Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Husker vi diskuterte dette, jeg mente at de har “lĂŠrt”, dvs at hvis de hever renta for fort, sĂ„ gĂ„r ting til h
 igjen. NĂ„ har det jo snudd nedover i vekst i USA, men det er fortsatt vekst. Hvis de nĂ„ bare roer ned, sĂ„ tror jeg det kan bli bra.

LÊrt og lÊrt. Historien gjentar seg som regel. Kriser oppstÄr og renta blir satt ned for Ä stimulere Þkonomien, samt det blir trykket masse penger. Det blir fort mye bobler rundt om kring.
Inntjeningen er enda lav. Konkursene her i Norge er pÄ finanskrisenivÄ.
Noen som vet hvordan det gÄr med Deutsche Bank og restruktureringen egentlig? De hadde vel noen titals trillioner Euro i derivater. Klarer de Ä bli kvitt disse uten monstertap? Milliardtap er de jo helt vandt med


“ooooi for et sjokk” :laughing:

1 Like

Brexit nĂŠrmer seg med stormskritt. Hva blir utfallet? :slight_smile:

I lĂžpet av de fĂžrste 11 kvartalene av Trumps presidentperiode, Ăžkte lĂžnningene for de med lavest inntekt med 5,9 prosent Ă„rlig. :+1:

https://www.nettavisen.no/okonomi/trump-knuser-norge--oppsiktsvekkende/3423909759.html

1 Like

trumpo

4 Likes

Venter forverring

Etter Ä ha feiret den kommende undertegnelsen av «fase 1»-avtalen de siste ukene, satte en viss edruelighet inn pÄ tirsdag. Fra en oppgang pÄ morgenen endte to av de tre nÞkkelindeksene lavere.

– Straffetollen er som en kakerlakkfelle («roach motel»), sier Peter Boockvar hos Bleakley Advisory Group til CNBC.

Uttrykket «roach motel» er en felle som tiltrekker seg kakerlakker hvor de blir stÄende fastlimte i en boks. Uttrykket benyttes til Ä beskrive fastlÄste situasjoner.

Les ogsĂ„: Kina feirer begrenset handelsavtale med USA: – De lukter blod fra Trump

– Straffetollen er her og den bremser veksten i handel og industri, sier Boockvar.

«Fase 1»-avtalen blir sett pÄ som en forlenget vÄpenhvile. En «fase 2»-avtale vil bli langt vanskeligere.

BÄde Kina og USA er fornÞyd med vÄpenhvile fram til valget er over tenker jeg.

En rekke aksjer som er eksponert mot tariffene vil nok syntes dette er trist, spesielt hvis de har gÄtt mye opp i det siste, men markedet totalt sett tror jeg er fornÞyd med vÄpenhvile.

Temp fÄr med andre ord ikke til noe som helst og Kina bare skyver han foran seg til de er kvitt ham.

Han fĂ„r straffet dem og vist “handlekraft” ved Ă„ beholde tariffene han selv har implementert. I praksis legger det veldig presss pĂ„ Kina i forhold til Ă„ finne en lĂžsning i neste presidentperiode.

Det viser ogsÄ at han kan gjÞre ting permanent, og at EU som vel skal forhandle mer med USA nÄ i Är kan fÞle seg mer presset.

Joda, men husk nÄ at Trump ble valgt med en hÄrsbredds margin. Hadde bare demokratene klart Ä enes om en dyktig person sÄ hadde det vÊrt slam-dunk.

Greatest dealmaker of all time - accomplishes less than zero.

1 Like

Tja, Bush ble ogsÄ valgt med en hÄrsbredds margin (hÞyesterett avgjorde Bush v Al Gore rundt stemmetelling), og han ble jo gjenvalgt.

