Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Folk med under middels mentale evner finnes dessverre i alle kriker og kroker av samfunnet, også blant investorer.

6 Likes

Det spørs vel, Arctic har 78 bare for FimaChem. Nac og Vacc er langt fra priset inn. Også muligens plus plus pga evt. partner i Asia. Spennende når Pål har samlet nok cuts til å gi riktig prognose.

8 Likes

TheLion Snøffelen kommenterer dette:

«Så slik aksjekursen er nå så reflekterer det vel akkurat de realitetene.

Men den dagen man eventuelt melder en avtale, så er ikke det sikkert up fronten er på rundt regnet 100millNOK, og det kan være elementer man ikke har vurdert ennå, samt at det da er 100% sikkert, ikke 20, 30 eller kanskje 50% sikkert slik en rasjonell investor pt må regne ut fra. Og ikke minst, det kan jo tenkes at avtalen ligner mer på de mRNA-avtalene jeg har referert tidligere.

Da går kursen i taket!!

Så spørsmålet nå er jo om man tror at up fronten vil ligne mest på Starpharma eller andre mRNA-avtaler med adskillig høyere up front, samt om hvor lystne man tror AZ er på fimaNAC.

Dernest har vi jo gallegangsindikasjonen i bunn, og den er bunnsolid. Der har vi svært gode sjanser for å lykkes. Null konkurranse, og solide resultater»

:rocket::rocket::rocket:

5 Likes

Det er skammelig og flaut. Hvis jeg husker riktig var den noen tidligere i denne tråden (eller den forrige, husker ikke når den nye ble opprettet) som sa at de skulle/hadde sendt mail til AZ. Vedkommende bør ta dette til etterretning.

PW sa jo også på en tidligere kvartalspresentasjon at folk ikke måtte sende mail til studiestedene og spørre om rekruttering osv.

Skammelig og flaut.

14 Likes

Ikke send mail til PCIB heller. La de bruke tiden på business.
Skriv heller til Radforsk.

21 Likes

Litt off topic, men foretar de seg noe når MCAP går under 2mrd i lengre perioder slik som i NANO?

4 Likes

De FORÅRSAKER at mcap går under 2 mrd i lange perioder! Ref:Nano

He he @Savepig, tog du an

2 Likes

Om atte. Jeg sitter bare og koker på tanken

2 Likes

Skulle vært på småprat:

En sak er sikkert og det er at ethvert fond og enhver kjøper av PCIB er hjertelig velkommen til det🚀

Om det er Warren Buffer eller Folketrygdfondet, Spetalen eller andre er revnende likegyldig. Det gledelig er at interessen for PCI Biotech tydeligvis har tatt seg opp Big Time!

Gledelig å se at det problematiseres at mulig store fond mulig er på vei inn i PCIB​:joy::partying_face:

2 Likes

Dette gjør meg flau.
Hvorfor skrive til noen i det hele tatt?
Tror man at man får noe mer informasjon fra firmaet enn det som allerede foreligger?

Vi har flere dyktige og faglig kompetente skribenter her på forumet som helt tydelig skjønner hva som foregår og forklarer det for oss på en noenlunde lettfattelig måte.

Er det noen som virkelig tror at de oppnår mer ved direkte henvendelse,?
Alvorlig talt.

4 Likes

Litt interessant at de har fått hatmail. Det er såklart hårreisende, men det forteller noe om engasjementet på forumene og at også folk som kanskje ikke er helt i balanse deltar her? Da er det viktig at innlegg er balanserte og ryddige / ikke konspiratoriske.

3 Likes

Kopierer inn e-mannens innlegg fra fundamental traaden. For dette boer leses av alle.

Etter å ha vært på DNB sin konferanse er det mange ting som har vært diskutert på forumet, som jeg kan bekrefte at stemmer. Jeg vet at Per og Ronny hadde møte med Folketrygdfondet og flere andre investorer med dype lommer (fordelen med å være til stede på en slik konferanse). Når det gjelder FTF investerer de ikke i selskaper med MCAP under 2 milliarder og da er det også naturlig at de snakker med PCIB, og om de kjøper seg inn er det bare positivt med langsiktige eiere.

