Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

TT INTERNATIONAL går litt imot strømmen og dekker offisielt inn 150 000, hehe, woohoo :sweat_smile: :upside_down_face:

Litt usikker hva du mener med “panten”. Men siden fond skjeldent har svært små posisjoner i hvert selskap pleier det ikke være et problem å ha dekning for lånet.

1 Like

De må stille garanti for innlån.

Og det vil si resten av fondet. Mao ingen problem.

1 Like

Det kan jo bli svært så kostbart hvis det ikke er aksjer å få tak i etterhvert.

Alltid enkelt å få fatt i aksjer i en emmisjon. Virker jo som flere og flere av de store aktørene satser på akkuratt dette.

Ikke sikkert den visa der går denne gangen. Kjos avviste EM det første året.

Det betyr ikke at det ikke blir emisjon i løpet av de neste 12 månedene. NAS har vært, og er enda, i krise. Kjos er nødt til å si at pr dags dato så trengs det sannsynligvis ikke å hentes penger. Men ting kan forandre seg.

1 Like

Hva i all verden skal penger fra en EM brukes til nå. Jeg har fått forståelsen av at Norwegian tjener penger som gress nå.:grinning:

14/05-2019 16:37:57: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA: Purchase of treasury shares

Og når man først snakker om penger.
Det er vel slik at Boeing har satt av 1 milliard dollar til kompensasjon for rammede flyselskaper. Norwegian skal ha sin del. Mulighetene for at selskapet klarer NAS07 uten problemer begynner å bli gode.

Kilde på den?

Den kan du selv faktasjekke, for den er veldig enkel å finne basert på informasjonen solb gav.

NAS er langt i fra å kunne betjene NAS07, akkurat nå. De er faktisk helt avhengige av en god sommer.

2 Likes

Har ikke sett noen steder at de har satt av penger. Kun diskusjon om kompensasjon til ofrene, ikke selskaper.
Så jeg er nysgjerrig på om jeg har oversett dette, Googlet det og fant ikke noe. Men er på trening akkurat nå så har ikke satt meg ned skikkelig. Solb gav ingen informasjon utenom et tall.

Angående obligasjonen så er det selvsagt korrekt at per idag er det ikke mulig, så man får håpe de faktisk tjener penger som gress som Solb sier i sommer. Q1 gjorde de i hvert fall ikke det.
Bra start i april virker det som da👌🏼

2 Likes

Tenkte det kom. Les og lær.
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/virksomhet/boeing-tar-milliardsmell-på-737-max-flyene/ar-BBWfmNK?li=AAb27D5&MSCC=1513078946&ocid=spartandhp

Ifølge artikkelen er den milliarden satt av fordi produksjonskostnadene på Max vil gå opp.

“I rapporten kommer det også frem at selskapet blant annet har bokført merkostnader på en milliard dollar (8,6 milliarder kroner med dagens kurs) i regnskapet som følge av økte kostnader for å produsere 737. Kostnader til programvareoppdateringen (av det såkalte MCAS-systemet) kommer i tillegg, ifølge regnskapet.”

Jeg leste og jeg lærte.
Hva med kompensasjonen? Står ingenting om det.

Det står vel at kostnaden rundt kompensasjon ikke er mulig å spå før kravene fra selskapene er kommet og de kommer ikke før flyene er i lufta igjen.

Ja det stemmer, man vet ikke, så ingenting er tallfestet.

Litt av spenningen man må huske på med kompensasjonene er at selskapene kan være konkurs før de faktisk får pengene. Eller som i Norwegians tilfelle, kanskje har måttet gjennomføre en emisjon til.
Man må forvente at når prosessen først begynner når flyene er i luften og er i orden, så vil det ta svært lang tid. Det er komplekse greier og mange selskaper er involvert. Så om det drøyer ut i 2020, så er det ikke usannsynlig at Norwegian må gjennom en emisjon før det skjer. Om de overrasker sterkt så kan jo de plutselig bli lønnsome og aldri trenge det igjen, men bevisbyrden er på NAS. Nå må dd bevise at de faktisk klarer gjennomføre.

For meg er i hvert fall tidsaspektet veldig interessant. Hvilken sum de ender opp med er også vanskelig si, vi kjenner ikke til kontraktene, og jeg syntes det er vanskelig bare ta Kjos sitt ord om at de skal dekke alt som god fisk. Men de burde jo absolutt betale noe.
Boeing har jo heldigvis en god del cash tilgjengelig.

Ble det ikke postet en artikkel på Spansk om det forrige dagen?

Gladmelding uansett at Argentina satsingen faktisk ser ut til å bli profitabel. Det er en av flere viktige brikker som må på plass. Årsaken til at Argentina er viktig er fordi det ikke vil være høysesong der samtidig som på den nordlige halvkule. Det vil si at NAS over tid vil kunne få en høyere flåteutnyttelse og load faktor.

2 Likes