Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Småprat (NEL)

Galskap. Les kommentarfeltet til artikkelen du linker til.

Whut? Hva har et kommentarfelt med saken? Tok en titt, og de er jo way off som vanlig.
Tipper blå hydrogen med karbonlagring er greien, men ingen i det kommentarfeltet har fanget opp det.
Uansett. Alt som styrker hydrogen som energibærer er positivt for Nel :v:

Før jeg har lyst til å diskutere med deg ønsker jeg svar på ett spørsmål;

Hvilke(n) bransje(r ) har hydrogen potensiale innenfor?

Tungtransport på sjø, bane og vei, hvor man ønsker å redusere carbon footprint
Industri og jordbruk
I noen grad mindre kjøretøyer som personbiler, men et litt lenger lerret å bleke enn tungtransport pga høna og egget problematikken er vanskeligere.

Uenig?

På hvilken måte reduserer hydrogen karbonavtrykket?

Hydrogen er en energibærer.

Det kan redusere forurensing lokalt, naturlig nok.

1 Like

Med infrastruktur for tungtransport kan egget for persontransport være lagt. Taxiflåter og andre kan komme lett etter. Og husk at Europa og resten av verden er ikke som Norge med villa og garasje for lading. Langt ifra alle land som har like stabile strømnett som oss.

Grønn hydrogen fra fornybar energi, samt hvor vanvittig mye mer effektive elektriske motorer er en forbrenningsmotorer gir en solid effekt på carbon footprint.

Hadde vært interessant å se det totale energiregnskapet på effekten av tungtrafikk drevet av hydrogen utvinnet av fossilt brennstoff, kontra tungtrafikk drevet av diesel. Jeg er slett ikke sikker på at det ikke kan være et gunstig regnestykke også der, selv om det selvsagt er et effekttap på å utvinne hydrogengassen.

Så kommer effekten på luft og lydforurensning lokalt i tillegg. Hvor mye behagelig er det på en transportterminal av at det står 20 trailere der og summer istedet for at de spyr ut eksos og støy på tomgang? Eller et dieseltog?

I dag blir jo hydrogen stort sett produsert fra naturgass. Ved elektrolyse må du uansett benytte elektrisitet.

Så, hvorfor ikke bare bruke elektrisitet?

Igjen, hvorfor ikke bare bruke elektrisitet.

For all del, jeg tror det er en plass for hydrogen, men det er først og fremst en energibærer.

2 Likes

Ved å produsere hydrogen av fornybar energi.

Er vel ingen steder over jeg ikke skriver at jeg ser på hydrogen som en energibærer? Jeg skriver jo at energien må komme fra fornybar eller fossil. (Kan jo fint kommer fra kjernekraft også da seff.)

I veldig mange land er ikke det elektriske nettet rigget for å bare bruke elektrisitet slik du nevner. Og jeg tror juryen fremdeles er ute på om ikke fuel cell vil bli et mye bedre alternativ i mange scenarioer enn batterier.

Og jeg ser ikke binært på dette heller, jeg er sikker på at både batteri og fuel cell kommer til å være viktige komponenter i dette årtiet.

Og her er det jeg tror noen ser seg fullstendig snøblind i caset NEL: “Å NEI MARKET CAP ER 10 MILLIARDER ALLEREDE HVORDAN SKAL DE NOENSINNE KUNNE BLI VERD DET”
Market cap 10 milliarder i et marked som kommer til å være trillioner og trilliarder.

Her har du problemet med produksjonen av hydrogen.

Grunnen til at elektrisitet (og hydrogen fremstille ved bruk av elektrisitet) er mer effektivt en diesel er jo at man kan produsere elektrisiteten i storskala på stasjonære kraftverk. Energitapet er mye mindre i større enheter enn forbrenningsmotorer i lastebiler.

1 Like

Det er jo effekttap i alle mulige grener av verdikjeden som skal til for å drifte samfunnet vårt. Er ikke unikt for hydrogen det.

Hvorfor ikke bare bruke elektrisiteten fra den fornybare energien, isteden for å legge på et ledd til ved å produsere hydrogen?

1 Like

Det er ofte tilfeller av noe som heter overskuddsenergi… Den vil det bli mye mer av gjennom deler av døgnet. Hydrogen er nå nærmest opplest og vedtatt som en del av fremtidens energimiks, så hva vi i olje og elbillandet synes finner ikke jeg så relevant…

Opplagt.

Og det er jo større for hydrogen enn elektrisitet.

Å begrense effekttap er jo viktig at sammfunnet jobber for.

Elbiler er jo et godt eksempel på det. Selv om strømmen som blir benyttet ikke blir produsert via fornybare energikilder, vil det allikevel være redusere karbonavtrykket, fordi effekttapet er mindre i stasjonære kraftverk enn en liten forbrenningsmotor.

Forøvrig enig i at atomkraft ville løst mye, en god og miljøvennlig måte å produsere energi på.

Jeg mistenker at ditt ståsted er litt farget av at du bor verdens mest gjennomelektrifiserte land som har uendelig med elektrisitet, så mye av det at vi baserer et land helt oppe ved nordpolen på å varmes opp med panelovner i tillegg til mye kraftkrevende industri, noe som for hele resten av verden er helt science fiction. For ikke å snakke om vår helt abnorme politiske vilje til å over skatteseddelen sponse luksusbiler til de bemidlede.

Åssen blir disse problemstillingene i resten av verden tenker du? Tror du kanskje det er en grunn til at NEL er eid nærmere 50% av tyskere og andre utlendinger allerede? Kan det kanskje tenkes at Norsk virkelighet ikke direkte translaterer til alle andre land?

https://www.tdworld.com/electrification/article/20972828/a-new-time-for-hydrogen

1 Like

Jeg personlig er veldig klar over de potensielle bransjene hydrogen kan brukes i, men jeg fikk en sterk følelse av at Duogdu ikke var klar over dette. I kommentarene han henviser til diskuteres det kun bruk av hydrogen i personbilmarkedet, noe jeg tror bare utgjør en promille av det totale hydrogenmarkedet. Om vedkommende ikke var klar over de andre markedene du listet opp ønsker jeg ikke å diskutere artikkelen med han. Akkurat den diskusjonen er jeg lei av å ta🙃

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her, eller relevansen for den saks skyld.

Hydrogen produseres ved bruk av naturgass, eventuelt ved bruk av strøm.

Ingen av disse produksjonsmetodene reduserer karbonavtrykket. Unntaket er hvis elektrisiteten som blir benyttet i elektrolysen er grønn, men igjen, man kan jo bare kutte ut elektrolysen og energitapet i produksjonen/distribusjonen av hydrogenet.

Og jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan skjønne hva jeg mener er relevansen basert på innlegget mitt og kilden jeg postet. Så vi har et åpenbart kommunikasjonsproblem her. :stuck_out_tongue:

:slight_smile:

Jeg tror vel at jeg klarer å løsrive meg fra dette like mye/like lite som deg.

Som har jeg påpekt over er ikke hydrogen grønn energi i dag.

Hvis man skal benytte det som en energikilde trenger man distribusjon, på lik linje som elektrisitet. Uavhengig av om landet er elektrifisert eller ei.

Som jeg skrev over, jeg tror også hydrogen har en plass, men hydrogen er ikke grønt og det reduserer ikke karbonavtrykket.

1 Like