Det har også vært diskutert om det vil være lurt av PCIB å kjøre en emisjon nå som kursen er på ATH. PCIB kjører ikke emisjon bare for at det er kjekt å ha penger, de kjører emisjon når de trenger penger, det gjør de ikke pdd, og de bekreftet til meg at ingenting hadde gledet de mer en at de ikke trengte å gjøre det i fremtiden. Det betyr igjen at de som oss håper at fremtidige avtaler vil dekke opp for evt pengebehov til fremtidige prosjekter. Et slikt prosjekt er innen FimaVacc og de anså det som rimelig at de ville finne ut av hvilken indikasjon de ville gjøre et eget studie i løpet av det neste halvåret.

Det er var også betryggende å høre, slik som de også har sagt i podcaster, at selskaper kontakter de ifb med FimaVacc. Viljen til å skrive en konfidensialitets avtale for å få dataene som ble presentert denne uken sitter langt inne, og de fleste selskaper har en policy om å ikke skrive slike avtaler. Nå er ikke det lenger et problem, og PCIB kan sette inn ressurser for å finne partnere.

Når det gjelder det å finne partnere bruker PCIB også ekstern hjelp i form av profesjonelle biotech rådgivningsbyråer. Dere kan også være trygg på at disse også blir brukt ifb med fremtidige avtaler, spesielt med tanke på verdivurderinger av teknologien. Derfor er det så viktig å se på hva andre har betalt i lignende avtaler, og da er det bare å sjekke hva snøffelen har skrevet om det. Det vil selvfølgelig også øke sjansen for at PCIB vil få seg en partner i Asia om ikke så altfor lenge, slik Per tydelig ga uttrykk for at de så det som hensiktsmessig å få partner på et tidlig tidspunkt i Asia, gjennom intervjuet med TDN Finans.

En av de tingene jeg tok opp med de var mangelen på tallstørrelser som investorer kan regne på i deres presentasjoner, og nå tenker jeg på gallegangskreft. Når det gjelder pris pr behandling er den øvelsen like vanskelig for PCIB som for deg og meg. De som oss forholder seg til Life Science sin publikasjon om prising på Orphan drugs, men at det er en rekke ting som spiller inn når endelig pris bestemmes blant annet klinisk nytte, mOS og Quality of life. Dess bedre, dess høyere pris naturlig nok. Det som jeg utfordret de til å se på, og som de også lovet meg å gjøre, er å se på pasientgrunnlaget på nytt nå som Asia blir en del av RELEASE.

En annen og viktig opplysning, og som Bra_Britt har vært inne på, er off label bruk. Per kunne fortelle at når man får en markedsgodkjennelse er veien for sykehus kort til å bruke dette også innen andre områder på gallegangskreft, og ikke bare extrahepatic som er det PCIB kjører i RELEASE. Det vil da bli naturlig for dem å anbefale bruk av FimaChem både på distal og de med metastaser, og sikkert også prøve å gjøre inoperable til operable. Per sa at i mange tilfeller kunne off label bruk stå for så mye som 80% av inntektene til et markedsgodkjent produkt.

Til slutt vil jeg komme med en henstilling til alle aksjonærer i selskapet, slutt å send mail til studiesentere, AstraZeneca mfl og Nyenburgh. Det er helt utrolig at noen får seg til å gjøre dette. Ronny fortalte meg at han hadde møtt en fra Nyenburgh som lurte på hva som skjer i Norge? Han hadde fått hat mail fra flere etter at de hadde begynt å selge seg ned, unfuckinbeliveable!! Det må da gå an å ha et litt mere profesjonelt forhold til sine investeringer, og stole på at ledelsen og styret gjør alt de kan for å gjøre det beste for selskapet og deres aksjonærer, det gjør jeg, og jeg tror at vi fortsatt bare er i starten av et nytt norsk biotech eventyr på OB. Akkurat som Susanne Stuffers er jeg av den klare oppfatning at valideringen av teknologien fra AstraZeneca er den største årsaken til kursoppgangen, og jeg tror vi har mye positivt å se frem til når det gjelder bruken av PCIB sin teknologi plattform.

