Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det er en overhengende fare for at markedet som helhet er inne i et sĂ„kalt “suckers rally”

@TinvesT takk for gnÄlet. :+1: Solgte meg ut av en trade tidlig pÄ dagen. Holdt et Þye med Äpningen i USA og den var ned en prosent, sÄ solgte en annen trade ogsÄ. Er fortsatt 90%+ i aksjer, men bedre det enn 100%.

Har et cash-buffer jeg kommer til Ä bruke hvis ting blir skikkelig stygge. Har ikke troen pÄ det, men har lÊrt at det viktigste i aksjer er Ä snu nÄr man ser man har tatt feil.

1 Like

Hahah herlig
 MSM og tradisjonelle eksperter tar alltid saftig feil fþr slike krésjer.
Men jeg er litt usikker pÄ om dette kan ha sammenheng med buy the crypto dip? Godt mulig det er hva som forskyver tallene litt.

Sitter og ser pÄ charts fra de forskjellige indexene som er. Det ser uten tvil ut som at vi skal fÄ en bear trend! Som dere nevner bÞr mann nok selge ut vertfall 50% og vente pÄ bedre innganger, og muligens hedge med shorts.

Mitt problem oppi alt dette er at jeg sitter godt lastet i pcib, nano og integrum. Har veldig stor tro pÄ disse langsiktig, og noen av disse kan ogsÄ komme med gode meldinger om ikke sÄ alt for lenge. Har da store problemer mentalt med kvitte meg med disse, men prÞver sÄ godt jeg kan og lÊre av dere som har vert med pÄ dette fÞr


Hadde egentlig bestemt meg for Ä kjÞre en streng policy nÄr denne trenden kom, som de fleste av oss var sikre pÄ at skulle komme.

Men er dette bare en liten korreksjon fĂžr nye ATH, fĂžr det virkelig smeller?! eller er det bare Ă„ vĂŠre streng?

Innspill fra folk som har erfart dette fĂžr?

1 Like

Jeg har enda ikke sÄtte super shorten min ettersom jeg var for sen pÄ avtrekkeren, orker ikke Ä bli likvidert som fÞlge av korreksjon opp til ATH igjen.
Men uansett sÄ ser jeg ikke mye rom for vekst i lÞpet av Äret. SÄ jeg hÄpte jo pÄ Ä fÄ shortet fra ATH slik jeg tenke at nÄ vil det vÊr umulig med 10-15% vekst oppÄ det her.
Men nÄ mÄ jeg kanskje avvente litt Ä se.
Usikker hvilke derivater jeg burde kjÞpe, jeg hadde troen pÄ at mini futures ville vÊre bra. Men Nordnet har ikke ordnet egne, Ä jeg liker ikke sÊrlig godt Nordea sine. De andre krever at man er mye mer korrekt i trend hver dag som fÞlge av daglig justeringer. SÄ ved en liten korreksjon oppover pÄ veien ned kan man tape mye.

image

2 Likes

tom

Burde ha kjĂžpt i Ă„pningen. NĂ„r hadde denne karen rett :slight_smile: ?

1 Like

Gikk glipp av alle de fine kjÞpsmulighetene i morges. Virker som om alt snur opp nÄ.

Supert. Da kan jeg sette short senere. Nesten sÄ jeg fomoet, men er ikke helt overbevist om at der store krakket starter nÄ.
Men fikk en liten forsmak pÄ hvor raskt det kan gÄ nÄ da.
GĂ„r renten opp i mars Ăžker jeg short.

Hvilket instrument tenker du Ă„ shorte?

1 Like

Tror det vil vĂŠre gode trademuligheter fram rentebeslutningen blir tatt

image

1 Like

PÄ tide Ä kjÞpe noe markedet er mest redd? Det var jo riktig Ä selge nÄr markedet var i extreme greed. :sweat:

3 Likes

Kan nok tenktes det, synes bare ikke at bĂžrskursene enda helt tilsier at det er ekstrem frykt i markedet.

