Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Parsec Frontiers Pre Sale 🚀

Men første gang blir med bankinnskudd?
Jeg har litt tungt for det, må jeg dessverre innrømme.:blush:
Men jeg antar en oppskrift A-Å for oss som er litt tregere er overkommelig.

1 Like

Hvordan blir prosessen etter at jeg eventuelt har sendt dere noen etherium? Er det slik at jeg må opprette en egen wallet på maskinen for å kunne motta Parsec Credits? Eller er dette noe vi kan motta hos en kryptobørs fra dag en?

Hvor mange tokens får man pr ETH egentlig? Evt pr 1000NOK?

Takk for interessen :slight_smile:

Her er du inne på noe viktig. Siden det faktisk er reelle verdier som kan tas ut fra spillet, og hvor godt du gjør det avhenger av dine egne analyser, handlinger og strategi, blir dette et skill-basert spill.

I tillegg legger vi opp til at du også skal kunne jobbe i spillet, der du f.eks spesialiserer deg i skills som andre tidvis kan ha bruk for og være villig til å betale for å få benytte seg av.

Det er ikke søkt om patenter. Vi har en svært community-orientert eiermodell for dette spillet, og det etableres en stiftelse som skal ha som sitt eneste formål å forvalte og videreutvikle spillet. Pengemengden eies i stor grad av de som kjøper den nå i pre-sale og crowd sale i april, samt litt kompensasjon til utviklere, rådgivere og partnere. Stiftelsen vil motta noe inntekter fra en forretningsmodell som skal skrus til slik at inntektene stemmer med hva det koster å vedlikeholde og drifte spillet. Øvrige inntekter vil tilfalle eierne av Parsec Credits gjennom økt brenning av tokens.

1 Like

Skal prøve å fatte svaret i korthet:
“Millions of players” refererer til kravspesifikasjonene for blockchain-teknologien. Hvis man ser på scaling-problemene til f.eks Ethereum så kan man tenke seg at en MMO er litt mer krevende :smiley: Jo fler spillere, jo fler transaksjoner osv. Vi vil ikke at Parsec Frontiers skal knele hvis det kommer en million spillere inn i verdenen. Nå vet vi ikke helt hvor mange transaksjoner som skapes til hvilken frekvens av aktive spillere, men dette er selvsagt et helt sentralt teknisk krav til arkitekturen.

Dette er en premium-spillverden. Du må mao bruke penger for å delta, gjennom å investere i f.eks romskip og andre assets. Men til forskjell fra f.eks nettopp WoW er det langt enklere å stenge kontoen sin og ta ut pengene man putter inn, hvis man vil det. Men, verdiutviklingen er det jo ingen garantier for, den er avhengig både av hvordan den virtuelle økonomien utvikler seg, hvilke disposisjoner du gjør, samt hvor “flink” du er. Det er få spill som alle liker, og de som ikke liker denne modellen har mildt sagt mer enn nok av andre spill å velge fra.

500 dollar, 0.5 ETH, er minimum for å delta i pre-salget nå i januar, og har ingenting med hva det vil koste å tre inn i spillet senere. Det vil selvfølgelig bli gjort enkelt for nybegynnere å kjøpe Parsec Credits for f.eks ti dollar med kredittkort via spillets forside, samt etablere en wallet med en private key på en svært brukervennlig måte. Men: Du må uansett ha et romskip for å forflytte deg, og her vil tilbud/etterspørsel avgjøre hva prisen til slutt blir. Om det enkleste skipet koster én eller tusen kroner er det ikke så lett å mene noe om i dag. Og, som jeg var inne på i et annet svar, skipene vil sannsynligvis være svært dyre i startfasen, for etterhvert å oppleve at de enkleste kanskje nærmest gis vekk.

Så, ja, early adopters vil ha en stor fordel. Og de betaler for det. Det er slik spillet blir finansiert. Og det vil selvfølgelig alle som finner glede og nytte av spillverdenen være takknemlige for - det ligger i sakens natur.

