Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

North energy asa (north.ol)

Er det bare å selge her eller? Aksjen er jo helt på styr.

Hvilken tidsperspektiv har du ?
Jeg har bare satt meg så vidt inn i casen men her venter man på nyheter om refusjon.
Noen blir lei av å vente og selger da går kursen ned.
Oljeprisen hjelper heller ikke.

Så smøre deg med tolmodighet eller ta tapet og finne noe annet…

Blir nok tålmodighet. Kan ha perspektiv ut året jeg om så , men vondt å observere verdien synke så til de grader.

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=Reach+Subsea+ASA+operational+figures+15032018.pdf&attId=173245

1 Like

Spennende å se hvor mye dette har å si for NORTH :slight_smile: Har troen på TXP. Virker som de har erfaringen og kunnskapen til å være effektiv on-site og ta gode beslutninger mot utvinning av olje.

	17:59
	Oslo, 16 May 2018

Anders Onarheim, Chairman of the Board of Directors of North Energy ASA, has
increased his ownership in Spitsbergen AS to 100% while Didrik Leikvang,
financial advisor to North Energy ASA and primary insider, has reduced his
ownership. The total number of North Energy ASA shares beneficially owned by Mr.
Onarheim and Mr. Leikvang after the transaction is therefore 18,534,414 and
5,402,327, which equals 15.57% and 4.54% ownership respectively.

For further information, please contact:
Knut Sæberg, CEO
(+47) 918 00720 | Email: [email protected]

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section
5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.

Source Url: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=451720

Har lest dagens Minutes from ordinary general meeting 2018.

Punkt 12 d. om at de har fått åpning for fusjon og punkt 13 om erverv av egne aksjer virker spennende…
Ble det gitt noe tilleggsinformasjon rundt dette…?
https://newsweb.oslobors.no/message/452697

Lenge siden jeg har skrevet her. For ryddighetens skyld så kan jeg si at min eksponering i NORTH har ikke vert endret siden sist.

Da NORTH først ble med i TXP antok jeg at de hadde gjort en god jobb i å velge ut akuratt dette selskapet. Bassert på tidligere erfaringer vurderte jeg å ta direkte eksponering i TXP, men ville avvente å se. Nå må jeg nesten gjør det vurderingen en gang til.

Vil så absolutt anbefale dette video klippet hvor vi kan høre CEO fortelle litt om hva de har gjort så langt og veien videre. Dette klippet kommer fra en investor presentasjon som ble holdt i London 20.06.2018

1 Like

Overraskende liten interesse for dette selskapet her på tekinvestor. I disse tider hvor det er så mye snakk om Vistin og deres satsning på olje så er det litt forunderlig at ikke flere har sett nærmere på North Energy.

North Energy er som kjent gått fra å være ett oljeselskap til å bli ett investeringsselskap som har hovedfokus på olje og gass virksomhet. De har pr dags dato en stor posisjon i Reach Subsea (ca 30%) samt en litt mindre posisjon i Touchstone Exploration Inc (ca 12%). Sistnevnte er vel snart opp 70% i 2018. De har siden Q1 kjøpt seg ytterlige opp i begge overnevnte selskaper. Videre så har ledelsen i North kjøpt flere aksjer i eget selskap.

På onsdag kom meldingen om at Richard Sneller passerte 3,4% av Touchstone Exploration Inc. Dagen etter kom operasjonell oppdatering fra selskapet som viser at de er i rute og har en fin utvikling. Ta ett kjapt søk på nettet for å se hvem han er. Er nok ikke bare jeg som sperret opp øynene :blush:

Legger også ved analyse av Reach Subsea med kursmål på 3,8. Den handles vel i dag på 2.6. REACH Initiation of Coverage 140618.pdf (2,0 MB)

Det skal vel også sies at North Energy iløpet av høsten, mest sannsynlig November, vil motta skatterefusjon på ca 240 million.

Edit: Ser at jeg sist skrev at min posisjon ikke hadde endret seg. Det er ikke lengre sant da jeg i det siste har valgt å øke min posisjon i North Energy. Sånn, da slipper vi noen tvil :wink:

2 Likes

Hva er snittet ditt krieg?

Den myteomspunnede skatterefusjonen ja. Hvor lenge er det den har vært i “kommer om noen mnd” modus?

1 Like

tja, skal vi vente tiden det normalt tar før vi begynner å betvile om pengene kommer eller ei? Makan :slight_smile:

Tiden det normalt tar?
Denne tråden ble jo startet i januar, men da var det sannsynlig at refusjonen skulle komme "når som helst"™. Og før den tid kunne man lese på HO at den skulle komme høsten 2017. Nå er altså november 2018 mest sannsynlig.

