Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Økonomi – Formue, gjeld og forbruk

Tja… Hvorfor skal elbil eldes fortere? Batteriene blir billigere og bedre og kan byttes ut. Mindre vedlikehold. Mer miljøvennlig.

Disel møter forbud. Bensin er nok ikke langt etter dersom batteriteknologien blir bra nok.

Spørsmålet her blir om du får tak i batterier å bytte til om f.eks fire fem år. Hvis det er rett fram, så tar jeg feil.

1 Like

Uff, nå sporer denne tråden av, vi bør vel stoppe elbildiskusjonen her?

Bare en siste kommentar…
Batteriene i moderne elbiler holder seg bra, og så vidt jeg har forstått så bytter en enkle celler.
Det er ikke som på de første som vel hadde blybatterier og NiCd batterier.
Dessuten så viser det seg jo at batteriene holder seg bra, på Nissan Leaf sies det at det bare har blitt byttet noen få batterier i hele Europa, og garantien løper vel ut på de første bilene i disse dager?
Har også hørt snakk om priser på rundt 30000 for pakke til Leaf, men prisen blir vel doblet i Norge etter at forhandlerne har fått sin fortjeneste…

Nye biler har 7-8 år garanti på batteriene.

Er vell ikke den eneste som har fått en liten knekk i porteføljen siden siste post.
Tiltak er blitt gjort og snittet er flyttet så langt ned det lar seg gjøre, snittet var tross alt nesten 2 når emipiratene kom, er 1.6 nå.

Nå etter sommeren er det tid for å stige i lønn, ca 3k mer å rutte med i mnd.
Starter også mest sannsynlig å betale ned på lånet fra lånekassen.

Hva tenker dere er det mest økonomiske å gjøre fra August?

  • Betale så mye som mulig på lånet (105k)
  • Betale det minste jeg slipper unna med
  • Derav plassere lønnen i BSU/Aksjer

Ser for meg å kjøpe leilighet innen 1-2 år, så gjerne ta det med i betrakting (om det betyr stort?)

Når det gjelder lånekassen, så er vel prinsippet at det er det lånet man betaler sist ned. Dette fordi det blir ettergitt i det uheldige tilfellet der man skulle bli ufør.

7 Likes

Uten tvil BSU/Aksjer.

Jeg sparer 70% BSU 30% aksjer/fond per mnd. Jobber en del ved siden av og har et år igjen av masterstudiet.

Jeg har null planer om å betale ned mer enn jeg må på studielånet før bolig er under 50% belånt og jeg har en folkelig mengde kapital i aksjer/fond.

Nå er det ikke økonomi jeg studerer, men tatt i betraktning min gj.snittlig avkastning og motivasjon for å spare, så ser jeg studielånet som nederst på prioriteringslisten.

2 Likes

Hvis du skal kjøpe bolig så er det positivt å ha så mye egenkapital som mulig og jeg ville prioritert bsu maks beløp og sparing på høyrentekonto fremfor nedbetaling av studielån, evt blande inn litt andre typer renteplasseringer / rentefond som en mindre andel. Mulig verdt å undersøke p2p lån for en liten del for å øke risikoen noe (hvis du finner noen seriøse aktører), og forhåpentligvis øke avkastningen. En mindre del som du setter av til aksjer og andre mer volatile investeringer er også bra, men det ville jeg sett på som langsiktig plassering som ikke nødvendigvis skal inn i boligen siden porteføljen kan være inne i en bølgedal når du skal kjøpe.

1 Like

Da får jeg ta og dra slideren helt til høyre hva angår nedbetalingstid når jeg får betalingsplanen!

Kan du utdype? Om det er generelt lån det er snakk om, så er det det jeg har brukt lånekassen pengene til,- aksjer.[quote=“holmes, post:48, topic:607”]
inn i boligen siden porteføljen kan være inne i en bølgedal når du skal kjøpe.
[/quote]
Planen er å komme seg inn i litt tryggere aksjer på sikt, men nå ble jo planen satt enda litt mer på vent, ref- funcom. Slik at jeg står litt mer fritt til å realisere/ha størst mulig beløp som egenkapital… Det hadde jo vært greit å ikke tømme porteføljen fordi jeg skal kjøpe!

