Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Fundamentale forhold (NEL)

En fersk aksjonærliste for NEL er tilgjengelig. Trykk her for å se den. Krever Insider-medlemskap)

En fersk aksjonærliste for NEL er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis

The Netherlands

Nel ASA: Receives purchase order for multiple H2Station® units in the Netherlands

(Oslo, 17 December 2019) Nel Hydrogen A/S, a subsidiary of Nel ASA (Nel, OSE:NEL), has received a purchase order from OrangeGas for the delivery of multiple H2Station® units for fueling of predominately light duty fuel cell electric vehicles in the Netherlands.

“We are delighted to be chosen as supplier for OrangeGas for their first fueling stations (H2Station®) which will predominately serve light-duty vehicles in The Netherlands. We look forward to assist OrangeGas with the deployment of the hydrogen fueling coverage, helping the transition towards zero emission transport in the Netherlands,” says Jens Egholt Rasmussen, Global Sales Director for Nel Hydrogen Fueling.

Marcel Borger, CEO and founder of OrangeGas said: “We are pleased to have signed this contract with Nel. These robust and state-of-the-art hydrogen stations allows us to refuel hydrogen vehicles in only five minutes in a safe, fast and reliable way. In OrangeGas we are committed to contributing towards a cleaner planet, and this is an important step on that journey. Nel has extensive experience within hydrogen fueling technologies, and we are looking forward to a good collaboration going forward, as we now build the first wave of hydrogen refueling stations.”

The contract has a total value of approximately EUR 3 million and also includes a service and maintenance contracts. The stations will be located in the Netherlands, and will expand the fueling coverage for hydrogen powered light-duty, and in the future also heavy-duty cell electric vehicles. The H2Station® units will be delivered during 2020.

Her høres det ut som det kommer mer :slight_smile:

Kommer fort mer ja

Helt glimrende med en fot innenfor hos Engie!

Har lenge vært snakk om hydrogen i Holland. De er på. Først mener jeg det var snakk om 20mw som nå har blitt til 100mw. Er nok denne hydrohubben som nevnes i video. Ca 25 milliarder kroner skal investeres, så her krysser vi fingrene for Nel.

På tide de lander en feita kontrakt på power2gas.
Har vært snakk om dette lenge, og noen store spillere trykker nok snart på knappen.

En synliggjøring av Nels potensiale med grønn hydrogen som industrigass trengs. Ikke alle som skjønner/ser denne siden av casen.

3 Likes

Nei overhodet ikke, det er en smule merkelig

Press release: Everfuel awarded grant for the establishment of a large-scale hydrogen production facility in Denmark

https://newsweb.oslobors.no/message/492108

Jøss. Fett altså! 50 mill i støtte. 20 mw elektrolysekapasitet.
Inntil 1 gw fult oppskalert!
Lurer på hva Shell spytter inn?

Litt rått av Everfuel egentlig. Det snakkes om høna og egget, og det er riktig, hva angår hydrogen. Her drar de jammen meg både ei høne og et egg ut av hatten. Litt sånn kinderegg dette. Power2gas og drivstoff på en site. Sentralt i Danmark. 200km maks til alle byer. Clever!

https://m.energywatch.eu/article/11774407

Dette som det ble skrevet om på HO for et år siden?

Naaaaais

Nel venter på en 100 mill kontrakt i Fredericia DK

Mr James Bond

NEL25.10.2018 kl 17:064397

Denne håper jeg Nel Hydrogen kan lande.
Shell sysler med energilagring og brintproduktion i stor skala
Socialdemokratiet vil støtte storskala-projekt i Fredericia.
En større pulje penge fra VækstplanDK er endnu ikke blevet fordelt. Det drejer sig om cirka 300 mio. kr. Socialdemokratiet går nu til Skatteministeriet med to konkrete grønne energiprojekter, der skal investeres i, og som allerede kan søsættes fra begyndelsen af 2018: Et i Fredericia og et i Skive.
I Fredericia pønser man på at opføre et alkalisk elektrolyseanlæg. Anlægget bruger vand og grøn strøm til at producere brint, der fungerer som en effektiv og fleksibel energibærer, mens GreenLab Skive gennem puljen kunne få hjælp til at etablere et brintanlæg, der gennem metanisering skal bruges til at lagre el i naturgasnettet.

