Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Her leste jeg jaggu grafen feil vei, sÄ der mÄ jeg legge meg flat. Men fortsatt ganske jevnt fordelt.Det er basert pÄ hva henholdsvis de ansatte og redaktÞren stemmer ja. Innholdsmessig politisk retning hviler antakelig mer pÄ skuldrene til redaktÞren enn de ansatte i denne sammenheng.

Jeg har tro pÄ en fri og uavhengig presse og at de skriver om det de mener er av nyhetsverdi, og at eventuell politisk korrekthet kommer i andre rekke.Om du vil vÊre mistroisk til norske mediers motiver er det opp til deg, men jeg er i sÄ fall uenig i at norsk presse fremstÄr som venstrevridd.

Jeg anklaget dem ikke for det, jeg siterte hva som skrives om dem. Jeg kjente ikke til dem, sÄ jeg googlet det. PÄ wikipedia er det kildehenvisninger til hvem som anklager dem for disse synspunktene og hvorfor om du er interessert i Ä vite mer om det.

1 Like

Kan ta en titt.
Uansett, sÄ er jeg av den oppfatning at saken jeg linket til over har relevans for trÄden og at den har tilstrekkelig med gode kildehenvisninger for Ä kunne vurderes som seriÞs.

Byggde videre pÄ din kommentar, har selv linket til ZH sÄ :smiley: :stuck_out_tongue:

Hva tenker folk om denne?:

"Jeg har vÊrt aktiv i aksjemarkedet i 27 Är og har gjennom denne perioden enten som portefÞljeforvalter, privat investor eller aksjemegler vÊrt svÊrt opptatt av investorpsykologi eller sentiment. Da med spesielt fokus pÄ Wall Street.

Dette er faktorer som pÄ vanligvis fÄr stor effekt for utviklingen til Oslo BÞrs.

NÄ begynner sentimentet pÄ Wall Street og andre nÞkkelmarkedet Ä bevege seg over til Ä vÊre mer risikofylt, noen steder svÊrt opphetet og jeg har vedlagt en ukerapport jeg utarbeider med argumenter/tilstander som tilsier at investorer skal begynne Ä se mer pÄ risk, bli kvitt svake og illikvide aksjer.

Det er ingen som vet hvor og nÄr markedet topper, men jeg liker ikke det faktum at flokken synes Ä vÊre kraftig posisjonert for videre oppgang pÄ Wall Street!"

Hentet fra innlegg pÄ norske aksjer pÄ Facebook, pdf kan leses der. PÄ tide Ä redusere i risikofylte aksjer?

1 Like

Vi sÄ jo hva som skjedde da bussjÄfÞren gikk all in i funcom


Samtidig, sÄ ser det jo ut til at rentene holder seg lave:

1 Like

Et ringende “ja” fra meg!

Svarer deg her jeg @anon32514480, sÄ vi holder boligmarked-trÄden on topic.

Det er ingen tvil om at rentene skal opp pĂ„ sikt, det har jo ligget i kortene lenge. Mer uklart er hvor mye de skal opp, og hva er “lav rente”, og hvor mye er den nĂ„r den ikke er “lav” lenger? Er den fortsatt lav nĂ„r den er tredoblet til 1,5% om tre Ă„r i henhold til prognosene? Jeg vil pĂ„stĂ„ at dette er lavt sammenlignet med historikken, og at det vil vĂŠre lavt sĂ„ lenge den ligger under 4-5%, men det er sikkert utallige andre definisjoner av lav rente. Jeg spĂ„r at vi vil ha “lave” renter helt til pengepolitikken reformeres.

Det er heller ingen tvil om at tiltakene i og etter finanskrisen kan kalles ekstreme og eksperimentelle, ettersom det var en unik situasjon som krevde sterke virkemidler. Det er ikke nÞdvendigvis negative adjektiv, innimellom mÄ man tenke nytt for Ä redusere virkningen av en krise, og ekstreme og eksperimentelle tiltak kan da vÊre det helt riktige valget. Det finnes nok av Þkonomer som mener at tiltakene var for svake, akkurat som det finnes de som mener de var for sterke, men det er relativt konsensus om at om Obama hadde satt inn enda stÞrre krisepakker i USA sÄ kunne Þkonomien kommet mye fortere tilbake i vekst.

NÄr det kommer til reformer i pengepolitikken sÄ er det ogsÄ gitt at kommer pÄ et tidspunkt. Den endres jo med noen tiÄrs mellomrom etterhvert som forskningen kommer lenger. Disse tingene gÄr ikke fort, sÄ ettersom det ikke ligger noe i kortene nÄ sÄ ser jeg ikke for meg at det endres radikalt de neste ti Ärene. Eksperimentet Canada vurderer er interessant, sÄ blir spennende Ä se om de faktisk gjennomfÞrer det eller om frykten for deflasjon blir for sterk.

1 Like

Retail er kanskje ikke stedet Ä investere sparepengene sine framover? Hvis trenden fra USA slÄr like hardt innover Norge ogsÄ, sÄ vil vel ogsÄ f.eks. Olav Thon slite litt (de eier mange av kjÞpesentrene i Norge)?

3 Likes

Det er i hvert fall viktig Ä ha en god online strategi siden mye av veksten vil komme der. Det er ogsÄ en litt interessant utvikling at Amazon kjÞpte Whole Foods i USA og satte ned prisene for Ä fÄ opp omsetningen, men det kan ogsÄ sees som et strategisk kjÞp for Ä kunne levere varer pÄ kortere tid.

