Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Jeg sier ikke at Kina handelskrigen ikke pÄvirker Tyskland.
Men det er ikke eneste grunnen, og alt vil ikke bli lĂžst bare man avslutter krigen.
USA har ogsÄ en egen krig mot EU og kan potensielt gÄ direkte etter tyske biler. Da vil det bli mye verre for Tyskland.
Handelskrigen og psykologien rundt det har selvsagt stor effekt, men det forklarer nok ikke hvorfor Tysklands vekst er kanskje 2% lavere enn de hadde tidligere beregnet.

Er jo fremdeles spennende Ä se hva som faktisk vil skje med handelskrigen. Jeg tror jo ikke pÄ noen skikkelig lÞsning nÄ, men er selvsagt Äpen for at Trump gjÞr det for Ä booste markedet.


Jeg tror han er greit fornÞyd med hvordan ting gÄr hehe, skryter stadig vekk over hvor mye penger USA fÄr inn i tariffer :money_mouth_face: Pluss det jeg har snakket om at jeg mener at Kina handelskrigen handler om langt mer enn handelsbalanse osv, det er en ny kald krig som stikker mye dypere enn det. Men det betyr ikke at det ikke kan komme midlertidige fredserklÊringer som gir rallies underveis.

US Banker har blitt historisk billige. En kuriositet er at de har mye sterkere balanse nÄ, som ogsÄ har fÞrt til lavere avkastning pÄ egenkapitalen. Uansett, billige er de. Jeg pÄpeker ofte i dette forumet at ting kan vÊre billig, det betyr ikke at man skal lÞpe Ä kjÞpe de.

image

image

De stĂžrste:
BAC, Citigroup, JPM, GS, US Bankcorp,
Wells Fargo

6 Likes

Da blir vel hele uka rĂžd neste uke, eller kanskje forventningene er allerede er priset inn.

1 Like

Dette er priset inn. Om det blir verre en ventet sÄ blir det fort rÞdt, om det ikke blir fullt sÄ ille som ventet kan det blir grÞnt.

5 Likes

Regner med det ikke blir sÄ store overraskelser til nedsiden nÄr det kommer til Q1. De er som regel flinke til Ä overdrive nedover slik man likevel slÄr forventningene. Det er allerede priset inn nedgang som Aksjefokus sier, sÄ da mÄ det bli skikkelig nedgang. Som selvsagt er mulig, men normalt er det slik at resultatetene overrasker positivt. Pgr Þkonomien slakker ned sÄ kan jo det hende de bommer. Men de bÞr ha tatt i litt i ned revideringen slik at det er medregnet.

Det jeg tror har mest Ä si er om de endrer guiding/ reviderer ned utsiktene. Konsensus tror at det skal ta seg opp igjen. Dette kvartalet er kanskje negativt, men resten skal vÊre pluss. Man selger ikke after the fact, sÄ det stÞrste uro momentet er fremtidsutsiktene.

1 Like

OMXS30 trendkanal?

41

2 Likes

Q1 tall fra store selskap begynner vel fredag.

Her er en mulighet, jeg har personlig akkurat nÄ posisjonert meg avventende pÄ utsiden pÄ kikk etter nye muligheter.

Satser pÄ higher low rundt 2855 - 2865 omrÄdet.

6 Likes

Og sĂ„ “vĂŠr obs” chartet med en helt ubegrunnet positiv formasjon tegnet inn. Det inkluderer egentlig at jeg ser etter tegn pĂ„ bĂ„de oppgang og nedgang framover og er veldig spekulativt.

De vertikale streken er da opsjonsdagene hvor volum ofte er stort.

Veldig lite volum siste 4 dager i handelen nÄ. Minner om sommerferie og slutten av august, ca en mÄned fÞr indekser snudde nedover. NÄr volum kommer inn igjen kan bevegelsene bli brÄere.

