Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Når folk har tapt stort på investeringen sin er det lov å kalle en spade for en spade. Man tok feil. Man kan også si at konsensus på forumet tok feil, fordi det kom opp en X faktor som ingen hadde tenkt kunne slå så negativt ut. Drivstoff hedge.

Angående Stensrud så kan vi anta at han også gikk på en smell, som alle andre investorer som satt i Norwegian og som de fleste gjør flere ganger i karriæren sin, kanskje undervurderte han også risikoen for at Norwegian skulle gå på en kjempesmell. Samtidig var det nok av investorer som shortet Norwegian og som hadde legitime poenger om hvorfor den skulle ned. Så for å gi et enkelt svar vil jeg si Stensrud bommet. Mens sissner traff. Så får folk heller krangle hvem av dem som kan selskapet godt nok. Er målet å tjene penger vil jeg jo si at den som tjener penger er den som kan selskapet best

Igjen, har du kjøpt aksjer på 150, 200, 250kr eller mer. og kursen nå ligger på 40kr. Så har ikke utfallet vært " ikke fordelaktig". Da har du gått på et kjempetap og bør revurdere om dette er en aksje man bør sitte i videre, eller om man bør ta tapet og gå videre.

1 Like

Aksjemarkedet er ekstremt komplekst og det krever at man utvikler en måte å tenke på som ikke er simpel eller overfladisk.

Noen eksempler:

First-level thinking says, “It’s a good company; let’s buy the stock.” Second-level thinking says, “It’s a good company, but everyone thinks it’s a great company, and it’s not. So the stock’s overrated and overpriced; let’s sell.”

First-level thinking says, “The outlook calls for low growth and rising inflation. Let’s dump our stock.” Second-level thinking says, “The outlook stinks, but everyone else is selling in panic. Buy!”

First-level thinking says, “I think the company’s earnings will fall; sell.” Second-level thinking says, “I think the company’s earnings will fall less than people expect, and the pleasant surprise will lift the stock; buy.”

First-level thinking is simplistic and superficial, and just about everyone can do it (a bad sign for anything involving an attempt at superiority). All the first-level thinker needs is an opinion about the future, as in “the outlook for a company is favorable, meaning the stock will go up.”

Second-level thinking is deep, complex, and convoluted.

Håper minst en får utbytte av innleggene om kognitive illusjoner og tankeprosesser. Da er egentlig mitt mål nådd med dagens innlegg. Det er forøvrig ett veldig spennende tema, men går man litt på autopilot uten å tenke gjennom påstander eller teorier så kan jeg forstå at det er litt komplekst for enkelte.
I NAS er det spesielt viktig at man bevarer rasjonaliteten.

Jeg bedømmer ikke min posisjon utifra om jeg er minus 50%. Som investor må man være opptatt av det underliggende og bedriften man er investert i. Jeg ser ikke på det som en aksje eller ett papir, men eierskap i en bedrift.

NAS vil svinge, og det kan potensielt være slik at vi sitter her i 2021 og NAS har gått i 500 eller 0.
Inntil det, så er denne faktisk veldig god lesning om tankeprosesser, for de som faktisk skulle være interessert i det:

2 Likes

Ser ut til at flyene blir på bakken langt inn i sommer sesongen.

Kan fort bli mye mangel på fly da, siden alle skal wetlease det som er tilgjengelig for å dekke opp MAX flyene.

Merker at jeg faktisk er litt bekymret for sommerens flyturer som er med Norwegian.

For å lete etter små lyspunkt, hva skjedde med sale eller sale/leaseback av deler av flyflåten til en finansiell partner? Skulle ikke det rydde opp i gjeldsbildet noe og gi fleksibilitet?

Vet ikke - det høres jo sånn ut hvis det gjennomføres - men har du vurdert å svare i tråden Ukens spørsmål #5: Hva betyr brukernavnet ditt?

Da var jeg inne i NAS. Blir et kort innhopp - jeg synes aksjen ser oversolgt ut og sentimentet er som det er. Den kan fort få en rebound check herfra og opp. Dessuten er det deilig å ha 20 kr billigere inngang enn Sissener :smile: (NB! Ikke kjøpsanbefaling, DYOR!)

4 Likes

Stopp like under 40, som alle andre ? :grinning:

Hehe, read my mind @zappa66!

Ser det ikke er en egen TA tråd for NAS så poster den her.

Overall så ligger NAS i det som for meg ser ut som en descending wedge.

Det er en fraktal inne i wedgen som skaper en ny wedge på lavere timeframes. På høyere timeframes nærmer aksjen seg oversolgt. Den er også i bunn av den mindre fraktalen.

Jeg ser for meg en rebound på 15 min og trend change her. HL / HH. Om den klarer å lage en HH lar jeg traden stå ut dagen. Om den i stedet går inn i en EQ så selger jeg meg ut på break even.

SL er satt litt lavere enn dagens low, da det vil være et sterkere bearish bias om den går under dette nivået ila. dagen. Muligens er også SL for thight mtp. volatiliteten i aksjen nå, men vil heller ha mange forsøk på å fange denne kniven og få noen kutt enn å få et stort dypt kutt og blø i hel.

3 Likes

Update. Ble som forventet stoppet ut. Har laget en LH og LL på 15 min.
Tenker den trenger mer tid for å modnes. Fremdeles heftig salgspress.

Her burde de jo benyttet muligheten til å skrive, men det er kanskje ikke DN og Tor Chr. Jensen
“Samme flytype som Norwegian bruker satt på bakken”

Nå har vel NAS utsatt levering av 4 Airbus 321LR fra 2019 til 2020 men er vel fortsatt 4 A320neo som skal tas levering av og etter planen lease ut. Noen som vet når disse er planlagt mottatt i 2019 og om det er noen mulighet for Nas å bruke disse til å avlaste Max problematikken?

Nå får de med mer erfaring korrigere meg, men det er vel ikke bare å sette inn Airbus når hele produksjonen din er gearet opp til å være med Boeing, desuten må jo piloter sertifiserers osv.

Planen er vel uansett å selge / lease videre alle airbusene og de bør jo ha steget noe i verdi pga Boeing problemene.

Trodde de hadde noen Airbus-fly i drift nå jeg som var planlagt byttet ut med nye Boeingfly fremover men ser jo nå at de ikke har det. My bad.

02/04-2019 15:45:23: (NAS) Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle’s first quarter report

Jeg gjør og syns også dette er spennende.

Dette har jeg fått med meg. Syns du argumenterer fint for dine poeng. Selv om du kanskje kan være litt utilsiktet belærende av og til. Det kjenner jeg meg igjen i siden jeg av og til har samme utfordringen :slight_smile:

7 Likes

31 posts were merged into an existing topic: Norwegian Teknisk analyse (NAS) (TA)

03/04-2019 11:00:00: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA - Sale of two Boeing 737-800 aircraft

verdt et forsøk her. kjøpt

Braste gjennom støtta på 40 blank?