Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NattoPharma (NATTO)

Hmm… ja men når det ikke kommer rapporter blir det litt svevende! I hvert fall nå som det kommer mange resultater i tiden fremover - da blir det trangt om plassen hvor man vil investere :slight_smile: Jeg er dum nok til å ha tro på “egne” aksjer selv om markedet skulle gå dårlig. Men siden man ikke kan vente en “ekte” kurstrigger på NATTO før over sommeren (med mindre de plutselig viser fram resultater i midten av mai - det gjør det sikkert tipper jeg). Men samma det - jeg må velge, og det går jo an å satse litt rett før møtet i mai - for det er etter viktige møter for meg :smile: )

1 Like

Ja det blir spennende å se hvor konkret informasjon som kommer i mai, og enig med deg i at halvårsrapportering kan ligge bak en litt daff kursutvikling. Samtidig er det en veldig lite likvid aksje som man nesten må posisjonere seg i før kursen begynner å bevege seg. For meg er det viktig å også begrense nedside og da jeg synes selskapet er billig i forhold til hva de leverer har jeg valgt å legge brorparten av investert kapital her i det jeg tror kan være en trygg og kjedelig havn dersom det brygger opp til storm på de finansielle markedene.

3 Likes

Det hevdes at det vil presenteres tall for Q1 på kapitalmarkedsdagen, så får vi se om dette stemmer, jeg hadde ikke regnet med å konkrete tall selv, men har heller ikke hørt med selskapet.

Innlegg av: Herman* (22.04.17 11:01 ), lest 54 ganger
Ticker: NATTO
RE^2: NATTO: BØRSENS MEST UNDERVURDERTE?
Det skal angivelig presenteres tall fra Q1. Om det blir et fullverdig regnskap vites ikke, men topplinje, bunnlinje og bruttomargin vil jo være nok til å gi en god indikasjon. Selskapet har utvidet produksjonskapasiteten betydelig, noe som indikerer en fortsatt sterk vekst.

3 Likes

… og at ting går akkurat som planlagt.

2 Likes

Digresjon i forhold til det: hva med spillaksjene? De kan vel ikke akkurat sies å være en “trygg havn” ved uto i finansmarkedene, men jeg ser for meg at spill kommer til å omsettes uavhengig av mye annet, og slik sett nesten er en trygg havn - hvis man tenker langsiktig (selvsagt avhengig av selskap også). Men ser jo på Funcom-grafen at den ikke akkurat steg under finanskrisen. Er de ekstra volatile egentlig, når børsene skjelver?

Jeg har ikke stor tro på et børskrakk rett rundt hjørnet, men det er greit å være forberedt på alle scenarioer, risiko er aldri 0 for dette. Alle aksjer vil merke et evt børskrakk, også Natto, og spillaksjer. Men dersom spillselskapene fortsetter å levere spill som selger og Natto fortsetter å vokse og man har kjøpt disse på billige nok nivåer så vil fundamental verdi være et gulv som gjør at krakket bare blir et lite hakk i grafen. På den annen side hvis de feiler så kan konsekvensene blir mye større. Funcom har vært gjennom en kjip emisjon, og om det var dystrere tider så kanskje det hadde vært kroken på døra. Derfor viktig å spre seg utover flere aksjer og ikke gå altfor tungt inn i en aksje.

4 Likes

Helt enig. Noe av de viktigste man kan gjøre i aksje-markedet er å spre seg i flere aksjer, noe fremdeles dessverre alle ikke gjør der man sitter i en gull-aksje som man er bombe-sikker er gullaksjen over alle gullaksjer.Men selv om man har beregnet 90% sannsynlighet for at dette skal til himmels er det ikke alltid terningen triller riktig vei. Hvis man ikke tar høyde for det er man på farlig farvann. Tenk på f.eks. innbo-forsikring. Hvorfor gidder folk å tegne en innbo-forsikring? Sannsynligvis vil de aldri få bruke for den… Svaret er at konsekvensene er så store hvis uhellet er ute at man må forsikre og på samme måte er det faktisk med aksjer.

4 Likes

Årsrapport

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=425341

[quote]REDEGJØRELSE FRA CEO
2016 var et år med vekst og etablering av et solid grunnlag for videre
vekst i årene som kommer for NattoPharma. Vi er ekstremt fornøyd med
resultatene og milepælene vi nådde, og vi er enda mer optimistiske når
det gjelder fremtiden til MenaQ7® og NattoPharma.

Vi utvidet vår syntetiske produksjonskapasitet, et arbeid som har fortsatt inn i 2017
ettersom vi fortsetter å ha sterk vekst og også forventer det fremover. Vi
ser også potensial for ytterligere gevinster drevet av prosessutvikling og
-optimalisering, som begge bør gi ytterligere kostnadsreduksjoner på
kort og middels sikt. NattoPharma er i den unike posisjonen at vi tilbyr
både naturlige og syntetiske versjoner av K2-vitamin, begge med den
høyeste kvaliteten på markedet.