Mitt poeng er bare å undersøke litt forskjellig muligheter for renteplasseringer, det meste ville jeg satt på bsu og høyrentekonto (med høyest mulig rente som dekkes av sikringsfondet). Det er fortsatt lav rente så dersom du vil ta noe høyere risiko kan du se på andre renteplasseringer. Det finnes p2p lån (der du låner ut penger til andre via en plattform), forskjellige typer rentefond / obligasjoner, preferensaksjer som er en mellomting av aksje og obligasjon osv ved å øke risikoen noe på en mindre del av kapitalen fordelt på flere forskjellige former for renteplasseringer kan du få en liten edge i forhold til vanlig høyrentekonto uten å ta alt for stor risiko.

Selv om du velger såkalte trygge aksjer kan de falle mye på kort tid, så der ville jeg tenkt mer langsiktig.

Edit: p2p er kanskje ikke så vanlig i Norge med få seriøse aktører.

3 Likes

Mye riktig og lurt som blir skrevet her, prioriter maks sparing på BSU, og ikke betal ned ekstra på studielånet. (Men ikke driv og utsett det heller, man ønsker å bevare den sikkerhetsventilen til man mot formodning trenger den.)

Tja litt uenig. Studierenten er nå ca 1.8%. evt litt laver ved neste rentekutt? Har satt studielånet til max nedbetalingstid og setter heller litt ekstra penger i et indeksfond. Historisk sett skulle vel det gi litt bedre avkastning :stuck_out_tongue: :smiley:

Det kommer litt an på hvordan du ser på det.

Hvis du ser for deg et scenario der du på grunn av uforutsette omstendigheter ikke klarer å betale låneforfallet, så er dette hva betalingsutsettelse er ment for.

Hvis du nå allerede har utsatt nedbetaling og heller har pengene stående på et indexfond, så er det en risiko for at du kan bli nødt til å ta ut pengene mens kursen er lav. Så du spekulerer dermed i at du

  1. Ikke kommer til å komme i den situasjonen
  2. Om du skulle komme i den, så kommer du ihvertfall ikke i den mens indexfondene har negativ avkastning.

http://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=OSEBX&exchange=OSE <- Er et par stygge dipper der. :wink:

4 Likes

Sorry må rette meg selv. Har ikke utsatt noe, men mente max nedbetalingstid. Ser at du henviste til utsettelsen i først innlegg, so i rest my case :slight_smile:

1 Like

Siden sist så er jeg glad for at Funcom har begynt å dra seg litt oppover, godt å se noen blåe dager i porteføljen.

Jeg har også vært i konktakt med Lånekassen og fått fremskyndet første forfall til August, i stedet for Januar 2017, da det blir unødvendige renter. Har for øyeblikket bestemt meg for å nedbetale minimum pr/mnd, så får vi se om planene endrer seg etter hvert!

Krysser fingrene for at 40k emi-aksjer slår igjennom, men vurderer også å kjøre på med 20k aksjer til disse dagers priser, får se hva jeg gjør!

2 Likes

Hvis du f.eks. sparer for å skaffe egenkapital til å kjøpe bolig, så burde du i stedet bare putte en tilsvarende mengde penger som du måtte betalt i renter på en “høyrentekonto”. Da har du det som fri kapital som kan brukes som egenkapital.

Rentesatsen hos lånekassen er 1,549%. Du får 1,8% i banken, differansen på 0,251% er i din favør, så her vil du faktisk tjene penger OG skaffe deg fleksibilitet/egenkapital med null ekstra risiko. Forutsatt at du klarer å se på pengene som låst til studielånet da. :wink:

2 Likes

Det som er " til overs" går rett inn på BSU, til 3.4% :relaxed:

1 Like

Nærmer oss slutten av året og rente utbetaling! :smiley:
Skattesatsen min har jeg justert opp, nå skal jeg skatte dobbelt av hva jeg gjor i år :rolling_eyes:

Hadde 79% sparerate i Nov, blir spennende å se hva jeg får til videre :money_mouth:
Ellers så går 1160,- rett til Lånekassen hver mnd, gjeldsslave er jeg blitt.

2 Likes

hvor stor skattesats? - har 46% fikk jeg beskjed om sist uke

44% her! Lenge leve gjeld og kids!

1 Like

50% :clap:t2::clap:t2: 1 hus vi bor i, 1 leilighet på utleie i Stvg :clap:t2: og lasta til pipa med Funcom :see_no_evil: La det bli 10kr aksjen :sweat_smile::joy:

4 Likes