Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL Hydrogen (Teknisk analyse)

En aksje konsoliderer når den trader noenlunde sidelengs i en periode, og så kommer bruddet opp eller ned når markedet bestemmer seg for retning.

Er uenig i den definisjonen der som definerer konsolidering som motstrøms av hovedretning.

" Consolidation is the term for a stock or security that is neither continuing nor reversing a larger price trend. Consolidated stocks typically trade within limited price ranges and offer relatively few trading opportunities until another pattern emerges."

Siden NEL er ekstremt volatil vil jeg påstå at selv kortsiktige konsolideringer “teller” for aksjen, men for mer normale aksjer er sidelengsbevegelsene normalt lenger før man snakker om konsolideringer.

Vel, rent matematisk må det vel i en graf for hver topp eksistere en bunn?

Er enig i at din definisjon gir like mye mening som den jeg refererte til.
Utgangspunktet for diskusjonen var hvor man evt skal plassere støttelinjen gjennom en konsolideringsperiode (som normalt vil svinge litt opp og ned), langs toppene, bunnene, eller midt mellom dem. Hva mener du om det?

Haha.

Nå ser jeg mer på NEL …

For en trend …

Akkurat nå vil jeg si at 16kr ser fint ut for inngang, 15kr “må” holde. Skal den så langt ned? Aner ikke. Syntes selskapet er veldig, veldig stivt priset men det har jeg ment lenge uten at noen bryr seg.

Jeg ser ingen problemer med at brudd ned gir tur til 12kr eller rett under heller. Aksjen har rett og slett hatt en helt ekstrem reise og moment oppover.

1 Like

Den (eksponentielle) linjen i grafen din bekrefter vel egentlig at støtten hovedsakelig ligger i bunnene, og ikke i toppene.

Litt av en trend, ja. Til tross for en logaritmisk akse må du til med en eksponentiell funksjon?
Det er vel ikke umulig å tenke seg at noe kan vokse på denne måten. Men når man samtidig løper fra DNB markets’ kursmål med flere hundre prosent er det kanskje grunn til å spørre seg om man har å gjøre med en boble…

Er man veldig grovkornet og ser på ukeschart kan man tegne sånn.

Ergo, flott hvis konsolideringen fra juni holder, men ellers er ett større fall helt innafor.

2 Likes

Men nå leter du mer aktivt i chartet etter holdepunkter enn det et så utzoomet chart her enn det jeg legger til grunn, så det blir en viss mismatch.

I chartet mitt er det noen helt sentrale ting:

NEL er i en ekstremt sterk opptrend over lang tid, underbygget av flere heftige volumevents med gjevne mellomrom, som kraftige korreksjoner og store emisjoner.

Så har kursen stukket oppover fra den kursen i en nesten parabolsk kurve, men igjen med emisjoner som gode volumevents. Det har derimot ikke egentlig vært noen veldig gode korreksjoner eller tester før nå.

Det første virkelig sterke salgssignalet utløses på mitt chart når 20 ikke holdt, og da starter mekanikken som vi ser nå.

Så i dag ser en at oversolgte momentumindikatorer og en bunn som du antagelig etterlyser i mitt chart gir en rekyl. Men nå er plutselig aksjen i spill på en helt annen måte, og da blir det alt for tidlig å si at det punktet den rekylerte fra nå er en støtte.

2 Likes

Ja, liker det å ta med både topp og bunn for konsolideringsperioden.
Toppen på 20 holdt ikke, og det er bunnen på 18 som har gitt en hvilepause så langt.
Så får vi se da, om den igjen faller under 18 og når forrige konsolideringsområde 12-13.
Eller om den mer kortsiktige intradagsstøtten som er tegnet på litt over 17 “konsolideres”.

Når jeg zoomer inn litt ser jeg at denne nye stiplete røde streken rett over 17 kunne nok vært satt før og, både volumprofil og candlesticks peker seg ut. Men volumprofilen er skummel, faller den under så blir det for en ny skikkelig reaksjon der. Men da vil man være nede i den lange opptrenden igjen.