Kort sagt er vi ekstremt fornøyd med hva vi har oppnådd i løpet av 2016.
Vi hadde utmerket omsetningsvekst, dramatisk forbedret margin,
reduserte driftskostnader og positiv EBITDA i fjerde kvartal. Enda
viktigere er det at vi bygde et sterkt fundament for fortsatt vekst med
forbedrede organisasjonsmessige muligheter, økt kapasitet, en bredere
markedsbase og skalerbare støttesystemer. Med fortsatte investeringer
i markedsbevissthet, utvikling av bruksområder, økt kundestøtte, økt
kapasitet og kliniske data – inkludert videre farmasøytisk utvikling – er vi
svært optimistiske for 2017 og årene fremover.[/quote]

[quote]Andre driftskostnader utgjør i 2016 MNOK 17,2 mot MNOK 26,1 i samme
periode 2015. Selskapet har i løpet av 2016 gjennomført en rekke tiltak
for å redusere posten Andre Driftskostnader, og arbeidet med å
ytterligere tilpasse disse til selskapets aktivitet vil fortsette i 2017. [/quote]

4 Likes

Litt vanskelig å lese uten avsnitt så jeg legger inn en mer leselig versjon her

26/04-2017 08:50:12: (NATTO.OAX)
NattoPharma to Hold Shareholder Informational Session and Capital Market’s Day Timing of events, to be held on separate dates, will allow for increased exchanges during 2017

OSLO, NORWAY (26 April 2017) - NattoPharma announces it will hold a Shareholder
Informational Session and a second event, Capital Market’s Day, during 2017.
Both are in support of NattoPharma’s commitment to increase its communication
with shareholders, including its operating and financial performance,
significant news events, and updates on the company’s vision and strategy going
forward.

The company will hold the Shareholder Informational Session in conjunction with
its Annual General Meeting (AGM). Both the Shareholder Informational Session
and the AGM will be held at the company’s corporate headquarters in Oslo.
Following the summer months, NattoPharma will then hold another dedicated event,
the Captial Market’s Day, where the company will provide additional details and
updates on major strategic elements.

“The decision to now hold two events is driven by our desire to increase our
communication and interaction with shareholders,” says Daniel Rosenbaum,
NattoPharma CEO. “However, with multiple consequential initiatives currently in
process, a second event after the summer will not only provide an oppourtunity
to have further interactions with our shareholders, but at the same time the
timing should allow us to share significant, substantive updates.”

The Shareholder Informational Session will be held on Monday, May 15th at 13:00
h. The session will include a presentation followed by a question and answer
period. The AGM will begin at 15:00, as previously announced. The company is
targeting a date for the Capital Market’s Day after the summer, with a specific
date communicated in the coming months. In the meantime, the company is looking
forward to the planned sessions in May, and the opportunity to share updates on
progress to date and the compelling path ahead.

4 Likes

Fikk innkalling i går i posten. De siste punktene er litt interessante da de vil åpne for fusjoner osv :slight_smile:

3 Likes

Key portfolio
One of the key ingredients Glanbia has in its portfolio for heart health is MenaQ7® - Vitamin K2 as MK7,” says Ms Trivedi. She explains, “Vitamin K2 belongs to the Vitamin K family which comprises of Vitamin K1 (one molecule; phylloquinone) and Vitamin K2 (group of molecules called menaquinones). Since its discovery in the early 1930s, vitamin K has been recognized as the coagulation vitamin due to its crucial role in the blood-clotting process. However, it is now known that the K vitamin functions, in particular vitamin K2 MK7, are not limited solely to the activation of clotting factors – in fact it is needed for healthy bones and a healthy heart.”
Glanbia works with Nattopharma in developing MenaQ7®.

http://www.industrysourcing.com/article/health-nutrition-love-heart

https://www.glanbia.com/our-business/glanbia-nutritionals/glanbia-nutritionals

3 Likes

Only comprehensive supplier of soy, soy-free, and nature-identical synthetic
Vitamin K2
OSLO, NORWAY and METUCHEN, NJ (May 2, 2017) - NattoPharma strengthens its
reputation as the most comprehensive supplier, producer, and validator of
Vitamin K2 as MK-7, going back to its roots by expanding its MenaQ7® line with
the introduction of MenaQ7® Natto, Vitamin K2 as MK-7 derived by Bacillus
subtilis fermentation and soy protein. MenaQ7® Natto provides all-trans isomers
of K2 in a range of concentrations, including and up to 96% active MK-7, or
960,000 ppm concentration.

