Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Småprat (NEL)

Tja - det er vel ikke akkurat positivt for NEL at Nikola nå plutselig mener de har revolusjonert batteriteknologien.

Hvis det Nikola sier stemmer så er jo hydrogen for personbiler bare å glemme (men det har det forsåvidt vært lenge).

Verre er det at den nye batteriteknologien vil kunne gjøre Tesla Semi om ikke bedre, så i hvertfall meget konkurransedyktig med Nikola One.

Må si jeg finner det noe spesielt og underlig at det er nettopp Nikola som plutselig mener de har “revolusjonert” batteriet.

2 Likes

My thoughts exactly.
Jeg tenkte faktisk litt på hvor moro det ville være om Nicola gikk ut å sa de hadde bestemt seg for å droppe hydrogen og gå for batteri når jeg så han skulle annonsere noe. Var jo ikke helt på jordet.
Det er jo, som du sier, et realtivt heftig sleivspark mot det han selv har vært forkjemper for de siste årene.

Det ble sådd en liten spire til usikkerhet i markedet, selv om Milton forsøkte å berolige med tweet nummer to.

Blir spennende å se hvilken vei kursen går den neste uken.

Er det jeg som ikke henger med hær? Trodde hydrogen teknologien var avhengig av batteri uansett? Lengre kjørelengde vil såklart redusere behovet for antall pumpestasjoner, men gjør caset litt mer plausibel :thinking:

1 Like

Det sier seg jo selv: Hvis man kan slippe hele hydrogenleddet så er det langt å foretrekke å kjøre ren batteriløsning.

Jeg mener at NEL sine beste muligheter vil være innen skipsfart.

Det har også vært merkelig stille på hydrogenfronten den siste tiden.

2 Likes

Hvorfor ta omveien om hydrogen når batteri gjør alt bedre?

Denne nye teknologien vil altså:

  • skape billigere batterier
  • Mer miljøvennelige batterier
  • Batterier med lenger rekkevidde.

Mer som en real sjakkmatt til Hydrogen som drivstoff til personbil.

3 Likes

Det har man da visst lenge. H2 til personbiler har jeg aldri sett på som aktuelt.

Grafen kommer, faststoffbatterier er på vei. Ethvert firma som får en ferdig batteridrevet bil som dekker behovet vil selvsagt ha det fremfor å bruke tid og ressurser på fyllestasjoner og service på drivsystemene.

Hydrogen er fornuftig på lange strekk der batterier vil kreve for lang ladetid, men jeg tror mye kommer der også.

(Og jeg kommenterer ikke for å være negativ, men man må være realistisk. Se alle som kjøper elbil og kan lade hjemme. Det er jo en drøm ift. å måtte stoppe for å fylle bensin. Så lenge man dekker den daglige turen er det ikke et menneske som vil ha fossilt igjen)

2 Likes

Ja det er klart, selv om mange tviholder på Hydrogenbil drømmen. Som deg tror jeg skipsfart er eneste aktuelle marked for H2 som drivstoff.

Jeg tror fremdtiden til NEL er feedstock til industrien. Utrolige mengder som skal inn der, og etterhvert som NEL presser produksjonsprisen ned og klimakvote prisen stiger vil tradisjonell H2 produksjon vike for grønn produksjon.

Helt enig - alltid tenkt det samme.

Denne er fra forrige uke:

1 Like

Men hvis man kun trenger batteri og motor i de aller fleste tilfeller? Mange har elbiler som går 10-30 mil, men svært liten andel av bilene blir kjørt 10 mil om dagen. Noen kommer med utsagn som: “Mye bedre å fylle diesel og kunne kjøre 80 mil uten å fylle.” Vel, dersom miljøet er et fokus så bør vi tåle å kople på en kabel i ny og ne. Og man sparer penger på det også.

1 Like

Trodde personbil greia har vært matt lenge :stuck_out_tongue: Er vel større satsningsområder på store kjøretøy og skipsfart.

Denne er vel kjøpt og betalt av bransjen, men ville bare illustrere med bilde ang personbil temaet.
https://www.visualcapitalist.com/evolution-of-hydrogen-fuel-cells/hydrogen_1_v4/

2 Likes

Løkke kan heller overbevise markedet med alle de “lavthengende fruktene” han snakker om. Har vært merkelig stille i høst. Det bør snart serveres en juicy frukt!
Fytti katta for et trøkk. Watch the robots play. Spent på aksjonærlistene på mandag…

Enig. Han har de 3 siste kvartalene snakket om at det er så mange muligheter at de må sortere for å satse på de riktige hestene. Det bør jo bli klart snart hvor ferden går.

Moste gjennom sperren på 1,3 mill aksjer på 8kr, og i grønt for et øyeblikk. Ender vi i pluss for dagen?

Åhh duogdu. Dette har vi da diskutert. Merkelig hvordan elbilfantaster våkner når Nel dipper litt i kursen. Det er opplest og vedtatt at personbilmarkedet ikke er en del av hovedcaset til Nel. Det blir «icing on the cake»
I en del land utenom Norge kan det faktisk bli litt da de ikke bor pent å pyntelig i villa med garasje med hurtiglader.
Dere som til stadighet henger dere opp i hydrogenbiler har, som sagt så mange ganger tidligere, ikke satt dere inn i, eller vil sette dere inn i caset til Nel. Nuff said

Flere som synes det er merkverdig at Nikola sin “batterirevolusjon” ser ut til å få null omtale i både nasjonale og internasjonale medier?

Synes det lukter bullsh*t. Hvordan skal Nikola snappe en slik produsent foran nesen på VAG, GM, Tesla, Panasonic og alle andre som er på ballen? Tror Nikola er ute etter blest til neste finansieringsrunde…

3 Likes

Slapp av da, det er ikke jeg som er forfatter av lederen i denne ukes TU.
Hvis du anser NEL så lite robust at du skjelver i buksene av at jeg poster lederen i TU har du muligens investert litt for mye i NEL😉

Jada. Bare bittelitt amper der :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ja. Sitter tungt, men godt. Tåler en tweet og eksplosjon og to! Sett med lange briller blir dette kortsiktig støy, og historien viser så langt at det lønner seg å handle når blodet flyter i gaten til Nel! Håper det det vedvarer :sweat_smile:

1 Like

Sannelig, boblen i NEL sprakk!

Kursen er bare opp 2+ kr fra emisjon og repemisjon på 5,45

Mens vi driver og poster ting fra TU:

@Duogdu, vi kan ikke poste hele artikler fra aviser pga åndsverk, hvis det er spesifikke sitater du ønsker å fremheve har jeg forstått det er innenfor lovens bokstav.

Men ref lederen du postet, så er vel ikke så mange som har fremhevet at å utkonkurrere elbiler er den store killer appen for hydrogen, eller hur?

1 Like