Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

JS Security

Kom noe tilfeldig over ett selskap på svenske spotlight børsen som driver med desentralisert lagring av data ved bruk av blockchain teknologi. Dataene krypteres og deles da opp før det spres ut på blokk kjeden rundt om i verden. Tanken er da at selskaper m.m. er mindre sårbare ved ett hacker angrep, da data ikke vil være lagret på en intern server.

Jeg er litt usikker hvordan ting henger sammen, men forstår det slik at tjenesten DELTA/NET eller Security-as-a-service (nytt navn) er tjenesten som håndterer kryptering, sharding osv, så fordeles data ut på Main NET (nå bare POC nett (proof of concept?) og deretter Alpha NET (test nett) før det blir bygd ut til Main NET). Det har blitt nevnt P2P, så lurer på om dette er en peer 2 peer tjeneste på samme måte som f eks tidligere PirateBay.

IPO

Teaser

Memorandum

Når jeg først begynte kladde på innlegget lå kurs mellom 5,15 og 5,4 SEK, men denne har bykset opp litt etter hacker angrepet på svenske COOP butikker.

Antall aksjer per juli 2021: 6 333 334

Aksjekurs per 29 juni 2021: 5,35 SEK

Aksjekurs per 07 juli 2021: 5,90 SEK

MCAP per 07 juli 2021: 37 366 670 SEK

Utestående opsjoner: 1 333 334

Dessa teckningsoptioner, som ges ut vederlagsfritt, ger innehavaren rätten att under perioden 2-13 maj 2022 teckna nyemitterade aktier till en kurs uppgående till 8,50 SEK. Det krävs en (1) teckningsoption för att teckna en (1) ny aktie.

Antall aksjer etter 13 mai 2022: 7 666 668

MCAP ved en kurs 8,50 SEK etter opsjoner er innløst: 65 166 678 SEK

Det jeg lurer litt på er hvordan slike små selskaper skal klare å konkurrere mot de store aktørene som Google, Microsoft osv. Og hvor kjapt kan ett slikt P2P nett være når filene er spredd utover og må nøstes opp som en hdd som ikke er defragmentert?

Men det positive er at de allerede har fått en kontrakt i 2020 som de omtaler som en «større kunde», og de har samtaler med «två representanter från Sveriges riksdag gällande regeringens satning ‘‘nationellt cybersäkerhetscenter’’». De har allerede litt omsetning, og med fokuset på cyber security, spesielt etter økende antall angrep under corona og med stadig voksende IoT sektor, så tror jeg de uansett vil få noen kontrakter – de har jo allerede engasjert 2Prove AB som har en kundebase på 200 selskaper. Og med dagens MCAP skal det ikke så store kontraktene til før denne seiler opp.

Siden mye virker å være litt på test stadiet enda har jeg ikke våget å gå inn med aksjer direkte, men jeg har tatt noen lodd i form av opsjoner som kan omgjøres til aksjer med kurs 8,5 SEK i mai 2022. Så velger å se det an litt fremover hvordan utviklingen av produktet går og om de får inn noen kontrakter ila 21H2/22H1.

De sier jo ca null niks om teknologien sin. Dog dypt inne i pressentasjonene deres nevner de IPFS. Min hunch er at 90% av teknologien til dette selskapet er IPFS med noen små ting oppå.

IPFS funker det og er ganske nice å jobbe med. Dog, om jeg skulle hatt et selskap til å hjelpe meg med distribuert lagring hadde jeg nok heller kontaktet Protocol Labs, som har holdt på med dette i snart 8-9 år, enn disse.

2 Likes

Det har blitt nevnt P2P, så lurer på om dette er en peer 2 peer tjeneste på samme måte som f eks tidligere PirateBay.

Det korte svaret er vel; ja. De fleste distribuerte ting bygger rundt de samme prinsippene.

Takk for innspill og tips! Men protocol labs er enda ikke på børs?

JS nevner at de har rundt 10 konkurrenter, men tenker at markedet er stort nok til at de kan vokse noe om teknologien er bra. Men er en grunn til at jeg kun har gått for litt opsjoner i første omgang.

Må innrømme at dette høres ut som en svært lite lønnsom modell.

Er litt usikker på hva de faktisk prøver å løse. Og om det finnes noe betalingsvilje for en slik modell.

Jeg finner dog begrepet “security-as-a-service” ganske missvisende for å være helt ærlig.

Jeg skjønner forsåvidt konseptet deres og det de gjør er at de deler filene i fragmenter og lagrer disse distribuert og kryptert når man skriver en fil også dekrypterer di dette når man leser en fil. Når vi koker dette ned så er det egentlig kun en fillagrinstjeneste. Reint teknisk sett er det 2 millioner andre ting som også må håndteres for at dataene i et selskap skal være sikkert lagrer.

Den eneste måten å helgardere seg mot data tap (type det vi så med Coop) er offline backups som fort kan kjøres tilbake. Det ser jeg ikke disse tilbyr.

Airgapped Backup og DR site.

