Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan bli økonomisk uavhengig fortest mulig? 🔥

Jeg glimpset der gitt…! Sånt kan jeg jo :slight_smile:

1 Like

Har gjort dette, men hadde vært smartere å legge alt i aksjer. Så kunne jeg heller vært litt defensiv med aksjene.

1 Like

Personlig har eg valgt å spare opp så mykje som mulig, mens eg fortsatt bur heime. Er 18 år og har jobbet deltid siden eg begynte på vgs. Har lagt ca. 80% i aksjemarkedet som sjølvsagt er ein del risiko. Det faktum at eg skal i militæret neste år og kan leve på studielånet som student, gjør sjølv om at eg sover godt om natten til tross for ein god del risiko i porteføljen. Ser at mange venner bruker veldig mykje av pengene sine på alkohol til fest, som kanskje er blant grunnene til at mange ikkje klarer å spare opp mykje i ungdomstida(til tross for at mange bur heime og har ein liten deltidsjobb). Ser sjølv om at det også er ein del flaks knyttet til økonomisk uavhengighet. Er derfor viktig å hugse på at ein fjerner mykje av usikkerheten ved å diversifisere: Ein legger mindre opp til flaks gjennom 10 investeringer med 65% sannsynlighet for dobling, sammenligna med 1 investering med 80% sannsynlighet for dobling.

4 Likes

I og med at du er 18 år er det viktig å huske på at den friheten du har nå forsvinner med tiden. Sørg derfor for at du fester litt og gjør noen dumme kjøp innimellom all sparingen og de fornuftige valgene :slight_smile:

Personlig lever jeg et nøktern liv med samboer og to barn. Stort fint hus med utleieleilighet, et stort huslån og to stygge biler :slight_smile: Trygge jobber, en romslig buffer og investeringer. Ikke bekymret for økonomien på lang eller kort sikt, men blir nok aldri økonomisk uavhengig :slight_smile:

13 Likes

Tror du blandet sexualundervisning og poker med all in​:joy::rofl:

1 Like

Ja, den impulsive party turen til Melbourne er litt morsommere når du er 22 enn 58

7 Likes

Foretrekker egentlig å være med andre i edru tilstand, så akkurat det med festing føler eg ikkje noke særleg behov for, dumme kjøp derimot gjør eg med jamne mellomrom :sweat_smile:

8 Likes

Enig med Chrkni.

Den tiden kommer ikke igjen, så det kan være fornuftig å ikke være alt for fornuftig.
Så er det mye som kommer ann på fremtidig inntjeningsevne/utsikter.

Har selv vært økonomisk fullstendig uansvarlig. Pengene jeg hadde på BSU gikk til fest og morro. Heldigvis har jeg en god utdanning og nå i 30 årene en anstendig årslønn (og samboer med det samme). Så jeg lever helt fint med det. Økonomisk uavhengighet er ikke noe mål i seg selv for min del. Jeg prøver å nyte livet, så får det bli som det blir med resten etter hvert. Penger er heller ikke alt her i livet.

2 Likes

Du kan feste uten alkohol vettu :wink:

Men om det er festing, gaming, horeri, dugnad eller trening er ikke poenget mitt i innlegget :wink:

3 Likes

Trenger ikke være festing og alkoholbasert heller, tilpass til egen situasjon og interesseområde.

1 Like

Har sjølvsagt mange fritidshobbyer som: Volleyball, løping, litt gaming m.m, so det er ikkje sånn at eg tenker i veldig stor grad på å bli økonomisk uavhengig i kvardagen. Har heller ikkje lyst til å slutte å jobbe dersom det skulle skje ein dag (om mange, mange mange år), siden eg foretrekker å ha noke å gjøre på :smiley:

1 Like

Beste tipset er vel å spare mer en du bruker og å starte å investere i aksjer tidlig :slight_smile: Les alt du kommer over av investeringsbøker og prøv å lage din egen strategi etterhvert.