“NattoPharma has driven the creation of the Vitamin K2 market, sponsoring the
important research validating the importance of K2 for human health, and this
work has shaped the MenaQ7 brand,” says NattoPharma CEO Dan Rosenbaum. "More
recently there has been a renewed interest in Vitamin K2 based on the
publication of our breakthrough 3-year cardiovascular trial and ongoing clinical
studies with patients.

“In addition, NattoPharma has pioneered the manufacturing and purification
standards to ensure we are delivering the active molecule, void of impurities,
and validated by experts so consumers using products containing MenaQ7 are
receiving the desired effect,” Rosenbaum adds. “Our new Natto-derived material
is a further extension of that expertise and commitment to delivering quality
products that meet marketing needs.”

MenaQ7® Natto is the result of Bacillus subtilis fermentation with a soy protein
substrate providing MK-7 and a small amount of MK-6. Importantly, fermentation
provides only active trans isomers of the menaquinones, the active form of K2.
Other products contain inactive CIS isomers, which can be considered
contaminants. This new variety joins the industry leading MenaQ7® Natural
(formerly known as Crystals), NattoPharma’s natural material derived from
fermented chickpeas, and its award-winning nature-identical synthetic MenaQ7®
PharmaPURE (formerly known as PURE).

“Research has shown the most important factor for human health is improved
Vitamin K2 status, contributing to unparalleled bone and cardiovascular support.
Populations like those in Japan, the Netherlands, and France, obtain a great
deal of Vitamin K2 from their diets, but that is hard to achieve for most
Western populations. This makes supplementation a viable alternative,” says
NattoPharma Chief Medical Officer Hogne Vik.

“NattoPharma was founded on soy-based material, yet continued to innovate its
offering based on market demand; namely, there was a growing concern over soy as
an allergen,” adds Vik. “But now, as a global supplier, NattoPharma has received
overwhelming interest from companies looking to offer a soy Vitamin K2 as MK-7.
Our response is a new variety on par with the same soy material we introduced to
the market in 2004.”

For more information, please visit http://menaq7.com/why-menaq7/varieties/.
Ref: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=426149

3 Likes

Da har de 3 produkter nå også et basert på fermenterte sojabønner “Natto MK-7”

3 Likes

Og børsen reagerte med et stort gjesp. Tror de må få en kontrakt eller vise til økt topp og/eller bunnlinje for at kursen skal gå noe.

2 Likes

Det har ikke hjulpet hittils heller, men jeg tenker at når bunnlinjen begynner å øke på plussiden i stedet for mindre minus så kan det få en litt annen effekt.

Fra annual report så er det lett å lese at ledelsen forventer et godt år både 2017 og fremover. Hvorfor prises ikke dette inn? Utålmodighet i markedet, få som kjenner caset, mange gamle aksjonærer med høyt snitt som vil ut osv.

3 Likes

Kursen er jo opp rundt 50% fra bunnen, så det fundamentale har jo hatt en effekt. At kursen har gått litt ned siden Q4-tallene tror jeg henger sammen med mangelen på finansielle børsmeldinger. Alt har med forskning å gjøre uten at det er noen klar måte å kapitalisere gevinst utfra denne forskningen. Det blir litt som med Kitron, man må bare gidde å sitte stille mellom hver kvartalsrapport/oppdatering.

1 Like

Det er sant, men samtidig var det stor kjøpsinteresse både blant aksjonærene og ledelsen på emisjon ved 14 kroner og jeg synes utsiktene ser mye bedre ut her nå.

Jeg hadde forventet høyere kurs nå med tanke på Q4 rapporten som var veldig god og optimisme fra ledelsen som har levert så langt, men det gjelder også andre aksjer.

3 Likes

Noen kjøpte i hvert fall det som lå på 10 -tallet

3 Likes

Ca 19.000 aksjer på ca 10 min via DNM der ja

2 Likes

Functional beverage solutions
To showcase its deep understanding in end-to-end beverage development and extensive expertise in customised solutions for RTM applications, Glanbia Nutritionals will present a High Protein Chocolate RTM drink. The low-fat, chocolate flavoured shake, developed to support muscle and bone health, is aimed at active aging 50+ consumers requiring a healthy addition of protein in their diet along with extra energy levels to remain active and strong for longer. Combining a healthy nutritional profile and great taste, the high protein RTM drink contains a range of ingredients including Prolibra, a whey-derived ingredient for maintained muscle mass, and oat flour, a source of fibre and carbohydrates for better digestive health and improved energy levels. It supports optimal bone health thanks to the addition of TruCal, a natural source of calcium and minerals; and MenaQ7, the only clinically researched vitamin K2 (MK-7), which allows the targeted use of calcium in the body by inhibiting its deposit in the arterial walls.

3 Likes