Ja mener det primært var amerikanerne som solgte
Løkke kommer fra Rec og er godt kjent med hvor farlige Kineserene kan være. De er usikre på om de vil inn med siste generasjon utstyr når de går inn.
Tror også du er inne på noe når du hevder at homesourcing blir et stikkord fremover.
Robotisering på den nye fabrikken vil også styrke Nels konkurranseevne.
I følge Evilfreud kan du se totalt bort i fra det som en faktor for den gule fare vinner alltid uansett.
Mtp Kina, kan man lese seg opp på hva som skjer på batteri fronten og hvorfor de vestlig bilindustrien er redd for å gi kina “monopol”.
Denne kaken vil bli stor nok for begge.
Tror bare det er viktig å være litt kritiske og skeptiske til selskaper som har så sinsyk prising som NEL har.
Prisingen på akasjen er en smule problematisk for all del. Men vi kan ikke bare la være å ha næringsliv i Norge fordi Kina finnes.
Forskjell på å ikke ha næringsliv vs det å
Advare mot en oppblåst boble
Full forståelse for ditt syn angående prising, men hydrogen er ingen boble. Det er en av bærerene i fremtidens energimiks.
Se linker lenger oppe ref Shell og G20
Ingen har sagt hydrogen er boble. Nel prisingen er en boble.
For å sette det litt i perspektiv:
Prising i sektoren industri:
NEL Q1 2019:
Veidekke Q1:
I NEL kjøper man seg jo inn i et fantastisk velfinansiert vekstselskap, og da er det jo forventet at prisingen i perioder blir høy. Nå er jeg også enig i at prisen er for høy akkurat nå til at det frister å starte en ny posisjon, men følger nøye med.
489MNOK i omsetning ifjor. 200MNOK i tap. 8,6MRD i mcap.
De har ingen teknologi eller patenter som vesentlig skiller dem ifra konkurentene.
Joda, høres ut som et godt kjøp. Evt noe av den sykeste prisingen på Oslo børs.
Igjen, du kan ikke prise et vekstselskap på samme multipler som et modent selskap.
Og de skal vokse for å ta mest mulig av en potensiellt gigantisk kake.
Jeg skjønner argumentene om trussel fra konkurrenter og profitabilitet, men nå må vi huske på at Nel ikke bare har som mål å levere drivstoff til biler og tungtransport. Elektrolysørene vil være en nøkkelkomponent i prosessen med å gjøre stål-og ammoniakkbransjen grønnere. Dette er et massivt marked med plass til mange aktører, så vi kan ikke forvente at Nel skal eie hele markedet. Selv med bare 5% markedsandel innenfor stål, 5% innenfor ammoniakk og 10% innenfor tungtransport vil Nel bli et enormt selskap, uten at jeg har gjort noen som helst form for regnestykke på dette. Det er slett ikke umulig å få til dette om selskapet fortsetter med den sunne driften de har hatt så langt.
Da er det vel slik!
Overhengende fare for en washout her i dag før fellesferien.
Washout pga fellesferie?
Mye småsparere vettu, ser det samme i mange slike aksjer hvert år
Er vel mye småsparere i alle aksjene som diskuteres flittig her på TI.
Så regner med at du mener faren er like stor i alle disse aksjene?
Oh yes, overhengende fare i for eksempel Funcom også. Sitter klar for å gjøre noen kjempekupp der