Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Forhåpentligvis vil forskningen og massetestingen på Island være en del av løsningen på hvordan Covid-19 kan knekkes.
Men det bekymrer meg at det er så mange mutasjoner. 40 allerede.

1 Like

Denne “modellen” er basert på formen (ikke høyden) på kurven i Hubei etter første dag med lockdown (og der var den total fra første stund), og at aktive caser når en topp også andre steder etter 30 dager, for så å synke. Det tror jeg er håpefullt.

1 Like

Sjekk New York:

Fra https://www.ft.com/coronavirus-latest

7 Likes

Det er en løsning for de første 2 ukene. Nå må varige og gode løsninger på plass. For dette, alt det andre jeg sa. Og 1000 andre ting. Hvem jobber med det?

1 Like

bra side, takk :wink:

1 Like

Er på 3dje uka nå :slight_smile:

Jeg er helt enig i at myndighetene har feilet. Men folk må faen meg skjerpe seg. Det virker jo som at brorparten av befolkningen er åndssvake idioter. Jeg er helt enig i total lockdown. Men det burde strengt tatt vært unødvendig dersom folk hadde klart å tenke bittelitt utenfor sin egen boble

10 Likes

Jeg synes fakta viser at Norge faktisk har klart å sakte ned spredningen i tide. 11 døde per idag var langt fra hva jeg så for meg for en uke siden

1 Like

Uff, det ser bratt ut for NY.
Synes det også er interessant å følge med på de alvorlige tilfellene på worldmeters oversikt over de forskjellige landene. Forskjellen mellom Frankrike og Tyskland.

Blir helt matt av å tenke på Madrid. Nå skal jo myndighetene etterforske det som har skjedd på sykehjemmene der folk ble overlatt til seg selv.

Men USA klatrer på listen, er jo bare i begynnelsen av bølgen der.

1 Like

Hvorfor mener du myndighetene har feilet? Så langt ser det jo ut til at man greier å kappe toppen av epidemien i Norge på et nivå som helsevesenet skal kunne takle.
Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder testing i forhold til antall innbyggere. Det er bra og veldig viktig. Forhåpentligvis fortsetter vi å hevde oss der.

8 Likes

Essensen fra dagens rapport:
image

Selve rapporten: https://www.fhi.no/contentassets/ca5914bd0aa14e15a17f8a7d48fa306a/vedlegg/dagsrapporter/2020.03.24---dagsrapport-covid-19.pdf

Døgnraten på testingen rapportert er på 8317. (9357 siste 27 timer)

3 Likes

Har også holdt på en stund. Har laget en egen såpeblanding for bruk i bilen de gangene jeg må på butikken. Vasker ratt, lysbryter, girspak, blinker’n og dørhåndtak før jeg forlater den. Antibac på hender og nøkkel.
Er ikke i høyrisikosonen selv, men folk jeg er glad i er det.

3 Likes

Dødsfall nummer 12.

13:07Martha Holmes

FØRSTE DØDSFALL I TROMSØ

Det bekrefter Ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap) i Tromsø på en pressekonferanse.

– Vi har i natt fått bekreftet det første dødsfallet knyttet til corona i Tromsø. Det er snakk om en 72 år gammel mann. Han ble bekreftet coronasyk for få dager siden, og hadde en underliggende sykdom. Han døde i sitt hjem med akuttpersonell fra UNN til stede, sier ordføreren i Tromsø, ifølge iTromsø.

1 Like

Hemmelighold på smittevernutstyr i Norge. …
Klarere indikasjon på at det står dårlig til, får vi neppe.

1 Like

Interessant at andelen menn i Norge er 76%. Vi har nesten ikke forskjell i andelen mannlige/kvinnelige røykere i motsetning til Kina, der dette ble presentert som en mulig årsak. Husker ikke tallene derfra, men det er en mye større andel av den mannlige befolkningen som røyker der.

Mulig man må lete andre steder etter en forklaring, som f.eks biologiske forskjeller i immunforsvar eller at de lidelsene som gir risiko er overrepresentert hos menn i en så stor skjevfordeling som innleggelsene tilsier.

2 Likes

Høyt blodtrykk, kanskje?

1 Like
2 Likes

Interessant lesning opp mot matematikk og statistikk

6 Likes

Vi var alt for sent i gang. Tilbakelent ledelse i FHI. Vi burde startet mye tidligere når vi så utviklingen i Asia. Pluss at de var feige med å svinge pisken, restriksjoner burde vært på plass mye tidligere. Jeg har familie i helsevesenet og familie som er svært utsatt. Om pappa får det så er han død, enkelt og greit. Er fullt ut oppdatert på det meste. Flatten the curve kunne vært mye flatere. Men istedenfor så løp Ola dunk på treningsstudio og drakk utepils :confounded: Fikk jo tross alt fri fra jobben!

6 Likes

Ja, ref artikkelen over

. Folkehelseinstituttet antyder at dette kan skje når 40-60 prosent av befolkningen er blitt immune. Det er mindre trolig at en epidemi skal stoppe opp som et resultat av denne effekten hvis andelen immune bare er rundt 20 prosent.

1 Like

Om du ikke har sett noen våge seg under 0,5% har du ikke sett vår kjære FHI sin rapport.
Her antar de faktisk 0,25% havner på intensiv, her står ikke hvor mange av de vil dø. Men 30-40% i Norge, andre land kanskje 50%.
Dermed blir det fort rundt 0,1% dødsrate.
Men de tallfester ikke dette åpenbart, de ville jo da bli latterliggjort enklere. Derfor tar de heller å skriver “godt unde 1% i gjennomsnitt” i stedenfor.
Slik har de sluppet unna en fantastisk bullshit prognose uten særlig kritikk. Stakkers kvinnen på Debatten som først hadde svært bra kritikk av denne ble hetset for alt mulig annet slik fokuset forsvant. Fredrik gjorde feil med å hause opp f.eks tallet til 150k døde og spørre om pest osv. Dermed tapte vi mye god debatt/kritikk av FHI som kunne ha vært gjort på et tidligere tidspunkt.

Om vi nå skal tro at tallene er gyldige så må vi ha f.eks 11 000 smittede med dødsrate på 0,1% . Mens antall på sykehus betyr 21 000 smittede (1% av totalt smittede). Antall på insentiv vet jeg ikke, men det skal jo være litt flere enn antallet på respirator som er 41, men det gir da 16 400+ (0,25%) smittede egentlig.
Så enten har vi enorme mørke tall, eller så er tallene til FHI BS.
Antall døde vil jo øke drastisk fremover, slik at tallet liksom ikke vil være bare “11k” så veldig lenge. Det tar lenger tid før det vises i tallene, men det er ikke vanskelig å se at tallene er idiotiske.
Blir skummelt når de skal lage ny rapport, sist økte de tallene på antall smittede helt sykt, nå må de evt redusere det og skru opp dødsrate/innleggelserate.

Edit
Tallene skal være litt høyere nå pgr økt døde og på respirator. (12 000 og 17 600)

6 Likes