Men så har man jo ytelse også. Og løsningen det snakkes om her må jo ha driiiit ytelse.

Lurer litt på prisingen. De har 19TB lagret. Det er ingenting.

Ja, litt forvirrende at de bytter på navnene også… Står jo Test NET en plass, som virker å være omdøpt til Alpha NET.

Det har nevnt backup som del av redundans, men usikker om de har noe offline…

Ja, frykter det ikke akkurat er konkurransedyktig på ytelse…

Plager meg også litt at det har vært så mye fokus på IR app og hjemmeside i 21H1 og at de trenger eksterne konsulenter for utvikling.

Hater forresten fonten de bruker, men om de kun har 19TB og ikke 190TB lagret( er et punktum der).

For å sette det i perspektiv. Idag er det fult mulig å kjøpe lagring til 50øre GB pr måned ( og lavare om du ikke skal ha ytelse).

med 19TB har de under 20k NOK i omsetning pr måned. ( men ser de hadde 400k SEK i omsetning i Q1) Så de har noe inntekter. Men dette virker for jalla.

Styrer unna.

Ikke helt skjønt de oppgitte 19 TB, om det er et eksempel eller nåværende lagring i POC nettverk. De planlegger å lansere ett Alpha NET, og om jeg har skjønt det riktig vil de da distribuere data ut på Pc’er til det svenske folk, før det etter hvert skal bli ett Main NET - som de kanskje skal bygge ut selv på sikt?

Merker at jeg må få på plass en del detaljer her og lese meg litt opp på blockchain, P2P, IPFS osv før jeg tar stilling til en aksjepost eller konvertering av opsjoner…

Men det er akkurat at omsetning allerede er på plass enda de er et oppstartselskap som gjør meg interessert. Jeg forventer ikke at de tar over verdensmarkedet eller lander de største fiskene… Men at de kan få inn en del mindre og mellomstore bedrifter som gir tilstrekkelig omsetning til å forsvare en MCAP som fort er 2-3X tror jeg er fullt mulig.

Vet ikke helt hva jeg skal tro om at ny VD/CEO får oppgitt på CV at han er fotballtrener for Djurgårdens Allsvenska Damelag…men i en leder stilling er det kanskje mer relevant enn å ha bygget sin egen PC for mer enn 15 år siden hvertfall! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tror spørsmålet du må stille deg er : Hva skal de egentlig løse. Og hvordan kan de gjøre dette bedre og billigere enn andre aktører der ute.

Siden jeg leder et selskap som driver med drift og datasenter tørr jeg å påstå at jeg ikke ser at de hverken gjør ting bedre, smartere eller billigere enn nåværende løsninger. Og lagring er så latterlig billig at du ikke vil tro det.

2 Likes

De skal som en selverklært cybersecurity leverandør løse en stor utfordring ; hindre ondsinnet kryptering av data under et cyber angrep, som ved feks. ransomware.

Det er ikke selve lagringen som er spennende, men hvordan de vil forhindre data i å potensielt kunne bli kryptert ned, ved å benytte blockchain og desentralisert lagring av hver enkelt fil splittet opp i flere «biter». Ved å gjøre dette vil de gjøre det umulig/vanskeligere å kryptere ned data og potensiell backup.

De skriver selv at de lagrer og kjører blockchain på flere forskjellige noder/datasenter, så selve lagringen vil sånn sett være like billig for disse som for alle andre tilbydere.

Det er deres plattform, blockchain for evig redundans og splitting/sharding av data som er nøkkelen her.

Om man derimot tror disse svenskene født i 1996 skal løse dette før alle andre store tech blue chips, er vel heller tvilende.

At det er et potensial omkring dette er heller utvilsomt.

Du infiserer pcen til en bruker som har tilgang til dataen, vipps så e dataen kryptert ned.

Det de kaller omsetning står som “Aktiverat arbete för egen räkning”, hva betyr det?

De gjentar veldig ofte det å “eie sin egen data”, så selv om Google kunne slukt de i ett jafs, så er det nok flere og flere som ikke stoler på Google da de dykker ned i og analyserer all dataen for videresalg av brukerdata.

Mener det stod nevnt som eksempel en plass at det kan brukes for prosjektdata i en bedrift, men finner ikke igjen hvor det stod. Om de kunne laget en fin løsning som kan erstatte Proarc eller SAP, med revisjonshåndtering osv, så tror jeg det kan være veldig lønnsomt.

De presiserer jo også selv at de har begrensede ressurser, så noe verdensledende løsning er vel en glemmesak. Men det trenger en vel heller ikke for å få en noe høyere markedsverdi enn 30-40 millioner. Likevel veldig i tvil om noe direkte eksponering eller om denne bare skal legges bort…holder på opsjoner litt til og ser an i første omgang.

Det er akkurat dette de skal hindre. :slight_smile:

En helt ok dag etter podcast… Kan heller ikke klage på oppgangen på TO2 opsjonene jeg sitter på enda

1 Like

Har du hørt episoden?