Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Lurer på hvordan vi/de får kvitt de fleste privat investorer innen topp 50 :stuck_out_tongue_winking_eye:

He he, CRU var litt av en greie, og som en liten betroelse til deg der så var jeg inne der. Husker at jeg på et tidspunkt der var -80%, men var knallhard på mine egne vurderinger der, og tenkte at vurderinger og logikk må trumfe ubehaget i magen og sopte inn med aksjer på 20-30 øre etter at obligasjonseierene hadde tatt sitt.
Basically var det jeg fant ut at det er stor forskjell på ressurser og resverver, og at cut-of-grade på LEFA var knallgod.
Dessverre fikk jeg ikke med meg den ekstra oppturen etter at jeg solgt meg ut i svak pluss på det jeg bergnet var korrekt verdi på reservene, dvs ca 1,50 NOK/aksje, den gikk vel til nærmere 3 kroner.
Du leste sikkert mange av mine innlegg dr. stockman, jeg skrev under nicket “avt”.

Det jeg lærte i CRU er risikoen med å stå i gjeld til noen, eller run out of money kan bli dyrt. Obligasjonseierne fikk det travelt på slutten. Og overført til biotek så må man hele tiden tenke hvordan neste emisjon kan gå ,med mindre man har knallsolide kort på hånden.

11 Likes

Hvordan stilte du deg til Algeta?

Jeg lærer nesten noe nytt hver dag her inne Snøffelen, tusen takk for at du og andre her inne er så aktive, kompetente og delingsvillige. For meg var PHO og PCIB helt ukjente størrelser fram til høsten 2018 da jeg endelig kom meg på børs. Det holdt innledningsvis på å gå galt med storparten av innsatsen i idex, men oppdaget plutselig Photocure og kom meg helt ut i tide. Jeg gikk all inn i Photocure på kurs 60 og ble litt svett da den ramlet godt ned på 30-tallet ila kort tid. Jeg beholdt likevel roen og akkumulerte litt mer. Det føltes nesten litt skjebnebestemt med Photocure da faren min døde av blærekreft noen år tidligere. Likevel begynte jeg å lese meg litt opp på pcib i desember 2018, og tok en posisjon. Den har vokst det siste året og er nå min klart største investering. Det å følge disse to selskapene, og særlig pcib, har etterhvert blitt en viktig del av hverdagen - spesielt forhold som berører det fundamentale som jeg har fått rikelig belyst her inne. Lidenskapen har etterhvert smittet over på gode kollegaer og venner som har fått tutet ørene fulle under lunsj. Mange av disse har også lest seg opp her inne på TI og på Radium og deretter tatt en langsiktig posisjon, så langt med stort hell. Disse investeringene forblir den enkeltes ansvar, men takket være blant annet Snøffelen opplever jeg at jeg er så godt opplyst om risk/reward som mulig og godt utrustet til å scenarioutvikle og lage SWOT-analyser selv hvis jeg hadde ønsket det. Det er også spennende å se deg skrive om andre selskaper, og bli “validert” som bona fide av CEO ULTIMO. Overordnet virker det som at du har en godt øye til de fleste andre norske bioteks, om enn i ulik grad. Hvis du nå skulle tatt en liten lyttepost utenfor PCIB og PHO, hva ville det blitt? Godt nyttår til deg og resten av menigheten!

20 Likes

Det var dessverre litt før jeg kom skikkelig i gang/ hadde noe særlig med egne penger, men min far kjøpte på rundt 45, og han ble skikkelig usikker da de falt til 6 kroner. Jeg mente at han ikke måtte finne på å selge de, og han gjorde ikke det. Dessverre anbefalte jeg salg litt for tidlig, og de gikk ut på ca 150 kroner.
Så han endte med kun 3,5 ganger innsatsen der.
Læringen derfra var vel at når man sitterpå vinnerhesten, så er feilen man gjør å ta vinst for tidlig, og skal være ærlig på at jeg vurderte at risk reward tilsa at jeg mente 150 NOK var OK.

Men både i CRU, med egne aksjer, og Algeta med fatterns aksjer ble det solgt for tidlig.

Men man blir mer tålmodig med alderen, så i PHO og PCIB skal jeg klamre meg fast så godt jeg bare klarer.

13 Likes

Timing av markedet tror jeg vi er mange som har lært ydmykhet for de siste årene. Markedet er som en blanding av en okse som vil riste deg av og det slemmeste pokerbordet du kan tenke deg, bare at proffene har et par flere bort på hånden enn du.

Pho sank jo som en stein under 30 av grunner som hadde nada med selskapet å gjøre. Hunter hall ble kjøpt av pengana som hadde et mye mer restriktivt mandat angående illikvide biotechs fra nordpolen, så de dumpet store deler av posisjonen sin, og high seas måtte selge fordi tankaksjene deres, eh, tanket. Tidenes kjøpsmulighet i et selskap som hadde 110 millioner på bok etter at de benyttet styrke i pcib til å selge alle sine aksjer der.