Rent teknisk ser det jo litt spennende ut, med utbrudd av fallende trend og fortsettelse på langsiktig stigende trend, men volumet er litt svakt så vanskelig å spå noe videre utvikling.

Bare det manglende volumet i aksjen er grunn til å holde seg unna, var litt aktivitet 1-2år tilbake som følge av onnarheims mangen kjøp og påfølgende halleluja stemning.
Hva er north da ? Kjøp og salg av aksjer og obl ?

1 Like

Det er blitt et fond :slight_smile:

1 Like

“The closure of North E&P is on track and in October we filed the tax return for 2017 with the Norwegian government and requested an early tax settlement. The timing of the tax settlement is however not yet known,” said Knut Sæberg.

Slik jeg leser det du skriver så skulle altså skattepengene komme høsten 2017…Gir ikke mening da de sendte kravet til staten i denne perioden. Så fram til Oktober/november 2018 skal du altså få lov til å spare negativiteten din.

JA, de har forespurt en tidlig redegjørelse angående skattepengene men, dette betyr ikke automatisk at dem skulle få det. Det behøver heller ikke være noe problem at dette ikke forekommer per forespørsel.

Det som derimot er negativt med denne aksjen er informasjonsflyten. Den ser aksjonærene minimalt til og det blir derfor en meget “død” aksje. Mulig skattepengene kan gjøre opp for svinnende aktivitet i aksjen ved at de gjør seg noen gode investeringer med pengene og akkumulerer litt nyheter rundt aksjen.

Nei for all del, jeg følger absolutt ikke dette selskapet tett, men nå har jeg sett folk har snakket om denne refusjonen veeeeldig lenge, og da har høsten 2017 vært nevnt.
Når man hører folk si at det er rett rundt hjørne så lenge så blir man skeptisk til hele saken :slight_smile:

Raske penger vil vel alltid kunne skape hausing, skuffelser og missforståelser. Har brent meg der selv, så lenge en smører seg med tålmodighet så går det nok i boks til slutt. :slight_smile:

1 Like

Snittet mitt ligger under 2 tallet så skal ikke klage. Tradet denne en god del i forkant av utbyttet, men valgte å ta exit kort tid før og har vel kjøpt i en god stund nå.

Normalt kommer refusjon ifbm oljevirksomhet i November året etter. De som håpet at det skulle komme før er nok selvsagt skuffet.

Om man ser de investeringen som har blitt gjort så er samtlige i solid pluss for unntak av sbx som såvidt gikk i pluss.

1 Like

Er vel ikke så mange som bryr seg, men limer den inn likevel :slight_smile:

North har en større andel av TXP. Mye/alt av volumet som TXP produserer blir oslgt lokalt til litt lavere pris enn det åpne markedet. Sannsynligvis blir denne løsningen videreført. Vist ikke så er det kun oppside for TXP slik jeg ser det.

TOUCHSTONE PROVIDES CLARITY ON PETROTRIN RESTRUCTURING
Calgary, Alberta – August 29, 2018 – Touchstone Exploration Inc. (“Touchstone” or the “Company”) (TSX
/ LSE: TXP) would like to provide clarity on the Petroleum Company of Trinidad and Tobago Limited
(“Petrotrin”) restructuring announced on August 28, 2018. Petrotrin has announced a restructuring of their
operations which will include the future closure of their oil-refinery operations and a redesign of their
exploration and production business. Petrotrin has advised that the refining of crude oil will be phased out
and that future production volumes will be exported for processing at other facilities. Petrotrin expects that
it will begin transitioning to this model in October of this year.
Touchstone believes these changes will have no impact on its current and future operations, as the
Company currently sells produced crude oil volumes to Petrotrin under various marketing contracts and
does not interact directly with the refinery. The Company expects that it will continue to sell crude oil
production to Petrotrin under our existing contracts; however, rather than selling to the Pointe-a-Pierre
refinery, it is presumed that Petrotrin will export the product at world pricing.
It is the Company’s view that the restructuring will benefit the country in the long-term, as sustainable
profitability of the state-owned company will enhance the standard of living in Trinidad and ensure the
continued viability of the oil and gas-based economy on the island. Touchstone also recognizes that the
announced retrenchment directly impacts a high number of skilled workers in Petrotrin’s organization. We
are hopeful that as we accelerate our development activities in Trinidad, some of the qualified personnel
may find opportunities in our organization.
Paul Baay, President and Chief Executive Officer of Touchstone said, “We believe this is a difficult but
necessary step for Petrotrin, and we look forward to working with them as a partner while they transition
the business and return to profitability.”
Petrotrin has announced that they will be meeting with all stakeholders in the coming weeks to discuss how
the proposed changes will be implemented, and Touchstone expects to be an active participant in these
meetings.