Men er dette egentlig et problem? Ok, så har kanskje en eller annen “riking” klart å sikre seg en eksklusiv lisens til å bygge en svært dyr romstasjon i en sektor av galaksen som sikrer god avkastning. Vår jobb som utviklere og designere av spillet og dets økonomi må jo samtidig passe på at romstasjonen har en funksjon som gjør den attraktiv å bruke av alle som spiller. Og ingen vil vel eie noe som ikke har et attraktivt verdiforslag til spillerne - da er det jo ikke butikk.

Parsec Frontiers vil i sin natur være svært markedsorientert, og spillerne vil kollektivt gjennom sine handlinger avgjøre om ressurser er billige eller dyre. Vi kommer til å diskutere hvordan dette kan balanseres i mer detalj i løpet av de neste månedene, men det ligger i sakens natur at dette er et svært omfattende tema, et svært interessant et, og noe som vi ikke helt har tenkt ferdig. For å illustrere: Litt av poenget med en virtuell blockchain-økonomi er nettopp at vi som spillutviklere ikke skal kunne skalte og valte med økonomi, tilbud og etterspørsel etter våre egne innfall. Selv om slik balansering i MMOer alltid gjøres på bakgrunn av grundige analyser, er poenget at endringer fra “Gud” plutselig vil påføre spillere potensielt store gevinster/tap i ekte verdier. Dermed må spillet lages slik at man har tillit til at reglene ikke plutselig endres underveis. Men, det går an å bygge inn dynamiske regler, som sagt. Superinteressant tema, men jeg stopper her :slight_smile:

Så humrer jeg litt over at det klages over kapitalisme og markedsøkonomi på et forum for aksjetradere :smiley:

Målet vårt er å lage et strategi- og handelsspill med en ekte, velfungerende økonomi som helt reelt er basert på tilbud/etterspørsel. Der verdiene er “ekte” og kan føres inn eller ut av spillet som spilleren selv ønsker det. Det er definitivt allikevel et spill. Jepp, mange vil jobbe som bare det for å tjene penger - men vår jobb som utviklere blir da å sørge for at det ikke kommer i veien for utfordringene som gir deg som spiller følelsen av å ha det gøy og lykkes med noe.

Og galaksen er stor. Selv om noen har hatt en head-start så vil du kunne reise utover og lett finne fullstendig uutforskede planeter som kanskje har helt unike ressurser og fører til store skift i handelsruter og forflytning av økonomisk aktivitet.

4 Likes

Mange bra spørsmål, også her!

Hvor mange ansatte ser dere for dere vil jobbe på dette prosjektet?
Antall ansatte vil definitivt henge sammen med hvor mye penger som prosjektet klarer å hente inn. Kvalitet og features vil naturlig henge sammen med nettopp dette. Vi vil uansett nok være ca 15-20 stykker, men det kan også hende at det blir langt flere. Merk at vi har et partnerskap med Bitspace.

Spillet har en modulær tilnærming, så det vil være mulig å utforske galaksen mye tidligere enn man kan crafte. Våpen/combat er planlagt først desember 2019. Så spillet vil mao gradvis utvikle seg. Vi har helt bevisst arbeidet for at spillet og produksjonen skal kunne skaleres til å passe midlene som er tilgjengelige. Dersom vi nærmer oss hard cap totalt vil andelsmessig mer av midlene bli brukt på markedsføring/user acquisition.

Vi tror kanskje mer at vi vil konkurrere med andre blockchain-spill med virtuelle økonomier, enn f.eks Eve Online. Selv om økonomien osv vil ligne veldig.

Hvordan er budsjettet satt for produktet, er det fastsatt, eller ser dere an interessen fra investorer også? Hvis dere er klare til å dele størrelsen med oss, så del gjerne det også.
Vi har ikke planer om å detaljere et budsjett for publisering nå i første omgang, men rammene vil gis fra salget av Parsec Credits nå i pre-sale og crowd sale. “Investorene” er nettopp de som deltar der. Husk at Artplant ikke vil eie spillet, men at det vil forvaltes av en stiftelse. Dette er ikke uvanlig for blockchain-prosjekter.