2 Likes

Jeg skrev et innlegg tidligere om at jeg fĂžlte vi var strukket til oppsiden da vi var rundt 280 nivĂ„ i SPY. Vi fikk et lite pulback fĂžr vi har fortsatt videre opp mot 290 nivĂ„ (all time high 294). Vi har fortsatt ikke fĂ„tt noe ordentlig pulback, men et par ting har slĂ„tt meg. Har lest nesten daglig de siste to - tre ukene om at en handelsavtale nĂŠrmer seg. Senest i dag; “markedet stiger pĂ„ forventning om en handelsavtale”. Vi kan fortsatt gĂ„ noe lenger, men jeg misstenker mer og mer at dette kommer til Ă„ ende med en av to utfall (pĂ„ mellomlang sikt).

Det ene er at de ikke blir enige i det hele tatt (eller i viktige punkter) fĂžr til senere, og markedet vil falle.
Det andre er at jo lengre vi gĂ„r opp pĂ„ forventninger om en avtale, jo mer prises en avtale inn. SĂ„ om en avtale kommer snart, sĂ„ kan det fort bli en midlertidig “sell on news”.

Jeg stĂ„r fortsatt pĂ„ at jeg tror vi skal videre opp og fĂ„ et nytt bull rally, men rent teknisk sĂ„ ser ikke konsolideringen ferdig ut for oppgang helt ennĂ„ spĂžr du meg :slight_smile: Markedet er “dyrt” priset akkurat nĂ„, det samme som at det var “billig” priset rundt juletider.

En annen ting jeg tenkte over i sta var denne artikkelen om at brexit utsettes:


Det meldes om to viktige datoer; den ene i juni nÄr de kjÞrer en gjennomgang, den andre i oktober nÄr en avtale skal vÊre ferdig. Jeg tror fort noe liknende kan komme ang handelsavtalen. Noe rusk i mai/juni som kan sette igang et fall, fÞr en avklaring utover hÞsten som kan sette igang et nytt rally, men vi fÄr se. Positive og negative nyheter kommer ofte sammen :point_up_2:

2 Likes

Litt sykt at vi nÊrmer oss ATH med tanke pÄ den lunkne fundamentale utviklingen rundt omkring i verden.

6 Likes

Ja helt enig, og nÄr man legger til at vi har gÄtt ekstremt fort opp, sÄ er deg bare et tidsspÞrsmÄl fÞr vi fÄr et stÞrre pulback fÞr vi evt skal videre opp.

3 Likes
1 Like
5 Likes

Kun noen fÄ utvalgte slides fra JPMs Q1 rapport. Anbefales.

12 Likes

PrÞver meg pÄ bear igjen :wink: NÄ er det ikke lenge til mai @Morti

3 Likes

13

3 Likes

Er det noen av dere som har gjort dere opp tanken om hva slags handelsavtale USA/Kina som vil vÊre positivt, og hva som vil vÊre negativt, nÄr det kommer til utvikling av verdens bÞrser pÄ kortere sikt?

For meg virker det som om store deler av markedet er avventende fram til avklaring av handelsavtale, og at en form for avklaring i lÞpet av fÞrste halvdel av mai nÄ er priset inn i markedet. Men ikke uansett hva slags avtale det blir.

Skulle det bli en utsettelse videre nÄ, sÄ antar jeg at markedet gÄr ned. Men hva slags avtale vil gjÞre at markedene gÄr opp eller ned? Noen som har noen tanker ?

Redigert: grei lesning.

3 Likes

Nasdaq 100 i ATH
Men volumet nÄ sier meg at vi er i sluttfasen av det pÄgÄende suckers rallyet
Dagens omsetning er ca halvparten av normalen og april mnd under ett, er pt. pÄ 96millioner usd mens snittet er 3,54 billioner usd! PÄ tross av noen helligdager samt at det er en ukes handel igjen, er volumet nÄ **svÊrt** lavt. Ingen andre april mÄneder er i nÊrheten av sÄ lavt volum som vises nÄ

6 Likes

Noen med Infornt eller andre platformer som kan bekrefte dette volumet?
Kan vÊre et bad print, pÄ investing.com, men om dette stemmer er det pÄ tide Ä gjÞre klar shortsene :smile:

Er pÄ Ipad, men ser ut som det volum var 431 459 512 kl 20:36 for Nasdaq-100.

Kan finne freem terminal om du trenger noe mer.