8 Likes

Til info

E- mannen har svart på tråden for Fundamentale forhold…

1 Like

Folketrygdfondet går ikke inn med 10 000 aksjer hvis de først går inn. Av de norske aksjene som FTF eier, er minste eierposisjon på 0,95% (Kitron), men denne var en outlier og en mer typisk eierposisjon er 4-6% og i noen tilfeller vesentlig større, som Nordic Semiconductor hvor de eier over 14%. Jeg tror vi kan gå ut ifra at hvis FTF skal inn, tar de en posisjon på rundt 4-6%, i tilfelle vil det si ca 2 millioner aksjer. Jeg tror alle forstår at dette vil skape et betydelig kjøpspress og vil være positivt for alle nåværende eiere. I prinsippet vil dette kunne komme på toppen av etterspørsel fra andre fond og insitusjonelle eiere som også må øke sin posisjon i takt med at PCIB utgjør en stadig større andel av OSEBX.

Jeg er ikke redd for shorting. Jeg tror betydningen av det er overdrevet. Så langt har iallfall jeg ikke fått lånt ut en eneste av mine aksjer som har stått til disposisjon på min Zero-konto. Så etterspørselen etter å låne aksjer i PCIB har vært lav og kommer forhåpentlig til å forbli lav. For hvilken risikopervers investor tør shorte en aksje som kan bli kjøpt opp hver dag som helst? I så fall vil jeg bare ønske lykke til! Bring it on!

24 Likes

Mon det. Vi så hva slags betydning det hadde i mai når en storeier bare kastet en mengde aksjer til salgs straks det ble antydning til oppgang i kursen.

Nå er jo alle selskaper som er så solid finansiert som PCIB mye mindre utsatt enn det f.eks NANO har vært. Så lenge ikke selskapet skal hente penger er ikke aksjekursen i seg selv en operativ faktor.

Men jeg tror man ikke skal undervurdere hvor hardt markedet på Oslo Børs er rigget i favør mektige finansaktøren når det gjelder å kunne styre kursen i halvlikvide norske smallcaps.

Til og med på de dagene det har vært aller størst omsetning i PCIB ville det bare koste noen få millioner upfront å totalt tømme ordreboken og uvegerlig presse prisen ned. Spesielt når man ser i Folketrygfondet sin årsrapport at de tydeligvis tar nær 0% rente for sine utlån av aksjer, og man vet at på Oslo børs boltrer man seg i anonym handel og veldig høy terskel for at shortposisjoner skal bli synlige.

Det eneste ekte forsvar mot noe sånt er at det finnes kjøpere med tilsvarende store muskler som jobber i mot. Heldigvis ser det ut til at vi er ute av biotech bjørnemarkedet for øyeblikket, men det er verd å ta et kritisk blikk på chartet til PCIB og hvilket gap som nå har bygget seg opp fra 54-55 og nedover, dette er akkurat sånt som Worldquant og gjengen sine computere bare slikker seg om munnen når de ser.

Som du sier, shorting av oppkjøpscase er mye mer risky, men det er likevel verd å nevne.

15 Likes

Siste tids oppgang er all about fundamentals?:rocket:

Ser at investech hadde PCI BIOTECH som en av tre norske aksje valg blant 10 nordiske aksjer basert på TA. Ikke mange dager siden.

TA hører hjemme i teknisk analyse PCIB tråd?

@Savepig er inne på noe viktig her og jeg deler betraktningene. Men man vet jo ikke hva resultatet av tilgjengelige aksjer for shortsalg vil være i PCIB. Det fundamentale er unikt i hvert selskap og tradere vil agere deretter. Jeg ser for meg at kursen på sikt vil etablere seg med en ny bunn og svinge ganske mye derfra. og at folk kan tjene penger på nedturene er forsåvidt greit for meg.

55+ (til og med 64) ser jo mer og mer ut som en realistisk og substansfull bunn, det er bra!

Men har litt for ofte blitt brent av den tidsbomben det er når det ligger sånne gaps i chartet til at det ikke bør nevnes oppi all gleden.

3 Likes

Aksjekurser på 50 tallet eller lavere ville jo vært årets julegave :santa: Da skulle jeg hatt flere aksjer for den ville nok fort kommet opp igjen :muscle:

Hvis pcib var shortet med noen millioner aksjer samtidig som AZ kom med et tilbud på oppkjøp av Fimanac, da måtte samtlige pcib aksjonærer oppsøke fastlegen for å slutte å le. Det ville vært fantastisk.

11 Likes