke inn den saken. Peter Warren hadde ikke noe med driften der å gjøre.

Nei det er sant men han mente vel lenge at saken ble håndtert korrekt fra warren capital sin side :slight_smile:

Her er foresten et fint innlegg på bloggen hans om hva han mener om et par av de som kjøpte seg inn i Nofin :

http://www.peterwarren.no/2014/02/19/

Tenkte jeg kunne fortsette denne her, siden jeg er på vei litt off-topic for Funcom-tråden.

Greia er vel at du må gå inn i aksjer du faktisk har troen på fundamentalt, eller har sett et sterkt mønster i. @Morti har vel gjort som du har sagt, kjøpt seg inn når aksjen var i en dødperiode, og solgt seg ned nå, når hypen er rimelig sterk. (Ref: +20% på en dag).

Spørsmålet blir vel bare når det er riktig å ta gevinst. Her ser @Morti ut til å ha bestemt seg på kjøpstidspunktet for hva en “riktig” salgspris burde være. Greit det hvis man oppdaterer den utfra faktiske endringer i kjent informasjon, men lar salgsprisen stå ujustert når en aksje først og fremst går på hype eller “teknisk”.

Man er vel gjerne litt mer kynisk i kjøpssituasjonen, mens man etter å ha sittet i aksjen en stund har en tendens til å bli “forelsket”, og stadigvekk rettferdiggjør en høyere salgspris. Resultatet av det er jo at man gjerne sitter i aksjen mens den faller til eller under kjøpsprisen, man har jo akkurat overbevist seg om at riktig pris er skyhøyt over denne! :stuck_out_tongue:

Når du først snakker om roboter osv, så er vel trading utfra det tekniske det som er vanskeligst, ettersom det er det robotene bruker for å kjøpe/selge aksjer?

2 Likes

Jeg tolket Morti sitt innlegg som mer kortsiktig trading, og sitte å dytte aksjer frem og tilbake med noen dagers mellomrom. Ikke noe feil med det heller hvis man tjener på det, men jeg mener at det ikke fungerer for alle, like mange må tape som vinner dersom det ikke er en underliggende fundamental forbedring som ligger til grunn eller at markedet har oppdaget og interessert seg for en glemt aksje.

Det kommer an på tidshorisont, det er derfor jeg liker å se på større bevegelser, men robotene skal snurre kapitalen rundt så fort som mulig, med en liten gevinst i hver trade. Robotene er gjerne netto 0 i aksjer på slutten av dagen eller uka osv, gevinstene kan tas på noen minutter.

Kjøpet til @Morti i Funcom var jo hovedsakelig for en god stund siden, derav tolkningen min. Han kjøpte også iflg han selv noe på rundt 2kr som gikk med i salget nå. Mao, en kombinasjon av relativt langsiktig og kortsiktig trading.

Greia er vel egentlig at han har en planlagt exit-strategi. Jeg har forsåvidt det selv også, men den er mindre trading-orientert, uten at jeg prøver å få med meg kortsiktige svingninger, men bevegelsen i Funcom den siste uken var jo ekstrem nok til at selv om han i utgangspunktet var langsiktig, så ville jo målet hans godt mulig ha blitt oppfylt.

1 Like

Er ikke så kortsiktig. Jeg har vel gjort 3 handler i år. To salg og ett kjøp. Noen ganger blir det kortsiktig fordi kursmålet blir nådd uten at det har kommet ny informasjon på banen. Noen ganger kan dette skje på få dager. Andre ganger tar det månedsvis. Og som oftest er det jo det en forventer så det er helt greit. Men en ting er sikkert, hvis en legger aksjer til salgs for en høyere pris en hva en kjøpte de for og kun selger når det kursmålet er innfridd, og holder deg til det hele livet, ja da er du en rik mann og har gjort noe kanskje ingen andre har klart/prøvd på før om du kun gjør dette om og om igjen :slight_smile:

2 Likes

Når det gjelder ren strategi så har jeg ikke en, men mange tanker i hodet. Tror jeg skifter mye. Lever i nuet og gjør forskjellige ting av forskjellige grunner. To av mine mer generelle strategier siste året har vært to ting. Gap trading. Her har jeg lykkes med alle tradene mine. 2 ganger Kitron og 2 ganger Hugo Games. Den andre har vært 10-20% jagene mine. Lete seg frem til en aksje som kan gå 10-20% neste halvåret er lettere enn å finne en som kan gå 100%. Eller 300%. På den måten så tenker jeg avkastning i forhold til bankrente. F.eks. 100 000 kroner med 20% avkastning dekker rentene for 1 000 000 i ett år. Ved å tenke på denne måten så føler jeg ikke at jeg trader for så lite penger. Jeg tror en del av grunnen til at jeg klarer å være kald i hode ofte (ikke alltid jeg har også opplevd panikk…) er at jeg ikke investerer for så mye. Kun ca. 1/4 del av årsinntekt. Men heldigvis, økende :slight_smile: Etterhvert blir en vant med høyere beløper, men jeg tror det må en gradvis tilnærming til for å fortsette det gode løpet jeg er på. Og ikke minst, at en ikke overvurderer egne “evner”. Jeg sier til kona mi hele tiden “Jeg vet INGENTING”. Har null peiling i forhold til de store gutta. Det er viktig å være klar over også. Men det er altså aldri feil å ta gevinst.

3 Likes

Det kan være jeg misforstod Morti sin post, jeg leste det som at man ikke kunne tjene penger ved å sitte stille, men det det egentlig sto er å sitte og stirre på skjermen. Jeg mener jo at man kan tjene store penger på å sitte stille (ute eller inne avhengig av syn) men jeg misforstod trolig innlegget

4 Likes

Skal man trade så tror jeg iallfall at man bør ha en plan for exit nesten før man har kjøpt aksjen. Jeg merker at hvis jeg ikke har kursmål ( opp og ned :wink: ) så blir jeg alt for ofte sittende for lenge når det ikke går som jeg hadde planlagt.

2 Likes

Slik har det gått. 89,57% på ett år. Byttet ut alle aksjene mine 28. desember 2015. Så ingen januarkrakk på meg. Det gjorde susen. Og så Funcom da :slight_smile:

7 Likes

4 Likes

er veldig enig i at det er viktig å ha en exit strategi og en plan på forhånd.

Hva tror dere om denne strategien for pensjonssparing i aksjer?

  1. Lag et budsjett for hva dere vil bruke som pensjonist
    Dagligvarer X
    Mobilabonnement Y kr
    Boliglån renteutgifter Z kr
    osv

Og så kjøper du utbytteaksjer innen alle kategoriene som dekker de kostnadene, hvis du vil bruke 250 kr per måned i mobilabonnement kan du kjøpe Telenor, Telia, Tele 2 osv hvis de har snitt utbytte 5% og 27% skatt så må du ha aksjer for 25012/(0.050.73) = 82000 kroner osv.

Dersom du låner fra banken til 2% og du får 5% utbytte f.eks så kan du jo finansiere dette med å låne mer fra banken og sette noen av pengene i bankaksjer.

Med denne strategien gjelder buy and hold, men dersom kostnaden går opp mer enn utbytte så må du kjøpe flere aksjer, eller dersom utbytte stiger mer kan du selge litt. Dersom du slutter å bruke en tjeneste så selger du disse aksjene eller kommer det en ny tjeneste investerer du i dette.

For tjenester som Netflix som tjener veldig lite i dag blir det jo vanskeligere siden du må sikkert ut med millioner av kroner bare for å dekke din månedlige kostnad på 79, eller Spotify som ikke er børsnortert, så man kan ikke følge dette helt slavisk.

Ikke en strategi som jeg kommer til å begynne med nå, men kan begynne å kjøpe litt etter denne strategien når børsen er billigere eller utsiktene for økonomien bedre.

Jeg syns tanken bak er god, men ikke noe jeg ville gjort.

1 Like

Jeg kommer til når jeg har realisert leilighet og Porsche og gå for en mer forsiktig langsiktig aksjesparing. Fond er jeg ikke spesielt imponert over men mulig jeg setter noe i indeksfond osv. Jeg kommer nok ikke til å følge helt regnestykket ditt holmes siden det er for langt frem å kunne spå. Jeg ser for meg å putte pengene i utbytteaksjer og typiske selskaper som bank, komp m.fl. Alt av utbytte vil jeg reinvestere. Så når behovet kommer en vakker dag så casher jeg ut :slight_smile:

1 Like

Forslag til indeksfond?

Har ikke satt meg inn i de enda på lang tid. Så det må jeg komme tilbake til :slight_smile:

1 Like