Derfor er det vanskelig Ă„ trekke de endelige konklusjonene enda. Her ser vi at en ehandler kjĂžper fysiske butikker for Ă„ korte ned leveringstiden.

I Norge har vi XXL som vokser bÄde i butikk og pÄ nettet.

Helt klart et spennende omrÄde Ä fÞlge med pÄ fremover dette.

1 Like

En podcast som er verdt Ä sjekke ut. Litt dÄrlig kvalitet pÄ telefonlinjen til Grant Williams, men mye bra innhold. Snakker om quantitative tightening og bitcoin.

https://www.theinvestorspodcast.com/episodes/tip157-quantitative-tightening-grant-williams/

1 Like

En annen podcast som er god er Peter Schiff, flink nÄr det gjelder tradisjonell Þkonomi/makro. Er desverre ikke glad i kryptovaluta sÄ der er vi svÊrt uenige.
Han er ogsÄ sÞlv/gulv frelst sÄ det mÄ ogsÄ tas hensyn til.

Har noen her inne erfaringer Ă„ dele om shorting?

Tenker ikke pÄ girede produkter, sertifikater o.l. som taper seg i verdi ved kurssvingninger, men heller shortsalg av selskaper som f.eks DNB og Schibsted som jeg kan sitte med til en korreksjon eller eventuell krise.

Setter pris pÄ alle svar :slight_smile:

1 Like

Ja, men ganske begrenset. Jeg har shortet Tesla, Subsea 7 og DNB som jeg kan huske. Har tjent litt og tapt litt. Men jeg merker at shorting er ekstra bra for dem med behov for litt adrenalinrush, men ikke nĂždvendigvis for meg selv om jeg liker adrenalinrush.

Totalt har jeg tastet feil 10-20% av gangene jeg har skullet dekke innshorten, ved Ă„ trykke “selg” og ikke “kjĂžp” - fordi jeg er vant til Ă„ trykke selg nĂ„r jeg skal avslutte eller redusere en posisjon.

Jeg ville vÊrt forsiktig med Ä shorte noe fÞr du ser en endring i trenden. Det er lett Ä synes at noe er svinedyrt, og sÄ viser det seg at det egentlig var ganske billig sett i ettertid. (Som jeg tror blir tilfellet med en del kryptovaluta).

Et par ting til:

I praksis er shorting rett og slett at du trykker selg istedenfor kjĂžp.
SÄ lenge du har mulighet til Ä shorte gjennom avtalen med meglerfirmaet. Husk at du mÄ betale renter pÄ de lÄnte aksjene, renten avhenger av hvor lett tilgjengelig aksjene er for utlÄn. Funcom er et eksempel pÄ en aksje som har vÊrt vanskelig Ä finne aksjer for shorting. Det kan tenkes du mÄ snakke med megleren fÞr du shorter en posisjon, det kommer an pÄ hva megleren har i sin short-pool for utlÄn.

Shorting innebÊrer en del ekstra nerver, fordi kursen kan gÄ andre veien og dermed gjÞre tapet myye stÞrre.

PS: man kan ikke shorte pÄ aksjesparekonto.

1 Like

Hmm. HÞrer pÄ Fill or Kill podcastet, de er ganske klare pÄ at nÄ forventer de en skikkelig boligsmell i Sverige, vel egentlig et boligkrakk.

I hvilken grad vil det slÄ inn i resten av Þkonomien og dermed det svenske aksjemarkedet, og dermed det norske og danske aksjemarkedet?

Det ser vel ikke noe bedre ut for boligmarkedet i Oslo?

Dette er jeg helt uenig i. Det er mer sammenlignbart Ă„ spĂžrre en Ăžkonom i DNB hvordan renta vil oppfĂžre seg fremover. Alle vet at DNB tjener mer penger med en hĂžyere rente. SĂ„ derfor kan man ikke spĂžrre en Ăžkonom om hvor renta skal?

Dere mÄ bare legge dÞd den tanken om at meglere bare vil ha prisen opp. Det stemmer jo ikke. Det beste for oss er at kjÞpere og selgere er enige om hva prisen skal vÊre. Omsetningshastigheten er det som meglerne tjener pÄ. Ikke at prisene gÄr opp. Det utgjÞr veldig lite.

Er kjÞperne villig til Ä betale det boligen koster sÄ er alt vel.

2 Likes

DNB tjener vel mer penger nĂ„r renten gĂ„r nedover, og de fĂ„r lavere rente fĂžr kunden fĂ„r det. Utenom det, sĂ„ er jeg helt enig, omsetningshastighet mĂ„ vel vĂŠre det beste. Det verste er vel “dĂždpunktet” som gjerne kommer i overgang fra et bull til et bearmarked for boliger, hvor boligene blir liggende ute i mĂ„nedsvis fordi selger ikke er villig til Ă„ selge for det kjĂžperne er villige til Ă„ gi.

DnB taper pÄ lave renter fordi rike ikke har penger pÄ hÞyrentekonto. Dette er kapital som Dn B normalt tjener mye penger pÄ.

3 Likes

OMXS30 begynner Ă„ se litt slakk ut, og vi nĂŠrmer oss et viktig punkt i ukeschartet:

49

3 Likes

https://twitter.com/PainCapital/status/944984844508971008

2 Likes