En atferd jeg godt kan se for meg i NEL aksjen hvis hydrogenaksjene surner skikkelig er at den begynner å vandre mellom 50 og 200 dagers snitt.

Fremdeles 24,9 miliarder marketcap på kurs 17,8, det er voksent.

Den som leter, den finner (og jeg kan glede meg over å se at den nye stiplede linjen går gjennom bunner, og ikke topper, hehe).

Har holdt seg skikkelig bra faktisk

1 Like

Hva er sjansene for et nytt rykk opp i NEL? NEL korelerer vel en god del med NKLA og NKLA beveger seg ganske mye opp om dagen.

Nå er jeg en NEL hater, men må innrømme at dette ser ut som en long trade

I det korte har du dette:

Og i det lange bildet

Som du kan se av chartet til @Savepig over så har NEL ikke vondt av en korreksjon ned til SMA200 (ca. 13). Men i det helt korte bildet (1-2 uker) så tror jeg SMA50 (ca. 20 nå) skal testes og dette kan potensielt fullbyrde en HS som er under oppbygging noe som også predikerer ned mot ca. 13kr. Men NEL er ikke som andre aksjer og gitt den fundementale supporten vi har i det grønne skiftet og hydrogenbølgen som skyller over europa/verden så er det ikke gitt at de tekniske parametrene gir et 100% korrekt bilde. Jeg har planlagt ifht det jeg skriver over. Dvs noe salg opp mot 20 og deretter en hel haug med kjøp på veien ned mot 13 blank.

EDIT: Jeg tror test av SMA200 kun vil skje ved veldig dårlige/sure makroforhold slik vi så under Corona-starten i mars.

1 Like

Vanligvis trengs det en god washout for å starte en ny bevegelse opp. Men det har jo vært mange emisjoner hele veien opp som jeg tror er med å gi litt ekstra støtte

Ikke en spesielt enkel aksje å tippe dette

Ja jo, det må sikkert spille seg ut litt til, så kan godt avvente og prøve å kjøpe lavere, f.eks 17,65.

Det jeg prøver å si er at det ser ikke ut som denne har tenkt å korrigere kraftig. (skal så skje må vi se en skikkelig fet pricebar nedover og volum på den. Da har vi snudd ned til en korreksjon.

Holder med savepig i at dette ser ut til å ha bunnet ut her. ergo har den tenkt seg opp igjen.

Trenden i NEL slik jeg ser den. Bounce ned fra toppen av den nedgående trendlinja i dag. Bryter den opp så kan det komme ny oppgang. Jeg tror NEL ser 16-taller om litt.

Mitt første target i NEL nådd (SMA50 i daily og SMA200 i hourly) og solgt ut 1/3 ca. Resten ligger foreløpig til salgs opp mot 20.50 men vurderer hvorvidt denne tidligere nevnte HS’en er reell eller om vi faktisk skal fortsette oppover i trendkanalen som vi nå akkurat har touchet bunnen av.

2 Likes

Godt mulig den skal opp til 20-tallet først og danner en tilnærmet perfekt H&S-formasjon. Volumprofilen på daglig er lav og tilsier at det er fallende kjøpsinteresse.

Det som er lett å brenne seg på for shortere i en sånn aksje at man stirrer seg helt blind på den spekulative formasjonen man håper skal spille seg ut at man ikke ser det kontrære scenarioet hvis formasjonen man venter på ikke blir avgitt.

En aksje som er i opptrend vil jo til stadighet kunne sette opp både spekulative dobbeltopper og spekulative hoder og høyreskuldre.

Men klart, chartet SKRIKER jo H&S under oppseiling her.

Mens etablert brudd ut av triangel over 20ish og 50SMA vil være et soleklart kjøpssignal.

1 Like