Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pareto Bank

Renteregulering

Renteregulering

Fondsfinans Norge selger - kvittet seg meg rundt 100.000 siden listen 23.06.

Salt Value opp 20.000💪

Renteregulering

Renteregulering

Fondsfinans Norge solgte nye 122.000 på listen 26.06.20. Selger hver dag nå - kursen holder seg egentlig bra👍

Invitasjon til presentasjon av Pareto Bank ASAs regnskap for andre kvartal 2020

Hva tenker dere om denne aksjen på lang sikt? Er den noe bra utbytte aksje ? Kan vi forvente noe mer enn 2kr i årlig utbytte fremover. Mye påvirket av corona?

Jeg tror det blir en strålende aksje på lang sikt👍 50% av resultatet blir delt ut i utbytte, som er veldig bra!

2,8 er utbyttet i år, men som ble utsatt etter press ifra Finanstilsynet. Pareto Bank er nok påvirket av Corona som alle andre, men har størst andel utlån til boligmarkedet/næringseiendom som ser ut til å gå bra.

1 Like

Pareto Bank ASA Delårsrapport 2. kvartal 2020

3 Likes

Det drives godt👍Fornøyd jeg økte en god del på 25🍾

1 Like

Renteregulering

Renteregulering

Denne perlen av en bank stiger litt etter litt uten oppmerksomhet. Snart opp 100% siden bunnen i Covid krisen. Glad jeg doblet på lav 20. Harald Espedal er enig meg meg og øker og øker som en ninja.

Hvorfor er Pareto Bank en perle, her er noen grunner?

  • Pareto Bank tilbyr ulike finansielle tjenester herunder finansiering av bygging og rehablitering av hus, lånetjenester for bedriftsmarkedet, finansiering av shipping og offshore-prosjekter i tillegg til øvrige banktjenester. Pareto Bank tilbyr også kredittkort og nettbank. Hva er hovedområdet til Pareto?- Bolig !Hvor er hovedområdet til Pareto - Oslo! Hva er det mangel på i Oslo? - Boliger! Hva går som det griner? - Boligmarkedet.

  • Inntektene øker. Pareto Bank fikk i andre kvartal 2020 et resultat etter skatt på kr 127,9 mill. (86,7 mill. i andre kvartal 2019). Dette tilsvarte en egenkapitalavkastning etter skatt på 15,7 % (13,0 %) og et resultat per aksje på kr 1,79 (kr 1,23). For første halvår 2020 endte resultat etter skatt på kr 198,9 mill. (kr 186,4 mill. i første halvår 2019). Egenkapitalavkastningen etter skatt for første halvår var 12,3 % (14,5 %), og resultat per aksje ble kr 2,77 (kr 2,64).

  • Generalforsamlingen ga bankens styre fullmakt til å
    betale et utbytte på inntil kr 2,80 innen neste ordinær
    generalforsamling i 2021. Gitt et utbytte på kr 2,80
    for 2019. Aksjonærene har fortsatt utestående utbytte på 2,80 for 2019 og 50% av banken sitt resultat 2020 gjør det veldig lønnsomt og kjøpe nå.

  • Vi er nå på P/E 6,84 og P/B 0,79 som fortsatt er røverkjøp i mine øyner

Håkon Astrup i DNB Markets er enig med meg

Sparebank 1 Markets kom med en analyse 23.01.20 med TP NOK 60 - Her er litt ifra den

PARB (Buy tp NOK60) – Gratifying 2019 dividend at NOK 2.8 or 6.4%
SB1M see payout at 50% and above ahead and an SME discount to back it up
Pareto Bank delivers a superb last quarter result in 2019 with ROE of 15.3%. The bank seems to be more focused on
dividends ahead and a new lending growth target is not disclosed (vs. +2.0 NOKbn YoY in 2019). However, we see the SME
discount as a buffer and when we apply a 2.0% SME discount by YE22 we see Pareto Bank to handle both (i) decent
lending growth and (ii) average 9.2% yield in 20e-22e. Buy reiterated.
• QoQ volume flat at 13.1 NOKbn but 4Q result best-ever at 114.7 NOKm!
NII came in at record strong 180.1 NOKm driven by higher margin (deposit margin main contributor). However, net
lending fell 0.2% QoQ or -30 NOK sequentially to 13.16 NOKbn. YTD growth in 2019 landed at 1523 NOKm and although
Pareto Bank fell short of their 2.0 NOKbn 2019 volume target we attribute the miss to large project redemptions or
inherit project volatility. Costs at 36.1 NOKm were 8.2% above our 33.4 NOKm estimate but driven mainly by bonus
scheme set of at 6.2 NOKm in the quarter. were marginally below our 35.2 NOKm forecast despite marketing efforts and
a 5.0 NOKm bonus set-off in the period. Loan losses came in at only 14bp vs. 28bp in 3Q. We are at 24bp in 20e-21e
which is down 3bp post 4Q. Quarterly ROE was 15.3% vs. 13.0% in 3Q hence close to long-term ROE target at 15%. Net
profit came in at 114.7 NOKm which was ~12.7% above us. Quarterly EPS was NOK 1.64. We hike margin a few basis
points but with a notch lower volume our estimates are left broadly unchanged after 4Q.
• NOK 2.8 in dividend equals 6.4% yield on yesterdays close
NOK 2.8 in dividend equals 50% pay-out which was well above our forecasted 30% and also above Pareto Bank’s guided
minimum 25%. The CET1 ratio was 17.4% in 4Q and management now targets a 17.7% ratio by YE 22 which is basically
todays CET1 target of 16.2% + 1.5% in hiked systemic risk buffer. However, we believe management is too conservative
with regards to the size of the SME discount (in the CRR/CRDIV regulations) and we apply a 2.0% SME discount by YE22
in our estimates going forward (but the effect could theoretically be as high as 2.7%). The effect is likely back-end
loaded but should back up Pareto Bank as a dividend case ahead. With 50% pay-out in 20e and 60% thereafter our CET1
ratio in 22e is still strong 18.4% (incl. SME discount).
• EPS flat after 4Q and our TP is left unchanged at NOK 60
Share currently trades at attractive 0.95x 20e P/B and 6.9x 20e earnings. We reiterate our BUY recommendation.

3 Likes

Renteregulering

Renteregulering

Renteregulering

Renteregulering

Nordic ABM - PARB37 PRO - Nytt lån til registrering / New bond issue to be registered 11.09.2020

Begynner sakte men sikkert å nærme oss tidlig januar nivå her. Personlig tror jeg man vil få en ketchup effekt generelt i 2021, så er litt overrasket over hvor lang tid denne har brukt på å hente seg opp igjen. Spesielt med tanke på tidligere diskutert portefølje.

1 Like