Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Vedr. snak om midlertidig lukning af børserne. Her fra danske Børsen:

De globale aktiemarkeder bliver mandag sendt i dørken med fald på 7,5 pct. til det tyske Dax-indeks og 8,6 pct. til det franske CAC-indeks, og der ses nu større og større sandsynlighed for, at aktiemarkederne kan blive lukket i en længere periode.

Det vurderer Sydbanks makroanalytiker Mathias Dollerup Sproegel over for Ritzau Finans.

De amerikanske aktiemarkeder har allerede været lukket i kortere intervaller på 15 minutter i sidste uge, idet de i første omgang bliver handelsstoppet ved bevægelser på mere end 7 pct. Dernæst er der også handelsstop på bevægelser på 13 og 20 pct.

Aktiemarkederne bliver lukket, idet den store uro gør, at forskellen mellem den pris køberne og sælgerne vil give, er for stor, og derfor lukker man i håb om, at de kan finde et fælles niveau.

Mathias Dollerup Sproegel vurderer, at en fuldstændig nedlukning af USA også kan medføre, at banker og aktiemarkeder bliver lukket, og det kan skabe så meget nervøsitet, at aktiemarkederne i Europa også kan blive lukket.

Den amerikanske centralbank var søndag aften ekstraordinært ude med den første rentesænkning på 100 basispoint siden 1982, og lovning om 700 mia. dollars i aktivopkøb. Det var dog kun meget kortvarigt med til at stille investorerne tilfreds, og de amerikanske aktieindeksfutures åbnede i et lille minus, som hurtigt blev vekslet til et fald på 5 pct.

Den manglende positive effekt af centralbankens hjælpende hånd betyder, at markedsdeltagerne nu kigger mod politikkerne efter finanspolitisk hjælp.

De næste godt 24 timer kan ifølge Sydbanks makroanalytiker måske byde på hjælp fra politikkerne.

Det drejer sig blandt andet om telekonferencen mellem finansministrene i eurogruppen mandag klokken 15. Yderligere er der mandag også et telekonference mellem G7-landene, og tirsdag, er der et møde mellem finansministrene i EU.

Ingen endringer i shortregisteret etter raidet på fredag…
Hva er konklusjonen da…Fat finger ?

Det er også lagt ut nytt rapporteringsregime på short posisjoner hos finanstilsynet

NEW REPORTING REQUIREMENTS FOR NET SHORT POSITIONS THAT REACHES OR FALLS BELOW 0.1% - VALID FROM MARCH 16TH 2020

EFTA’s Surveillance Authority (ESA) and the European Securities and Markets Authority (ESMA) have on March 16TH 2020 decided to lower the reporting threshold under SSR article 5. The new temporarily reporting threshold is 0,1% (previously 0,2%) of the issued share capital.

Har ikke tørt annet enn å kjøpe noen få på 10 i dag, fikk meg en kjipp på fredag :joy:

1 Like

Care of haematology patients in a COVID‐19 epidemic
Furthermore, it is possible that as an epidemic worsens, healthcare provision will be critically stretched, and therefore all activities that place further burden on those resources will have to be justified. For this reason, the delivery of treatments likely to increase immunosuppression, or increase the risk of intensive care support being required may not be possible in some healthcare settings.

Examples where treatment could be deferred may include maintenance rituximab in follicular and mantle cell lymphoma. Ideally, oral chemotherapy should be used where possible to avoid unnecessary hospital visits.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/bjh.16620

Enig med deg.

Pitchen skriver seg selv.

Øhhhh, nei.
Mest sannsynlig stemmer ikke dette.

hvorfor ikke?

Hadde Nano vært 3 måneder foran skjema så hadde vi kanskje fått AA pga enkelt behandlingsregime og god safetyprofil. Tror den er long shot nå, men hvem vet.

1 Like

Lønnsutgiftene i 2019 var 96 mill kr, noe som utgjør 28 % av kostnadene.

Ved utgangen av 2019 hadde Nano 495 mill på bok.

Cash Burn 4q 2019 var på 139 mill.

Lønnskostnader 4q 2019 var på 30 mill.

(Ref finansraport Nano Q4 2019).

Fordi de kommende stegene mot markedet kommer til å øke cash burn. Perioden som kommer (pre kommersialisering) er meget kapitalintensiv.

Dette er jo ikke noe stort problem.
Suksessen rykker jo stadig nærmere.

1 Like

Du mener de er locked in på en kurs de ikke kan bremse pga kapitalbehov som de ikke får dekket?

Nix, derfor skrev jeg “mest sannsynlig” :wink:
De kan seff bremse, men da vil nok markedet bli skeptiske og sende kursen enda lenger ned

1 Like

Lov å ta opp noe Corona-relatert samtidig som det er NANO relatert? Einarsson sier det mange her inne, inkludert meg, har sagt om at dette vil ha store konsekvenser for NANO. Både pengemessig og rekrutteringsmessig. Det å håpe på en partneravtale any time soon er naivt at best. Men som alltid håper jeg for dere som sitter i selskapet enda og ikke minst for pasientene, at en eventuell partneravtale kommer på plass fort og dermed finansiering. Jeg ville bare ikke holdt pusten mens jeg venter på det.

Vanskelig å komme utenom at dette ser mørkt ut for NANO. Jeg er spent på fortsettelsen.

2 Likes

Kan vel ikke stemme? En IR-ansvarlig i et biotekfirma i klinisk fase kan umulig heve 2,5 mill? Synes forøvrig ikke noen av de andre postene henger på greip heller akkurat…

2 Likes

Jeg håper på finansiering fra staten. Null utvanning, stort kurshopp, og en haug forsmådde meglerhus og Big-Pharma.

Alternativet er at store potensielle verdier enten går til grunne, eller faller i utenlandske hender til spottpris.

Interessant. Kunne du delt noen av tankene dine rundt hvorfor staten skulle finansiert et privat biotek selskap?

Hva med at staten i stedet bare gir penger direkte til aksjonærene?

Må jo være enklere.

Håper på samme løsning for Funcom. Jeg synes jeg fikk for lite betalt for aksjene, så vil gjerne at staten kommer og gir meg noen kroner ekstra per aksje.

Nå i krisepakkenes tid burde slikt være fullt mulig.

Og også fornuftig fra statens side. Klarer de norske biotechfirmaene å få nok cash til å komme på markedet, vil de generere store skatteinntekter.

Enten kan de få rentefritt lån. Eller så kan staten rett og slett gi de penger, med klausul om at de ikke skal flagge ut…

At den norske staten bailer ut NANO kommer ikke til å skje… Det virker helt åpenbart spør du meg.