Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Om de rapporterer punktlig er det korrekt. Jeg tror det enkelte ganger kan være opp til flere dager forsinkelse.

@SkogensKonge Nordnet livsforsikring eier 900 000 – 1 mill. aksjer. Det er disse som lånes ut. Mange har reservert seg mot utlån, men aksjene lånes sikkert ut allikevel? Det er umulig å kontrollere og vite for den som eier aksjer via Nordnet Zero. Selv om aksjene er lånt ut, vil de fremdeles være tilgjengelig på konto og kan trades som om de ikke var lånt ut. Her sjonglerer sikker Nordnet som det passer dem best, uten at eieren av aksjene har snøring :expressionless:

Dette er nok mest til info for folk, og ikke undervisning av deg, men:

Investorene som har zero-konto hos Nordnet EIER IKKE aksjene de har kjøpt. Aksjene eies av Nordnet. Utbytte blir riktignok betalt ut til de som har kjøpt aksjene.

Når vi ser enkeltinvestorer på TI som sier at de har reservert seg mot short-handel så kan du være sikker på at det fremdeles er en majoritet av dem gjennom Nordnet Livsforsikring som ikke har reservert seg.

For dem som har reservert seg nylig så står det ikke tydelig oppført fra hvilken dato reservasjonen vil gjelde fra. Det kan godt være at dette gjøres kvartalsvis. For de som er interesserte så er det sikkert bare å kontakte Nordnet på telefon eller mail :slight_smile:

Skal vi organisere alle Nordnet kunder til å reservere seg eller hva?

5 Likes

Da blir det ihvertfall 25000 aksjer mindre å shorte! Svina

11 Likes

Nei, sikker er jeg absolutt ikke. Men jeg mener jeg gjenkjente mønsteret i utlån fra nordnet og salget i salgsloggen som tilsa drøye 60k. Derfor la jeg hodet på stabben forrige uke :blush:

1 Like

Signert.

5x.xxx færre aksjer til utlån.

6 Likes

Klart. Jeg er dansk statsborger, så kan ikke bruge zero kontoen, men hjælper gerne med at skære benene over på shorterne.

Game on.

4 Likes

Bra tiltak!

Kan DNB kunder reservere seg også?

Aner ikke…

noob spørsmål: Betyr det faktum at man kan reservere seg mot utlån, at dine aksjer ellers kan lånes ut til shorting uten ditt samtykke?

Edit: ser nå at dette vel gjaldt spesielt de med Zero hos Nordnet ja. sorry

DNB låner ikke ut uten å høre med eierne først. (Jeg skal få det bekreftet med sikkerhet i morgen)

Private investorer som står på aksjonærlistene kommer også frem med navn når de har aksjer gjennom DNB. Eier man gjennom Nordnet står det som regel bare Nordnet.

Av og til står også DNB som eier, men da er det gjerne fordi investorene eier aksjer gjennom forwardterminer.

2 Likes

Dette gjelder kun for de som har investeringskonto zero hos Nordnet.

Ja, det høres ut som en veldig spesiell ordning at Nordnet kan låne ut uten å hente samtykke.
(Jeg skjønner at samtykket ligger inne i det med liten avtaleskrift siden få kjenner til kontobetingelsene, men de likefullt er slik).

Flott at noen adresser dette overfor Nordnet-kundene som ufrivillig låner ut aksjer, og jeg setter en god kasse med drikke på at dette ikke er mulig å gjøre med Markets-kunder rundt omkring, enten det er DNB, ABG, SEB, Pirato eller Arctic.

Dette må jeg si er bra engasjement og investorer som utøver sin eierrett. Heia aktive eiere! Kudos!

1 Like

Investeringskonto zero er en veldig spesiell ordning som kom til for å utnytte smutthull i skattereglene. Det er per definisjon et forsikringsprodukt hvor Nordnet eier aksjene.

Såvidt jeg vet tilbyr ikke DNB et slikt produkt.

3 Likes

He he, jo da, de har en ordning de kaller Investeringskonto. Den er også et forsikringsprodukt, men de er nok ikke like løsslupne med shorting på den :wink:

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/investeringsprodukter/spareforsikring-med-investeringsvalg.html

1 Like

Akkurat det Nano trenger, aktive eiere ala Pcib-gjengen!

1 Like

PCIB-folka er en gjeng med stabeiser. Det hadde gjort godt for NANO-aksjen med noe flere store stabeiser på eiersiden som har ståltro og ikke selger en eneste aksje før bud/kommersialisering.

De kommer når selskapet begynner å levere.