Vi fĂ„r se hvordan det gĂ„r, men nĂ„r du gĂ„r all in med skremselspropaganda om hvor ond og jĂŠvlig udyktig og tafatt og idiotisk og dement presidenten er, og det viser seg at ting gĂ„r ganske bra med mannen som president, sĂ„ er det ikke lett Ă„ overbevise om at “disse 4 Ă„rene gikk det kanskje bra, men nĂ„ skal det gĂ„ til helvete 
”

Jeg har ikke sagt noe av det du skriver, hvor tar du det fra?
Jeg poengterte at vi nĂ„ stĂ„r foran en “stor signering” av Fase 1-avtalen
og den viser seg Ă„ vĂŠre en trenering av prosessen. Kinas president vil ikke en gang ha navnet pĂ„ den og mĂžter ikke til signeringen.

Jeg er mer grunnleggende prinsipiell til hvem som bĂžr vĂŠre leder i hvilket som helst land og det gĂ„r pĂ„ helt andre verdier enn om Dow Jones-indeksen stiger eller synker. Det handler om hvordan man fĂžrer seg som menneske, behandler andre mennesker, holdninger til andre kulturer-religion-kjĂžnn, hvordan man omtaler sine venner og motstandere. Ærlighet, veltalenhet, vĂŠre en person man kan peke pĂ„ og si til sine barn: “Der ser du hvordan man skal oppfĂžre seg.”

Ikke slik det er i dag der man hÄper ungene ikke snakker om ham eller fÄr sett video av ham overhodet fordi det ikke er slik noen Þnsker at barna skal bli.

4 Likes

Jeg mener at noe av det viktigste for ett samfunn er Þkonomisk fremgang. Da bringer det sÄ mye positivt med seg.

Å velge en flink og karismatisk retoriker som tar idiotiske beslutninger er ikke min preferanse for politikere. Moxnes og Warren anser jeg som direkte farlige som statsledere, fordi jeg antar de vil Ăždelegge landets Ăžkonomi med sine planer hvis de fĂ„r flertall for det.

Om de bryr seg om andre kulturer og religioner er sÄnn sett ikke noe jeg vektlegger hÞyt, i forhold til hvilke beslutninger de tar nÄr de fÄr makt og konsekvensene for hele landets Þkonomi og da ogsÄ meg personlig hvis de fÄr makten.

Hva er farligst? At man ruinerer alle pensjonsfond eller at man har noen slemme tweets? Jeg velger hvor jeg stÄr der.

4 Likes

Da er vi skrudd sammen med ulike verdier pÄ bunn i livet. Økonomisk fremgang er langt nede pÄ min liste over det viktigste i et samfunn selv om det riktignok bringer mye godt med seg, men det mister helt sin verdi om andre mer fundamentale verdier, holdninger og mekanismer ikke fungerer og er til stede.

4 Likes

Han ble valgt med en av de stÞrste marginene pÄ flere tiÄr.

Og demokratene + media+ alle “eksperter” var helt enige om at Hillary Clinton var den mest fantastiske og best kvalifiserte kandidat som noensinne hadde stilt til valg.

Trump-hatere lever rett og slett i en alternativ virkelighet.

1 Like

Har dette noe med makro Ä gjÞre? @Pablo @anon99163478 Vi har en egen trÄd for politikk.

2 Likes

Takk obama :partying_face::joy:

2 Likes

Det har med makro Ă„ gjĂžre, om en ikke av teknisk karakter.

@Pablo - tror ikke du har den fjerneste anelse hva “tþff” egentlig er hvis Trump er en du tar inn i skuffen.

Temmelig tÞft Ä gÄ til frontalangrep pÄ media + hele det politiske etablissementet.

Spesielt nÄr han lett kunne vÊrt pensjonist og levd livets glade dager i sus og dus som milliardÊr nÄ.

Venstrefolk har en merkelig definisjon av Ă„ vĂŠre modig har jeg registrert. Jo mer politisk korrekt og ryggradslĂžs man er, jo modigere er man visst.

Mens de som faktisk tar en personlig risiko med sine meninger er “feige”.

1 Like