Nel kontakter Shell
Selvom forslaget fra Socialdemokratiet indtil videre kun er bogstaver på et stykke papir, så er der hos Shell Raffinaderiet i Fredericia noget om snakken.

  • Raffinaderiet er blevet kontaktet af brint-virksomheden Nel Hydrogen omkring muligheden for et særdeles spændende projekt med etablering af en storskala brintfabrik i tilknytning til raffinaderiet. En brintfabrik, der vil skulle kunne udnytte grøn el og være et energilager, som kan balancere elsystemet, fortæller pressechef Torben Øllegaard Sørensen fra Shell Raffinaderiet i Fredericia til Energy Supply.

Han fortæller, at raffinaderiet nu vil kigge nærmere på mulighederne i projektet og sammen med Nel Hydrogen og andre interessenter finde frem til, om det er muligt at realisere.

Vækst & arbejdspladser
Begge projekter, både det i Fredericia og det i Skive, vil sikre bedre udnyttelse af vedvarende energikilder som vind og biomasse. Samtidig skabes der grønne arbejdspladser lokalt både i opførelsesfasen, og når anlæggene er færdige, hvilket sikrer vækst i lokalområderne.

Derudover giver det god mening at opføre et elektrolyse-anlæg i Fredericia.

  • Teknologien kan netop med placering hos raffinaderiet opnå mange synergier, da raffinaderiet eksempelvis bruger meget brint i produktionen, og da brint forventes at kunne få en stor rolle i den fremtidige transport. Men også det, at Fredericia er et knudepunkt for el-nettet og gasnettet samt har udbredt fjernvarme, gør ideen interessant, siger Torben Øllegaard Sørensen.
    NEL Hydrogen venter på at regjeringen i DK skal fatte dette viktige H2 vedtaket som nærmer deg nå iflg ledelsen for dette store H2 prosjektet som Nel håper på å vinne.

Dette mener jeg ble lekket allerede høsten 2017 da planene ble nevnt i en lokalavis i Fredericia. Nel gikk 10% på avisartikkelen :sweat_smile:
Har ventet på den lenge. Blir jo mer omfattende en først planlagt da.

1 Like

Må si jeg får litt sånn “And so it begins” vibber av dette.

Nettopp pga at høna og egget er den store kickeren for all sånn ny teknologi.

Så får vi bare håpe at ikke hele raffineriet sprenges i en hydrogensky, da blir det ugreit.

Ja, dette skulle vel bety 15-20mill kroner i første omgang og mulighet for oppimot 1mrd på sikt?
Jeg har trua på at det vil trengs flere slike anlegg rundt omkring på sikt og at de etterhvert må være større fra dag en og oppskaleres med økende takt.

Hvis det trengs et sånt anlegg i danmark for å komme i gang så trengs det 5 i tyskland.

1 Like

Ja. Er en god vibb over det, og det kommer mer.
Vært veldig stille fra Nel i høst, og med slike meldinger som nå tar jeg det som et godt tegn.

Vi nærmer oss 2020. Slik ståa (utenfor Norge) er nå mener jeg det blir hydrogenets tiår.

Så lenge ikke hele Fredericia blåser til himmels :stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

Yes og hva med Nederland? Sist jeg var der og så flere vindmøller stå stille iblant de som gikk, tenkte jeg bare: -de der kunne jo produsert hydrogen!

Mye mer. 20mw elektrolyse… så vil de trenge fyllestasjoner til kjøretøy som også skal kobles opp på denne hydrohubben.

Se video og kommentarer noen poster opp ang Nederland… :smile:

Ja, selvfølgelig kommer fyllestasjoner i tillegg, du har rett. Det blir mer. Det virker som Tyskland, Holland og Danmark setter fart. Kanskje ikke så rart at det er nettopp de landene som leder an. Kost/nytte og vilje til å gjennomføre, samt god nok økonomi der. Arrester meg gjerne på dette, jeg antar bare…

Går det an å få til slik at børsmeldinger blir lagt inn her automatisk? Mulig jeg har misforstått, men det ser ut som det er slik i andre tråder, ref. Nano og PCIB.