Siden pengene kommer med en gang vil man vite dette relativt raskt, og basert på interessen vi har til nå er vi ikke bekymret. Så er vår jobb å skalere kvalitet og produksjon for å passe til tilgjengelige midler. Med utgangspunkt i at vi har server-teknologi, tools osv helt klare fra før, er vi svært trygge på at vi klarer å levere et fungerende, bra spill. Eksempel: Da Battlestar Galactica Online ble lansert, var første nedetid for spill-serverne scheduled maintenance seks måneder senere. Ikke alle MMO-utviklere fikser det med noen millioner spillere. Dere hadde forøvrig nektet å tro på hvor lavt utviklingsbudsjettet for akkurat det spillet var.

5 Likes

Hvis du tenker på deltagelse i pre-sale, så vil vi akseptere NOK som bankinnskudd fra dere, i tillegg til ETH selvfølgelig. Det kommer A-Å-oppskrift, også for lage wallet, kjøpe ETH, overføre osv, hvis man heller vil gjøre det.

4 Likes

Ja, du vil måtte ha en Ethereum-adresse for å kunne motta Parsec Credits, og den må opprettes nå i denne forbindelse. Mer detaljer vil komme. Vi ber om at det ikke sendes ETH fra børser, men at du bruker f.eks MyEtherWallet i stedet.

2 Likes

Kanskje et dumt spørsmål, men kan jeg som investor f.eks kjøpe meg inn for en sum, eks 50-100.000 NKR via bankoverføring, så bare sitte rolig med mine verdier/tokens e.l, og ikke spille eller noe, så selge når jeg vil?

1 Like

I pre-sale er prisen 1 ETH = 845k Parsec Credits. Dersom man investerer 50 ETH eller mer får man 5% bonus - som ekstra tokens. I crowd sale i april er det 1 ETH = 650k, dvs en differanse på 30% mellom de to rundene. Siden det som ikke blir solgt faktisk blir brent, vil endelig market cap bli påvirket av deltagelsen. Dersom vi brenner 10% av totale tokens, dvs ca 3 mrd, så synker også market cap tilsvarende. Du har altså like mange tokens per ETH som ble puttet inn, men din relative andel av pengemengden blir da 10% større.

Ja, nettopp. Det er akkurat det du kan. Men, selv om du bruker bankoverføring må du også ha en Ethereum-adresse som du mottar og oppbevarer tokens på. Vi må ha en sikker link mellom overføringen inn og mottak av tokens, slik sikrer vi mot phishing-angrep og andre former for svindel.

2 Likes

Høres bra ut. Oppretter f.eks MyEtherWallet og mottar tokens/Parsec Credits dit når man har overført penger fra bank eller ETH, som da kan selges og overføres i cash tilbake til bankkontoen når man vil.

Ja. Da er det vel bare å bli insider da. Dette må man jo bare være med på!

1 Like

Heftig opplegg! Spennende å være med på. tipper dette blir veldig bra. Jeg er med!

Hva gjør dere hvis vi innsidere i Tekinvestor fyller opp hele hardcapen under pre-sale? Hva om interessen blir for stor, er det noen måte å garantere at alle her inne får kjøpt seg inn?

Er det for sent å kjøpe fredag 12 januar?

Forstod jeg riktig at jeg kan bruke NOK ( DVs at jeg slipper å styre med å skaffe ether?)

Stemmer :smile:

Klarer jeg meg med bare en MyEtherWallet i starten? Kan jeg så bare sitte med denne? For så å feks printe ut kode eller hva det nå er?
Blir dette helt overkommelig for treiginger?
Jeg kjenner på at jeg virkelig er på gyngende grunn, og det er så kjipt å føle seg så forbanna treig!

Og hva er bull scenario? 10x? 100x?
(Jeg tenker kun å investere og skumme fløten i 2020+)

Vi har allokert 1.5 MNOK til TekInvestor - vi startet dialogen for mange måneder siden. Whitelisten er ikke full enda, men det tikker inn jevnt og trutt, og allokeringen gjøres nettopp for at det skal være rom for dere selv om vi plutselig skulle måtte stenge whitelist. Hvis det blir voldsom oversubscription så kan vi altså ordne det dersom whitelist fremdeles er åpen.

3 Likes