Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Hvor er E24 i dag i forhold til denne saken? Drittpakken om 737 MAX i går, som virket godt forberedt, og blei holdt på topplassering hele kvelden. Man må spørre seg om agenda her.

Agendaen er lesere, stor interesse for Max saken. Tror ikke det er noen større agenda. Tviler på de har startet shortefond :->

3 Likes

Skulle det være morsomt?

Halvparten fakta halvparten sleivspark :=)

Må sitere drmoney123:
“Henger ikke på greip at Boeing, som er i deep shit, gjør det bedre på børs enn NAS som får kompensasjon fra Boeing…”

Hva om Norwegian går konk før de får kompensasjonen.

Hva om Boeing går konk får de får betalt ut kompensasjonen.

Nå har jeg ikke sett på gjeldssituasjonen til Boeing, men jeg antar rett og slett det har med gearing å gjøre. Dvs at hvis man ser på verdien av selskapet ex gjeld, så er den for Norwegian skyhøyt mye høyere mens den for Boeing bare er noe høyere.

Du kan sammenligne det med at Boeing tøffer rundt i en båt med 10m fribord som stikker 20m ned i vannet, mens Norwegian tøffer rundt i en båt med 1m fribord og stikker 29m ned i vannet. Det skal ikke særlig til sjø til før Norwegian-båten sliter med mye sjø. Sånn som nå. :wink:

3 Likes

Det var nok jeg som la ut den spanske. Men den kan ha blitt fjernet?

@aksjefokus siden Norwegian nå begynner å løse Argentina problemet sitt ( de nærmer seg sunn økonomi). Hvilke andre deler av selskapet er det som foreløpig taper penger?

Har ikke falt deg inn at det er kan være noen flere parametre som kanskje burde tas i betraktning?
Slike overforenklinger er langt mer missvisende enn nyttige.

Hvis man ser på endring i markedsverdi så har vel Boeing fått langt mer juling enn NAS .

Du ser altså helt bort fra muligheten for at hva jeg skriver er tilfelle og har sannhetsgehalt? Det synes jeg er en mye mer farlig og missvisende betraktning.

Turoperatøren TUI melder i forbindelse med slipp av kvartalsrapporten onsdag at selskapet trenger klarhet rundt Boeing 737 Max-situasjonen.

Hvis ikke selskapet i løpet av mai får beskjed om at Max-flyene er tilbake på vingene i midten av juli, vil TUI ta en resultatsmell på ytterligere 100 millioner euro.

Tidligere har TUI advart sine investorer om at de kan få en smell på 200 millioner euro i 2019 på grunn av problemene med Boeing 737 Max-flyene.

TUIs resultatsmell som følge av Max-krisen kan dermed komme opp i totalt 300 millioner euro, tilsvarende 2,9 milliarder kroner.

TUI opererer 15 Max-fly, og har ytterligere åtte i bestilling fra Boeing, ifølge Reuters.

Dette her er helt syyykt. Imponerende sv NAS å håndtere dette så bra. En kombinasjon av flaks og gode skills førte vel til at de hadde reservekapasitet slik det ikke ble så dramatisk. Som @aksjefokus snakket om for en stund siden så har de lært leksen sin!
Tydeligvis ikke så dyr forsikring å ha litt ekstra kapasitet tilgjengelig.
Ut fra minne trengte vel bare NAS leie 4 fly for å kompensere for 18 som er borte. Den avtalen var vel ut i sommeren også, men ikke august syntes jeg å huske. Så de må vel evt lage nye avtaler.
Kan det bli behov for mer leie? Kanskje pgr av at de større flyene må brukes andre steder?
De skulle vel kutte i langdistanse programmet faktisk, så da reduseres det behovet. Det var for å spare penger.
Usikker på hvor mye de har tapt på å kansellere, spesielt ettersom det faktisk ikke ble så mye kanselleringer.
TUI er jo helt ekstremt. Enorme summer i forhold til hva man har i NAS. Potensielt et par titalls millioner tap i måneden blir plutselig lite.

3 Likes

Dette er i mine øyne viktig informasjon.
TUI opererer 15 Max’er mens NAS opererer 18 Max’er.

De fleste flyselskaper som har Max’er regner med langt større tap enn det NAS gjør. Ikke litt større, men langt større.

Jeg er mer og mer skeptisk til NAS sine beregninger, jo flere andre flyselskap kommer med sine tall.

Nå skal det riktignok sies at NAS har tatt grep som å avvente med å selge fly osv. Men tror nok alle andre flyselskap også prøver å begrense tapene mest mulig.

Jeg anser “analysen” som totalt mangelfull og ikke egnet for noen som helst konklusjon når det gjelder kursutviklingen for de to selskapene.

Stille på JV-fronten siden emisjonen ble gjennomført.

  1. Januar:

– Et «joint venture», altså et industrielt samarbeid, er fortsatt «absolutt på bordet», ifølge Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos.

Det svarer han på spørsmål fra DN i plenum på tirsdagens pressekonferanse.

Kjos sier han håper på en løsning allerede i første kvartal og at selskapet har kommet nærmere en slik løsning nå.

NAS hadde flaks fordi de hadde noen fly som skulle selges, hvor de klarte å stoppe den prosessen for å sette inn flyene for å dekke opp MAX.

Spent på hvordan sommerprogrammet dems går.

Var vel allerede en prosess på å redusere noe på rutetilbudet (kutte i ulønnsomme), så mulig det avhjelper litt også?

1 Like

Ser på Nano-side at de der villig deler aksjonærliste på onsdager. Her er det nok ikke like lett?

I Nano og Funcom er de flink til å rotere på å kjøpe lister og dele. Men i NAS og mange andre aksjer har det ikke vært vane for det.

De mest interessante forandringene i NAS kommer jo ofte ut i media tidlig hver uke, så ikke sikkert folk er villig til å betale for ekstra aksjonærlister her?