Med tanke pÄ at denne ikke har vÊrt lavere siden 2010 da etter finanskrisen i 08/09 (og vi er vel langt unna noe krise pr dags dato)

SÄ det ser ikke ut som et krakk, men at markedet har fÄtt hÞydeskrekk? Det ville ikke vÊrt fÞrste gang.

PÄ lang sikt sÄ kan nok kjÞp lÞnne seg, men kort (dager,uke) sÄ kan nok forsette Ä falle litt. Svingninger vil det iallfall bli, fram til en rentebeslutning blir tatt. Mine 2-cents

1 Like

Ikke nÞdvendigvis krakk akkurat nÄ, men i lÞpet av Äret er vi nok i full panikk.
Ingen skjÞnner egentlig hvor gale ting er fÞr det er forsent. Graver en dypt i den underliggende Þkonomiske situasjonen blir en mÞrkeredd. SÄ et fullstendig krakk er pÄ vei, de som ikke tror pÄ det er hÄplÞst naive.
HÄper aksjer gÄr opp endel igjen slik jeg fÄr sÄttet mine shorter. Det vil nok gÄ svÊrt raskt nÄr det fÞrst kommer i gang. Tror fortsatt ikke markedene har helt fortstÄtt hvor elendig ting egentlig er Ä at renten kommer til Ä gÄ opp enda mer (Om ikke FED snur 180 grader Ä begynner stÞttekjÞp, rentekutt osv). Men slik jeg ser det nÄ virker det som at FED er bestemt. Fikk dere med dere utalelsen til en i fra FED i USA der han fullstendig neglisjerte aksjekorreksjonen som nettopp var? De viker ikke unna rentehevingen i mars virker det som.

Jeg tror ikke pĂ„ et “fullstendig krakk”. Eller, det kommer jo alltid et krakk da. Men sjansen er stĂžrre for at dette kun er en korreksjon.

Historisk sett har en hĂžyere rente blitt etterfulgt av hĂžyere aksjekurser. Spennende tider.

2 Likes

Ikke nÞdvendigvis nÄ nei, helt enig.
Men nÄ som markedsrentene endelig gÄr opp sÄ vil det gÄ fort.
Det er ikke egentlig gode tider nÄ som det bruker Ä vÊre nÄr man setter opp.
Rentene har blitt satt opp samtidig som aksjer har gÄtt opp. Men det er fÞrst nÄ de fÄr reel effekt. Alle trodde FED blÞffet angÄende hevingene. NÄ vil de kanskje ikke engang drive med stÞttekjÞp samtidig som USA mÄ gi ut trillioner i nye obligasjoner ingen vil kjÞpe. (FED har brukt kjÞpt mesteparten). Da vil renten stige mer.

Edit:
Samtidig er vi mye mer utsatt nÄ som fÞlge av lang tid med lavere renter, pengetrykking, stÞttekjÞp osv
 Det vet alle skaper bobler. Hvorfor skal vi ikke da ha tidenes boble nÄ da?
Markedet klarer seg ikke uten denne boosten lenger, nÄr den blir tatt vekk sÄ gÄr alt til helvete.

Tja, han har jo rett at markedet er jo stablet opp pÄ toppen av en mengde gjeld.

Men det er jo sÄnn at rentene stiger jo ogsÄ fordi Þkonomien gÄr bedre, sÄ det burde jo Þke sjansen for Ä betjene den gjelden?

2 Likes

Økonomien er ikke bra!! Kun bobler i aksjemarkedet, eiendom osv. Selskapene gjÞr det ikke bra.
Folk har ikke sparepenger. De har kun enorm gjeld. Alle har enorm gjeld.
USA gÄr helt tragisk. De vanvittige underskuddene blir bare stÞrre. Trumps skattekutt hÞres bra ut for bedrifter og privatpersoner. Men nÄr staten taper trillioner Ä de mÄ lÄnes/trykkes. Hva skjer da?
Trump snakker ogsÄ om vanvittig infrastruktur avtale. Med penger de ikke har!