Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan beregnes GAV på ASK hos Nordnet?

Kortversjonen:
Hvordan regne ut GAV ved flere handler i samme aksje? Jeg får et avvik jeg ikke forstår.

Problemstillingen:
Jeg trodde dette var enkelt, men jeg får ikke samme svar som Nordnet opplyser om så da lurer jeg fælt på hva jeg gjør feil.

Min forståelse av GAV er at det er kjøpskurs + (kurtasje/ant. aksjer). Og dette stemte helt fint inntil jeg foretok et nytt kjøp i samme selskap. Avviket mellom det Nordnet oppgir som ny GAV er ca kr. 1,20 høyere enn hva jeg tror det skal være og det skyldes ikke øreavrunding.

For å ta et enkelt eksempel. 1 aksje, 2 kjøp til ulik kurs og ulik kurtasje. Ville ikke ny GAV være GAV fra første handel pluss GAV fra andre handel delt på 2?

Er det mulig å snu formelen? Kan jeg finne hvilke 2 tall som er utgangspunkt for den nye GAV verdien Nordnet legger til grunn?

Takk for all innsikt her!

1 Like

FIFO, First in - First out, gjelder her.

Hvis du mener GAV er feil kan du gå i transaksjoner, sjekke all handel I den respektive aksjen og trekke dagens kroneverdi på inneværende beholdning fra utgående balanse og dele på antall aksjer du sitter på idag.

3 Likes

Takk for svar!

Beklager, jeg postet et svar som jeg slettet umidddelbart. Det gikk opp for meg like etterpå hvordan Nordnet har kommet frem til ny GAV.

Jeg overkompliserte det. Jeg tok GAV for første handel og GAV for andre handel og delte på 2. Dette ble lavere GAV enn Nordnet oppgir. Nordnet har lagt sammen total kjøpspris (inkl. kurtasje) for begge handler og delt på ny beholdning.

For fremtidige (mer kompliserte) utregninger, er det mulig ditt regnestykke blir lettere å bruke? Ønsker derfor å forstå det. Utregningen din ga meg ikke et fornuftig svar med mine tall. Det skorter nok på min forståelse.

Det er 1 aksje, 2 handler (begge kjøp) ingen andre transaksjoner og alt er i NOK. Når jeg tar dagens kroneverdi (min nye beholdning x dagens kurs) og trekker det fra “utgående balanse” og deler på min beholdning i dag så gir ikke svaret mening. Jeg bruker da totale kjøpskostnader som “utgående balanse”, det er trolig helt feil. Så hva mener du med “utgående balanse”?