Ja, og nei vil jeg si. Vipps og lignende løsninger har en fordel med at de allerede har identifisert kunden som bankkunde og kan bygge ut fra samme infrastruktur (nettbank, bankID osv). Det er derfor mulig å gjøre selve vervingen av hver kunde veldig enkelt. Det er snakk om å øke tjenestetilbudet fremfor å verve en helt ny kunde.
Vipps fungerer veldig greit til vennebetaling og finn.no osv da er det lite problem å oppgi telefonnummer. Det kan også fungere greit til netthandel tror jeg.
Men når det gjelder betaling i butikk er jeg fortsatt veldig skeptisk til denne løsningen. Da butikken må be om telefonnummeret til hver kunde for å gjennomføre betalingen.
Dersom Vipps går for en lisens fra MeaWallet så vil det kunne bli en god totalløsning på grunn av enkel verving gjennom bankens egne system og så ferdig grensesnitt mot NFC som ventes å bli standard teknologi i alle terminaler over hele verden. Men det er fortsatt et problem at Apple ikke vil åpne NFC grensesnitt i sine telefoner og de vil dermed kunne få monopol på NFC på IPhone betalinger med Apple Pay.