Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Fundamental styrke er fundamental styrke
 Det har ikke surrehodene som sitter og shorter og fucker seg til forstÄtt ennÄ. Men jeg er sikker pÄ at de har cashet ut nok pÄ de siste ukers fall til Ä betale youtube produksjonene sine :smiley:

September 7 – Labor Day

September 11 – The 14th anniversary (7+7) of 9/11

September 11 – The last day of trading on Wall Street before the end of the Shemitah year

September 13 – The last day of the Shemitah year. During the last two Shemitah cycles, we witnessed record-breaking stock market crashes on the very last day of the Shemitah year (Elul 29 on the Biblical calendar). For example, if you go back to September 17th, 2001 (which was Elul 29 on the Biblical calendar), we witnessed the greatest one day stock market crash in all of U.S. history up until that time. The Dow plunged 684 points, and it was a record that held for exactly seven years until the end of the next Shemitah cycle. On September 29th, 2008 (which was also Elul 29 on the Biblical calendar), the Dow plummeted 777 points, which still today remains the greatest one day stock market crash of all time in the United States. Now we are in another Shemitah year. It began in the fall of 2014, and it ends on September 13th, 2015.

September 15 – The 70th session of the UN General Assembly begins on this date. It has been widely reported that France plans to introduce a resolution which will give formal UN Security Council recognition to a Palestinian state shortly after the new session begins. Up until now, the U.S. has always been the one blocking such a resolution, but Barack Obama has already indicated that things may be different this time around. It would be extremely difficult to overstate the significance of this.

September 17 – If there is going to be a rate hike in September, this is probably when the Federal Reserve will do it

September 17 – This is the deadline for Congress to vote on Obama’s deal with Iran

September 21 – The UN International Day Of Peace

September 23 – Pope Francis arrives at the White House to meet with Barack Obama

September 25 to September 27 – The United Nations launches a brand new “universal agenda” for humanity known as “the 2030 Agenda”

September 28 – This is the date for the last of the four blood moons that fall on Biblical festival dates during 2014 and 2015. This blood moon will be a “supermoon” and it will be clearly visible from the city of Jerusalem.

Due to the ending of the Shemitah year and numerous other factors, there is rampant speculation that a stock market crash is going to happen in the United States during the month of September. Previously, I have expressed my view that a major global financial crisis is imminent, but my warning covers all of the remaining months of 2015. Since I cannot prove that a stock market crash will happen next month, I have left it off the list. But without a doubt, we are entering the danger zone.
:wink:
GĂžy da hĂŠ!

1 Like
4 Likes

Jeg tror ‘noen’ av de datoene kan ha noe ved seg :wink:, men la ikke ved link da jeg skjĂžnte den siden trolig ikke er veldig stĂž. Aldri vĂŠrt pĂ„ den siden fĂžr. Snublet over en link , mens jeg browset.

2 Likes

Over til en mer seriĂžs tone igjen da. Trodde jeg ville fĂ„ noen likes pĂ„ den andre der i og med vi har det sĂ„ moro her inne for tiden :smile: Har vĂŠrt en mye finere tone pĂ„ alle “involverte” i det siste og diskusjonen har beveget seg til Ă„ handle om mye annet enn bare SB og Funcom. Det liker jeg!

Det er da verdt Ä lese i hvertfall. Ser skummelt ut bÄde i midtÞsten og Þsten nÄ det er sikkert.

Citigroup Inc.’s top economist Willem Buiter

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-27/china-will-respond-too-late-to-avoid-recession-citigroup-says

4 Likes

Diskusjonene har handlet om flere ting
 og ikke bare et enkelt individ I det siste
 Det er jo et stort og fantastisk steg fremover
 :stuck_out_tongue:

1 Like

Virker som det er to muligheter nÄ for videre utvikling: enten fÄr vi stagnasjon i Þkonomien, eller inflasjon og stadig hÞyere renter. Ingen av disse er alternativene er spesielt positive for et aksjemarkedet med hÞye PE tall.

U.S. inflation will likely rebound as pressure from the dollar fades, allowing the Federal Reserve to raise interest rates gradually, Fed Vice Chairman Stanley Fischer said on Saturday in a speech careful not to overreact to a possible Chinese slowdown.

1 Like

huff og huff :wink:

Inflasjon er da ikke noe problem? La oss si du har kjÞpt noe med PE pÄ 20 og sÄ fÄr vi 100% inflasjon. Hvis omsetningen Þker tilsvarende og marginene holder seg pÄ samme prosent, sÄ sitter du nÄ med en aksje, som drar inn 2x sÄ mye som da du kjÞpte den, sÄ effektivt PE10 for deg


1 Like

Problemet er at rentene vil stige nÄr inflasjonspresset Þker. Inflasjonen skal vÊre 2%, og dersom dette overstiges skal rentene stadig settes opp. Hva tror du det vil gjÞre med Þkonomien til husholdningene som nÄ har lÄnt seg opp til pipa, og hva tror du det vil gjÞre med PE tallene nÄr du kan fÄ en hÞy risikofri rente pÄ sparekonto eller obligasjoner med lav risiko?

