Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Risiko er et relativt begrep. Nå vet ikke jeg hvordan din portefølje ser ut, men jeg vil tippe at du tar høy risiko sammenliknet med 90% av Norges befolkning. Folk flest putter jo helst pengene sine i banken. Når man som privatperson driver med enkeltaksjer tar man høy risiko. At jeg befinner meg i den ekstreme enden lever jeg godt med og ser ikke noen grunn til å forsvare utover det jeg har gjort over.

4 Likes

Warren Buffet uttalte vel en gang: “diversification is protection against ignorance. It makes little sense if you know what you are doing.”

Men man kan aldri ha stålkontroll på hvilken vei en aksje skal gå, så kanskje ikke det beste rådet han har gitt.

1 Like

Det er korrekt, og de hadde en ekstremt stor tilt mot KO på starten av 90-tallet.

Det er en vesensforskjell på å allokere store deler av porteføljen mot binære selskaper, enn KO eller Costco. Hva er oddsen for at Costco eller Coca Cola går åt skogen? Tilnærmet null.

Det er Buffett, med to t’er forresten. :wink:

Jo, men jeg mener om han ønsker å satse så mye på pcib så burde han kunne gjøre det uten bedreviter-kommentarer.

Sikkert ikke mange som trodde berkshire-aksjen kraft heinz skulle gå fra 96 usd til 25 usd på så kort tid? Alt kan skje i aksjemarkedet.

2 Likes

Jeg har ikke sagt noe om hva han skal eller bør gjøre. Jeg har kun stilt spørsmål ved den “lotto-kulturen” som eksisterer rundt disse papirene. Jeg sliter med å forstå det.

God porteføljekonstruksjon vil gjøre mange underverker og en av de er at man slipper å gå på de helt enorme minene som er der ute. Det er en stor fordel ved å ha en viss diversifisering. Et eksempel kan være at det blir mye enklere som investor fra et psykologisk standpunkt å holde ut fordi svingningene blir “glattet ut” mer ved å ha en litt bredere portefølje. Det gjør at man potensielt unngår å gjøre tabber.

Buffett og Mungers poeng når det gjelder diversifisering er i all hovedsak om den ekstreme varianten som blir presentert i akademia.

2 Likes

Minner alle om at tråden handler om å dele porteføljer, ikke rake ned på andre som har annen investeringsfilosofier enn seg selv.

Er det noe historien har lært oss så er det at det finnes mange måter å tjene penger på børsen på.

For de som ikke har sett forumreglene.

3 Likes

Jeg tenker det at du ser på andres investeringsfilosofi som “lotto”, sier det meste om deg, @aksjefokus

Men som sagt, jeg trenger ikke forsvare min allokering for deg, @aksjefokus, så jeg avslutter herved mine bidrag på denne tråden og lover å ikke delta her mer.

“For those who understand, no explanation is needed. For those who do not understand, no explanation is possible.” (Ziad K. Abdelnour)

2 Likes

Hei, Håper du ikke avslutter dine bidrag til tråden, disse er til stor nytte for flere her inne. Moderatorgruppen har fått flere innspill rundt enkeltes “håndtering” av andre sine porteføljer og strategier. Dette er også grunnen til at vi har minnet alle på forumreglene. Hvor målet er å ha et hyggelig og lærerikt diskusjonsmiljø.

7 Likes

Hei. Vil bare si at jeg setter pris på alles bidrag her. Vet ikke om det ligger noe annet bak krangelen, men er interessant for meg å se møtet mellom helt forskjellige syn. Oppfatter egentlig ikke noe av dette som å rakke ned.

7 Likes

Greit å stille spørsmålet, hvorfor?
MEN det sier seg selv, personen har så mye større tro på PCIB enn de resterende aksjene…
Å følge fornuftige bankråd er vell og bra, men de store mulighetene ligger ikke å satse kun 10% av porteføljen i “sikre” aksjer…
Det er godt vi tenker forskjellig, det er det som skaper markedet… Eneste jeg kunne ha unngått er robot handlingen :flushed::blush:

2 Likes

PCIB: 83%
PHO: 11%
NANO: 6%

PCIB og NANO har jeg en svært lang tidshorisont på.

PHO er mer som en “cashposisjon” og vil over tid benyttes til å vekte meg opp ytterligere i PCIB og NANO, dersom det dukker opp noen gode muligheter.

