Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

…Du har lånt penger for å kjøpe aksjer?

Det er korrekt. :ok_hand:Vel vitende om risikoen det medfører. Jeg er vel ikke den eneste her som kjører litt belåning?

2 Likes

All in biotek😊

4 Likes

Av enkeltaksjer har jeg følgende i portisen:

  • pcib
  • Scatec Solar
  • Tomra
  • nano
  • Salmar
  • Nel
  • Storebrand

Når det gjelder fond så har jeg spredd dem ut på 10 ulike fordelt på ulike sektorer og geografi.

5 Likes

Jeg gjorde nettopp det samme selv :sweat_smile:

Jo,jeg vet at “Dow Jones” er høyt priset sett ut ifra P/E,og ja, jeg vet at vi kan så foran en ny “Corona”-bølge…

Men jeg fant mitt snitt i å allokere de aksjene jeg ønsker å ha 15 - 20 år frem i tid,-Skulle det komme en ny nedtur,så sitter jeg på favorittene allikevel😏

På inngangen under sist nedtur,så sparte jeg cirka 400K :+1:

3 Likes

PCIB: 90%
QuiaPEG: 3% (Skal øke i emisjonen som er planlagt)
WntResearch: 4%
Active Biotech: 3%

1 Like

PCIB: 60%
Softox: 30%
Photocure: 5%
BergenBio: 5%

4 Likes

PCIB: 100%
Photocure: Mulig snart
BergenBio: Mulig snart

1 Like

Softox: 100 %

Da var det ATH her🚀

2 Likes

80% Pcib, og kjøper fortsatt hver uke.
10% Bergenbio
10% Dnb Biotekfond

Skal på sikt inn i PHO, Hunter og muligens Nano.

1 Like

100% BergenBio :slight_smile: Får bare en sånn sjanse en gang tror jeg. Ser på Targovax og faktisk Funcom med eventuell gevinst om vi ser 200 i BergenBio, men det er en drøm inntil videre.

1 Like

Kursen i Nekkar gikk motsatt vei av det jeg trodde, så nå er jeg nede i 40k i stedet. Det jeg altså venter på er indekskrakk og så kjøpe i sommer. Hvor lenge må jeg vente? Sommeren 2027?

Har forresten lært endel om meg selv og det har kommet veldig klart fram i det siste:

  • Legg inn kjøps/salgsordre utenom åpningstidene for børsen
  • Ikke endre ordrene lagt inn på forhånd, fordi det “føles” riktig. Den følelsen er stort sett bare FOMO/FUD.
  • I komplekse situasjoner, som nå i Koronatider, legg inn en “Hvis X, gjør Y”. F.eks. Hvis S&P futures går opp, slett salgsordrene. Dvs en forhåndsplanlagt endring.
  • Gjør nøye analyse av selskapet det skal investeres i. KOA med P/E 6,7 så veldig bra ut, helt til jeg så på cash flow og så at hey, her er det noe veldig fishy. Investeringene var overhodet ikke på linje med avskrivningene. Ikke logisk for et selskap som KOA. Tapte 10% når jeg solgte , men slapp å sitte ned 90% pga emi.
  • Dårlig likviditet er ikke nødvendigvis et minus hvis man kan ha horisont på opptil et par år.

Porteføljen, som nå består av 70% cash begynner å nærme seg en merkedag, hvor den går over til å være syvsifret. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre. Er ikke helt komfortabel med å sitte med såpass mye investert i ett selskap og jeg har helt klart hatt mest suksess med å bare følge ett selskap tett.

12 Likes

Har du vurdert å plassere noe i fond? Jeg har 25% i fond / sertifikater og 75% aksjer, men målet er å balansere noenlunde så friske penger går inn i fond nå.

2 Likes

100% cash akkurat nå, men lukter på PHO… Noen andre også, men litt avventende til makro. Er åpen for gode tips og innspill hvis noen skulle ville ønske å dele det👍

Meh! Fond følger børsen rett i dass når det kommer dårlige tider. Det logiske ville vært et indeksfond, men osebx har klart 25% totalt de siste fem årene. Ca det samme som jeg har hittil i år, og jeg har sittet mye i cash. Osebx er også ned 14% hittil i år.

Måtte evt funnet et spisset fond med en god forvalter, men da kan jeg like gjerne lete opp enkeltaksjer? Evt tradet fond? Men da er vi tilbake ved start tenker jeg…

Ta en titt på Tin ny teknik og spiltan investment bolag, gode fond som har gitt bra avkastning :slight_smile:

1 Like

Spiltan fondet er vel bare de store investeringselskapene i Sverige evt utlandet. Kunne heller bare kjøpt investor ab, latour(på lavere premie) da imo
Tin ny teknik er et spisser fond, liker forvalterne, levert solid avkastning siste året samt det virker som de virkelig brenner for dette. Rett og slett en herlig duo av det jeg har sett av videoer.

Ellers er jeg personlig veldig fan av filosofien til Thomas Nielsen og First Norden Fokus. Spisset fond 12-16 selskaper, hadde tatt å sett på videoprestasjonen til fondet og tatt en tur innom twitterprofilen. Forvalter også Eiendoms fond

3 Likes

De har ett for Sverige og ett globalt, jeg kjøper heller fondet enn direkte i selskapene for det er mange flere i fondet.

Godt tips det siste, innen eiendom har jo Odin eiendom C gjort det bra også.

Du kan være aktiv med fond også (Inkluderer ETFer, ETNer, sertifikater). Jeg hadde 29% avkastning på fondene i fjor og 19% i år (30% i år målt i NOK).

1 Like