1 Like

Problemet er problemet :smiley:

Sidelengs trend som du spÄr er vel neppe verdt Ä risikere sparepengene for Ä vÊre med pÄ?

1 Like

@holmes ser ikke helt hvordan du har tenkt Ä fÄ til hÞy inflasjon og hÞy rente samtidig. Hvis du setter opp renten 2% nÄ, sÄ fÄr du deflasjon, ikke inflasjon


Sentralbankene styrer renten for Ä hindre inflasjon (og deflasjon), sÄ lenge inflasjonen ligger over 2% sÄ vil rentene stige. Det er ikke hÞy inflasjon i seg selv, men effekten den underliggende inflasjonen vil ha pÄ rentene som jeg pÄpeker.

Hele argumentasjonen for Ä kjÞpe aksjer og eiendom nÄ baseres pÄ lave renter - hva om dette scenarioet med evig lave renter ikke slÄr til?

http://www.hegnar.no/analyser/artikkel560737.ece

Problemet er hvordan de nĂ„ skal kunne Ăžke renten uten at alt kollapser? “Alle” har jo gjort sine kalkulasjoner ut fra dagens lave renter.

3 Likes

Det er ikke et mÄl i seg selv Ä ha lav rente
 Det som til syvende og sist er viktigst er at NOK star i en balansert og fordelaktig situasjon i forhold til andre valuttaer i verden. Krona er allerede veldig billig nÄ. Og det gjÞr det lett Ä drive business som gÄr pÄ eksport ut av Norge
 MEN det er ikke nÞdvendigvis sÄ bra omn den blir enda billigere. Det koster veldig mye Ä importere ymse viktige tjenester/varer
 Renta kan godt settes opp for Ä sÞrge for at vi holder oss innenfor et interval som er testet historisk sett
 NÄr USA nÄ setter opp renta, sÄ vil USD styrke seg ytterligere. USD vs NOK beginner kanskje Ä nÊrme seg 9.0 da og krona bÞr da ogsÄ fÄ renta skrudd opp for at ikke USD/NOK skal gÄ helt av mokk og ta inflasjonen til ville hÞyder. 
 Jeg er ganske sikker pÄ at renta vil bli satt opp engang i H1 2016 hvis USA skrur opp nÄ i September eller Oktober
 Dette hvertfall hvis ikke oljeprisen kommer tilbake og stÞtter Norges Þkonomi bedre.

Jeg tror det kan bli et helvette i eiendomsmarkedet
 om vi gĂ„r inn i den spiralen jeg skisserer over. Hva tenker du om det Morti
 Jeg vet at leilighetene gĂ„r som hakka mĂžkk ennÄ  Men
 Er det ingen blant dere som ser faren for rente oppgang.

2 Likes

Jeg klarer bare ikke helt se at det skjer framover. Ledigheten er pÄ vei rett opp, noe som gjÞr det nÊrmest umulig Ä skulle Þke renten. Det skal ikke rare endringen videre i ledigheten fÞr boligmarkedet stopper opp spÞr du meg. Vi er pÄ 4,5% nÄ, hva skjer hvis vi nÄr 6%? Folk vil bli bra forsiktige. Hittil, sÄ har de fleste oppsigelsene vÊrt pÄ vestlandet, men det skjer ting pÄ Þstlandet ogsÄ, om noe saktere.

De som har kjÞpt boliger de siste Ärene har mÄtte ta hÞyde for 5-6% renteoppgang og fikk SIFO testet Þkonomien sin mot dette sÄ det er ikke en liten renteoppgang (som jeg heller ikke tror pÄ) som kan ta ut lufta pÄ boligmarkedet. Det er veldig store forskjeller, men jeg jobber i den byen i norge med lavest kvadratmeterpris. Men til og med her vil vi merke det litt pÄ boligprisene hvis utlendingene forsvinner fra boligmarkedet. I enkelte kommuner er 50% av de som gÄr pÄ visning utlendinger.

Hvis det blir prisnedgang sÄ tror jeg Oslo merker det sist. FÞrst vil nok prisene falle i Stavanger, Bergen, Trondheim og TromsÞ som har kvm priser nesten tilsvarende Oslo priser i enkelte omrÄder.

Men det henger sammen med byggingen ogsÄ. Skal staten fortsette med Ä vedta nye og mer omfattende og kostbare krav til nye boliger sÄ vil bruktboliger fortsatt se billige ut i store deler av landet. En fÄr jo stort sett brukte boliger for halvparten av hva det ville koste Ä kjÞpe tomt + bygge i mesteparten av landet utenfor Oslo.

Har dere sett programmet “Solgt” pĂ„ TV? Jeg har ikke peiling pĂ„ Oslomarkedet, men det er vanskelig Ă„ se at det skal snu fĂžr de begynner Ă„ bygge mer i hĂžyden?

2 Likes