Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Det var det siste vi hørte, vet ikke om det forbedrer eller forverrer seg.
Det er jo egentlig helt krise om det forsetter slik over tid, flaks de har emisjonspengene å holde seg flytende på.

Dette her har jeg klippet rett fra årsrapporten.

Det er verdipapirutlån som så langt har utgjort hoveddelen av avledede strategier. Ved utgangen av 2018
utgjorde utlånte aksjer om lag 9,2 prosent av den
samlede aksjeporteføljen. Tilsvarende utgjorde utlånte
obligasjoner om lag 9,7 prosent av renteporteføljen.
I 2018 var bidraget til meravkastningen fra avledede
strategier for Statens pensjonsfond Norge samlet
på 4,0 basispunkter, mot 5,6 basispunkter i 2017.
Nedgangen i bidrag skyldes at det i 2018 var langt
færre selskaper hvor det var mulig å oppnå særskilt god
margin på aksjeutlån. Bidraget fra avledede strategier
utgjorde gjennomsnittlig 3 basispunkter årlig for siste
tiårsperiode.

1 Like

Kan du kvantifisere hvilken effekt det har, siden du mener den er “enorm”.

Generelt sett så har problemene til Thomas Cook opprinnelse i problemer med drift og en portefølje som er veldig avhengig av reisende spesielt til Spania og Kanariøyene, ref Q1 rapporten.

Det er helt klart ikke optimalt at kredittkortselskapene holder igjen om du ser på arbeidskapitalen til selskapet. Det er forøvrig alle enige om, men registrerer også at synet på dette for NAS sin del er veldig forskjellig hos flere analytikere og andre markedsaktører uten at det egentlig er helt klar hvor betydningsfullt det er. I og med at det ikke er klart, så er det tvilsomt at det er av en vesentlig betydning, da ville det sannsynligvis vært mer åpenbart.

Om et flyselskap får betalt før reisen foretaes, blir omtrent det samme som at en butikk skal få betalt flere måneder i forveien for varer som blir kjøpt. Det er hvertfall helt det samme prinsippet.

Norwegian bokfører ikke inntjeningen før reisene er utført. Midlene har forøvrig alltid stått oppført som fordringer, uavhengig av om billettene er betalt eller ikke. I tillegg er det slik at 81-82% av Norwegian’s reiser blir booket via deres egne salgskanaler, men det står lite om hvor mye som er med Bank Norwegian, debit eller ekstern credit. Dette kommer til å minke som følge av samarbeid med både Klarna, Vipps og andre aktører. Det samme har også vært signalisert fra CFO.

3 Likes

Sier ikke at dette har store konsekvenser for NAS, men at det har vært det for andre selskaper, ref artikkelen.
Som nevnt så har jo også NAS masse cash akkurat nå så de sliter nok ikke med likviditeten. Poenget var at om kredittkortselskapene virkelig strammer inn så kan det få enorm effekt da likviditet er viktig.
Regner også med at NAS ville informert oss mer om det faktisk hadde eskalert eller hadde stor påvirkning, derfor etterlyste jeg om noen hadde hørt noe mer, for det virket heldigvis for NAS som at dette ikke var noe problem.

Denne kan forøvrig være interessant:
https://investor.ryanair.com/results/fy-19-results/


Den dekker:
Second-hand markedet
Konsolidering
NAS
MAX Situasjonen
Mye annet om Ryanair naturligvis

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Hegnar-om-Norwegian-Jeg-ville-holdt-meg-langt-unna

Sammendrag av det Hegnar sier: tulleaksje

1 Like

Trygve Hegnar er definitivt mer nøytral enn de fleste andre som uttaler seg om selskapet… :roll_eyes::grimacing:

2 Likes

Hva er grunnen til exiten ? hadde ikke du stortrua?

1 Like

Er vel mulig å ha 2 tanker i hode samtidig. Det trenger vel ikke være det ene eller det andre, går ut fra at du har mere enn 1 aksje.

Blir spennende å se hva som skjer i denne saken.

1 Like

Hvor står det?
Slik jeg ser det så er det bare at vekten ikke er godkjent for å kunne ilegge gebyr.

Absolutt ikke. Er en helt grei artikkel som gjør det klart at Norwegian sin samarbeidspartner har brukt vekter (den siste måneden) som ikke er godkjent for å ilegge gebyr. Er vel ikke noen stor sak egentlig.

Er jo et helt ubetydelig beløp når det kommer til om NAS klarer seg eller ikke.

Flyttet ikke du akkurat over til PCIB?

1 Like

Vurderer ett lodd igjen, litt gambling i portisen er sunt har jeg hørt :sweat_smile:

1 Like
4 Likes

Tyder kanskje på at satsingen begynner å bli lønnsom da. Skulle vel legges ned fra etter sommeren om ikke.

“Under møtet sa representantene fra FAA at selv om de forventer å åpne for at 737 Max-flyene kan fly i USA, er det ikke sikkert andre land vil følge etter. Både i Kina, EU og Canada er det sagt at de vil stille egne betingelser for at den ulykkesrammede flytypen igjen kan brukes i kommersiell trafikk.”

" FAAs fungerende leder, Daniel Elwell, ville ikke gi noen tidsfrist før møtet startet, men antydet at prosessen kunne ta flere måneder og at selv ikke oktober var et realistisk mål for å sette flyene tilbake i trafikk.,

1 Like

Ser for meg at godkjenningen i Kina kan ta litt tid. Ikke at det er så farlig for NAS da. EU er vel det som betyr mest for NAS vil jeg tro.

Ja godt mulig, de var også først med å sette flyene på bakken.

United Airlines’ CEO Oscar Munoz this week said the carrier would also rebook passengers who don’t want to fly on the Max planes and that he will be on the airline’s first Max flight after the grounding is lifted. Those flight changes will be free of charge, a United spokesman said. The airline has 14 Boeing 737 Max aircraft in its fleet.”

" Southwest won’t charge passengers to change planes to avoid the Boeing 737 Max"

Lurer på hvor lenge 737MAX frykten vil vedvare, jeg er vanligvis ikke redd for å fly. Men Boeing/FAA sertifiseringsprosessen gjør at jeg ikke tørr å stole på 737MAX.
Så jeg håper egentlig på at de tar seg god tid og klarer overbevise oss om at flyene nå er skikkelig grundig undersøkt.
Vet ikke hvor lang tid det tar fra scratch å godkjenne et fly jeg? I hvertfall såpass lang tid at FAA valgte å ikke gjøre jobben sin skikkelig selv, for å hjelpe Boeing få flyet raskere ut på markedet. Så da spørs det hvor lang tid det tar å ettergå hele opplegget. Fokuset blir selvsagt på MCAS delen som ble outsourcet og er der problemet ligger + simulatoren.
Skikkelig trist at de har klart ødelegge tilliten til et så viktig fly.

1 Like