6 Likes

Om dere hadde vært 23 år med maks BSU-grense for BSU 1.0 (25K/året) + 300K på BSU 2.0 + 350k på sparekonto hva ville dere gjort for at pengene skulle vokse?
Burde jeg gå inn i aksjer med pengene på sparekonto (0% rente i dag, går nok opp “snart” igjen), eller burde jeg ha de på sparekonto frem til jeg kjøper bolig?

1 Like

I de fleste andre sammenhenger ville jeg sagt at man bør være vanvittig konservativ med penger man sparer for å bruke i bolig.

Men dette er jo tekinvestor, så sett alt i THIN, den har falt dritmasse

3 Likes

Alltid vanskelig å vite hva andre bør gjøre, men slik jeg tenker kommer det an på hvor lenge det er til du skal kjøpe bolig. Hvis det er ila de nærmeste årene så ville jeg, som en relativt forsiktig person, satt mesteparten på høyrentekonto og kanskje brukt en tredjedel (100 000) på aksjer. Hvis det er 5 år ish, så ville jeg kanskje ha puttet alt i aksjer, men med relativt lav risiko. Samtidig; hvis du gjør grundig research så kan det være vel så mye å tjene på å ta en del av summen inn i potente enkeltaksjer som å ta hele summen i indeksfond, det er da lettere å akseptere det prosentvise eventuelle tapet, siden det «bare» er en tredjedel av pengene som nå står på sparekonto. Så mye avhenger jo også av risikovilje og hvor skviset du er på marginer for å oppnå egenkapitalkravet. Tåler du ikke å tape noe i det hele tatt er sikkert høyrente det beste? Så kan andre som kan mer om økonomi helt sikkert supplere og korrigere mine kjappe tanker som jeg kom med her :slight_smile:

2 Likes

Har du drevet med aksjer tidligere? Hvis ikke, så er det ikke så lurt å bruke pengene du har tenkt å bruke på en bolig på aksjer. Evt, så kan du starte med et mindre beløp og heller øke etter et år når du ser at du har kontroll.

Det viktigste elementet som jeg ser for meg når man begynner med aksjer er å forstå den biten med at hvis en aksje har gått ned 10%, og du forventet den opp, så er det gjerne noe du ikke har forstått og det er på tide å ta tapet. Det er nok av folk her inne som har sittet ned 50-60-70% med en aksje. Det behøver ikke være deg. Kort sagt, selg med små tap, prøv deg igjen og prøv å hold på vinnerne dine. Hvis du får høydeskrekk, selg 50% og sitt med resten. :slight_smile:

7 Likes

Og kanskje lurt å starte med fond som gjerne svinger mindre enn aksjer. En tommelfingerregel når det gjelder aksjeandel er å se på på antall år til du trenger pengene. 10 år 100% aksjer, 7 år 70% og 30% renter osv

2 Likes

Hvilket tidsperspektiv ser du for deg når det gjelder kjøp av bolig?
Når det gjelder sparepengene så ville jeg i hvertfall flyttet de dit du får best rente. Sjekk https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/

1.9% er vel det beste du kan få akkurat nå men det blir jo noe tusen i året det også hvis du har nesten 0 i rente nå :blush:

Ville sjekket renten på BSU også. Det kan også flyttes.

2 Likes

1.9% er en god rente å få gratis for ingen risiko. Ser at Nordax Bank er på andreplass med 1.6% rente, har lest tidligere at dette er en bank som spamsender reklame i posten (og ikke kan stoppes siden det er en nøytral konvolutt rettet til deg med navn). Tror ikke jeg orker å få sånn spam i posten om det ikke kan stoppes.

Har også fått anbefalt av kjente å ikke spare i forbruksbanker, da det er “shady” hva nå enn det skal betyr. De kan vel ikke bare stikke av med pengene (eller?).

Aldri, tror jeg bare har de på sparekonto med 0%, er kjedelig- men da er jeg hvert fall trygg. Ukjent når renten går opp igjen i disse tider.