3 Likes

1. NANO.OL 21,28 3,00%
2. PCIB.OL 28,00 0,36%
3. TRVX.OL 4,90 2,30%
4. FUNCOM.OL 13,57 1,12%
5. PHO.OL 59,80 1,70%
6. NEL.OL 8,02 1,01%
7. BGBIO.OL 16,46 1,60%
8. NAS.OL 45,00 0,74%
9. AXA.OL 18,40 3,37%
10. QEC.OL 1,37 0,00%
11. SSO 136,16 1,92%
12. SSO.OL 102,40 0,29%

Hva er det som gjør at porteføljene her på forumet er så spesielle i forhold til andre privatpersoner på Oslo Børs?

3 Likes

Jeg tipper risikovilje + at det nok er den samme grunn til at «markedet» ikke har oppdaget pcib enda. Den gjengse aksjesparer har fått råd av banken + er ikke interessert i å følge med så grundig på posisjonene sine. Er jo ganske strevsomme aksjer folk her inne liker egentlig. Hvor mange hadde trodd de skulle sitte å diskutere gallegangskreft i detalj med bankid-brikken i hånda…

4 Likes

Det dreier seg riktignok ikke om mer enn drøyt en million kroner, men jeg har så godt som hele min formue plassert i PCIB. For omkring tre år siden hadde jeg fordelt meg ganske jevnt på PCIB, TRVX, NANO, SSO, Wentworth Resources og Biotech Pharmacon. En fem-seks selskaper, det var det maksimale jeg syns jeg kunne sette meg godt nok inn i. Etterhvert solgte jeg meg altså ut av de fem siste fordi jeg syns resultatene PCIB leverte virket stadig mer betryggende samtidig som jeg kom i større tvil om disse andre.

3 Likes

Jeg syns (selvsagt) at dette er et av de beste, kanskje det aller beste rådet Buffett har gitt.

1 Like

Kraft heinz var oppe i nesten 100 usd og ned til 25 usd på kort tid, en av Buffetts sørste investeringer. Jeg synes ikke at det betyr at han ikke selv vet hva han holder på med, alt kan skje i aksjemarkedet.

2 Likes

Poenget/problemet er vel egentlig at ingen selskap har 100 % kontroll på sin egen fremtid. Det være seg konkurranse, priser, nøkkelpersoner, produksjonsproblemer/-feil, skatt, patenter, finansiering, motpartsrisiko +++

Og da om ikke selskapet selv har kontroll, så kan ikke vi som aksjonærer heller ha kontroll på en investering.

Ikke spesielt godt diversifisert selv, men finansiell teori er jo entydig på at diversifisering er en “free-lunch” om man vil ha en høyere risikojustert avkastning. Men samtidig er det jo slik at om du sprer dine investeringer på f.eks. 5 børsnoterte biotek selskap så har du garantert truffet flere tapere. Satser du bare på 1 av 5, så har du en en sjanse til superprofitt :man_shrugging:

2 Likes

Greia er vel også at å diversifisere gjerne handler om å ha hva var det, 10? 20? selskaper over flere sektorer man har spredt investeringene over? Ikke 5 i samme sektor. Med 5 har man fortsatt kjempestor varians og hvis man satser på en sektor med mye binære tilfeller (biotek), så er sjansene for store tap fortsatt svært stor. I det hele tatt, så mener jeg at diversifisering for småtradere som mange er her på forumet er en felle. Det er viktigere å fokusere på 1-2 aksjer, men samtidig, da MÅ man faktisk selge når ting går motsatt vei av det man vil. Nytter ikke med en HODL tankegang da. Logikken min er at siden man driver på med dette på hobbybasis, så har man ikke muligheten til å følge 10-20 selskaper godt nok. Hvis man på død og liv vil diversifisere, kjøp et indeksfond for 20-80% av pengene.

3 Likes

Ja helt enig, jeg satset selv tungt i få selskaper. Da også med meget høy risiko. Det er jo slik man får god profit på kort tid, men med jobb, andre hobbyer og prosjekter så tar det på kroppen hvor hele porteføljen svinger kraftig dag til dag, så nå har jeg bred portefølje og det kan gå lang tid mellom hver gang jeg sjekker kursene. :blush: Men hver sin strategi, ingen fasit :blush:

2 Likes

Bukfett har også sagt ; «sett penga i indeksfond». Men rent filosofisk, eller hva man skal si, så syns jeg det er mer inspirerende med en privatperson som tar sjanser basert på egen innsikt om et lite selskap enn sånne generelle råd til folket fra verdens rikeste

2 Likes