Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Jeg har mailet CFO om dette så får vi se hva hun sier :slight_smile:

3 Likes

“Hovedelementene i posten “Currency translation differences and other changes” under “Consolidated statement of comprehensive income” utgjøres hovedsakelig av valutaeffekter ved omregning av utenlandske datterselskapers balanser i fremmed valuta til NOK. Det vedrører hovedsakelig datterselskaper som bokføres i EUR, SEK, USD og CNY. Effektene fremkommer som følge av kursendringer fra 01.01.2015 til 31.03.2015. Dette er valutaeffekter uten cash effekt.”

2 Likes

Fra note 3 i årsregnskap 2014 :

“Currency risk: The group is exposed to changes in foreign exchange rates because a significant share of the group’s goods and services are sold in such currencies. At the same time raw material are bought in foreign currency and the operating costs in foreign group entities are in local currency. To reduce the currency risk the company’s standard contracts include currency clauses which allow the company to adjust the price when the actual exchange rate differs significantly from the agreed base rate. The group has not established other significant currency hedge arrangements over and above its standard contracts with customers.”

2 Likes

@nofun takk for bra info! :smile:

Såvidt jeg tolker dette, så EBIT-en på 20MNOK reell, og som det ser ut nå, så er selskapet veldig underpriset. Selv etter dagens oppgang så blir P/E basert på forrige kvartals Earnings på 2,40/0,36= 6,7. Det ser jo ut som de har god kontroll ut 2015, og at de forventer å levere tilsvarende i kvartalene som kommer. Et par rapporter tilsvarende dette, og jeg tror markedet vil ha skjønt tegninga og vi vil få kurser på 3-5kr.

Det skader heller ikke at Kitron er i en posisjon hvor de faktisk gir utbytte pr dags dato.

Det kommer an på hvordan du ser på det. Hvis du tenker på forandring av reelle verdier på balansen i NOK er det comprehensive income du skal se på. Men det som er positivt er at dette blir en engangseffekt når valutaene beveger på seg, mens omsetningen kommer jo inn høyere kontinuerlig så lenge USD/NOK holder seg på nåværende nivå.

En annen ting som du ikke kan gange med 4 er følgende: “En engangsgevinst på 3,5 millioner kroner ble bokført i kvartalet”

Edit: Synes det ser positivt ut, og at aksjen virker billig, men jeg er bare litt skeptisk til din metode å gange opp ett kvartal med 4 :slight_smile:

Edit 2: Hvis jeg bruker din metode på en av mine favoritter RNB så får jeg 5.78 i P/E :wink: Men vet at det kan gå opp og ned

1 Like

Det er jo ikke akkurat usannsynlig at USD/NOK endrer seg den andre veien igjen på et senere tidspunkt.

Helt klart, blir vel noe sånt som 6 øre uten engangsgevinsten. Får da en P/E pr dags dato på 2,40/0,24 = 10. Litt nærmere “normal” prising.

Jepp, vi må nok ha noen gode kvartaler til før vi ser aksjen opp mot f.eks 5kr. Og det er jo helt klart mulig at de begynner å slite igjen. Det har skjedd flere ganger. Det er vel noe sånt som fem år siden jeg var innom Kitron første gang.

Hørtes interessant ut. Hvordan står det til med utbytte og liabilities-assets der?

1 Like

Börspodden tar opp Kitron og den fine rapporten:

http://borspodden.se/avsnitt-87-epic-trade/ (fra 18:30)

2 Likes

Pen stigning i Kitron i dag også.

3 Likes

Fikk kjøpt meg inn i dag i Kitron, virker som noen kastet kortene og da var det plutselig veldig tynt på kjøpersiden.

Når jeg ser på operasjonell cash flow ser det lovende ut, selv siste 12 måneder er OK.

Edit: Også litt positivt er at egenkapitalen på 497 MNOK er høyere enn Market Cap på 450 MNOK

3 Likes

Gratulerer :smiley:

1 Like

(2015-04-28) On 28 April 2015, Peter Nilsson, CEO of Kitron ASA (“Kitron”),
purchased 26 631 shares in Kitron at an average price of NOK 2.30 per share.

Following the transaction Peter Nilsson holds 126 631 shares and 1 500 000 share
options in Kitron.

This announcement is subject of the disclosure requirements pursuant to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

2 Likes

Ikke noe er bedre enn å ha aksjer i et firma med økende EBIT, lite gjeld, betaler utbytte og hvor ledelsen kjøper aksjer for egne penger. Dette minner meg mer og mer om KOA som gikk fra 1,7 til 7-8kr på rundt et år. Der så jeg også innsidekjøp som dette. Jeg tipper vi vil se flere innsidekjøp framover fra andre i ledelsen.

Spørsmålet er: skal jeg kjøpe mer? Det er jo fortsatt lavt volum, med tilhørende volatilitet, så det er nok muligheter…

2 Likes

Det kan være muligheter hvis Sbn handler fortsetter å dumpe billige aksjer, men vi får tro at vedkommende kommer på bedre tanker når han/hun ser hvem som tar de imot.

Litt puslete innsidekjøp, men kan komme mer?

Han kjøpte 1/3 av aksjene som ble solgt igår. Vi er på vei mot normalen hvor trading-volumet er nesten ikke-eksisterende.

1 Like

Det er sant, innsiderne har de ikke lett hvis de vil kjøpe aksjer siden det er såpass få aksjer til salgs og hver dag de handler kommer det en melding som driver kursen litt opp. Men det virker som CEO sitter på en del opsjoner da.

Opsjonene som er gitt til ledelsen er også knyttet opp mot kursen så de kommer nok til å gjøre det de kan for at kursen skal være høyere enn den er i dag. Så vidt jeg husker får de ca 25% av opsjonene på dagens kurs mens den må opp til ca 4 for at de skal få alle.

2 Likes

Da skjønner jeg at de kjøper :slight_smile:

(2015-04-29) On 29 April 2015, Päivi Marttila, member of the board in Kitron ASA
(“Kitron”), purchased 15 000 shares in Kitron at an average price of NOK 2.64
per share.

After the transaction Päivi Marttila holds 60 000 shares in Kitron.

This announcement is subject of the disclosure requirements pursuant to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

2 Likes

Selv om størrelsen på innsidekjøpene er små, så er det positivt. Jeg så akkurat det samme i KOA før oppgangen der. (Så hvorfor i h… solgte jeg?!)

2 Likes

(2015-05-07) On 7 May 2015, Cathrin Nylander, CFO of Kitron ASA (“Kitron”),
purchased 50 000 shares in Kitron at an average price of NOK 2.54 per share.

Following the transaction Cathrin Nylander holds 95 000 shares and 600 000 share
options in Kitron.

3 Likes