@Alex hadde allerede luftet denne aksjen her på forumet i september 2016, når den da fikk late breaking Abstract for gallegang i oktober var de tingene snøffelen & co hadde skrevet om denne på ho i årevis før dette GULL VERD fordi det i så stor grad ga grunnlag for å gjøre sine egne vurderinger om aksjen.

7 Likes

Tidsfristen AZ fikk for å teste Nac mot andre indikasjoner enn onkologi var ut 2019. Merkelig børsmelding synes jeg. AZ klarer neppe å teste alt i løpet av en måned. Jeg tror de er i forhandlinger med AZ og har vært det lenge, men det kunne de jo ikke skrive i børsmeldingen.

6 Likes

De ikke får gjort mye på de få ukene. For meg virker det opplagt at det gjør det for å verifisere at leveringsmekanismen fungerer generelt, slik at de har et tryggere/mer robust beslutningsgrunnlag for et kommersielt samarbeid videre.

5 Likes

Jeg har jo tidligere sagt at mine 3 favoritter er PHO, PCIB og NANO, og jeg sa at kjøp av Ultimovacs da den gikk på børs var et kjøp man kunne gjøre med relativ liten risiko.

Morsomt at du nevner CEO i Ultimovacs, for han virker bunnsolid, og han er realistisk og forsiktig, og om noe så vil jeg påstå at han underkommuniserer potensialet.

Jeg ble imponert av den siste meldingen fra Ultimovacs, 118 pasienter i en randomisert studie som koster de 15-20 millioner for Ultimovacs må jeg ta av meg hatten for.

NANO har jeg dessverre blitt litt mer skeptisk til, og å utvikle biologiske legemidler er svært dyrt, og slik jeg vurderer det kan kostnadsnivået de har per 3Q faktisk øke ytterligere.
Dessuten virker konkurransebildet svært tett og uoversiktlig. Selvsagt kan en samarbeidsavtale komme som lyn fra klar himmel, men det kan det jo for flere biotek, så det er jo en viss risiko å basere seg på det.
Dermed må aksjonærene ta neste emisjon, eller en rettet emisjon som jo helst bør ha noen gode nyheter i forkant. Pengene varer til BLA readiness, og da bør man ha det klart for seg nøyaktig hvor langt det er.
Kanskje gode Archer data, men heller ikke det er sikkert.
Det jeg vurderer som den beste nyheten som kan komme for NANO nå, bortsett fra en avtale selvsagt, er nyhet om BTD, Breakthrough Therapy Designation. Det ville klargjort, slik jeg ser det, hvordan myndighetene faktisk ser på produktet.

24 Likes

Synd at PCIB ikke har planer for 2020…

Når skal de forstå at dems website er like viktig som kvartal/årlig rapporter?

1 Like

De har ekstremt mye å gjøre og utnytter ressursene de har til det fulle. Utrolig lav cash burn. 100% av tiden de har til rådighet blir vurdert opp mot hvordan de kan maksimere verdien for aksjonærene. Å lande en eller flere avtaler eller fult fokus på aktivering av sites i pf2 er rett og slett høyere prioritering enn å fikse hjemmesiden tror jeg

2 Likes

Ja , er helt enig theLion
PCIB’s hjemmeside og oppdatering av denne samt feilinfo og manglende profilering koster sansynligvis selskapet mange potensielle fremtidige aksjekjøpere.

Men denne diskusjonen har vi hatt mange ganger før.

1 Like

Veien videre for PCIB.
Med henvisning til det som har skjedd og skjer i PHO etter bytte av CEO der , hvorledes ser vi for oss oppbygningen og driften og ikke minst vyene til å ekspandere selskapet opp til å bli et stort biotekselskap i internasjonal målestokk?

En tar kanskje “seieren på forskudd” ved å bringe dette temaet frem i dagen allerede på nåværende tidspunkt men har dagens ledelse rette instillingen til denne fasen av utviklingen?
Dagens ledelse er utrolig dyktig innen forskning og utvikling men inntektsgivende avtaler/lisenser kan når som helst slå ned som lyn fra klar himmel og vipps så er selskapet over i en annen fase hvor kapitaltilgang ikke lenger er noe problem.
Er vi da best tjent med dagens ledelse som kanskje har sin største styrke innen forskning eller trenges det andre type koster tilpasset denne nye tiden som kanskje er nærmere enn vi tenker over?

Får en følelse av at dagens holdning ofte er…jamen , hva kan en forvente at 16 personer kan klare…påfølgende skryt over lav burnrate , etc (som jo forsåvidt er korrekt)
Videre , forhandlinger med AZ uten ansatte med denne fagkompetanse , den tar vi selv…

Mange 10-års fokus på kostnader har utvilsomt vært noe av grunnlaget for dagens suksess men i brytningsfasene vi nå fronter så savner jeg lederen som står i front og har vyer om å skape et stort og kapital-inbringende foretak.

Hvor hadde PHO vært i dag med et tidligere CEO bytte fra forskning til kommersialisering?

3 Likes

Mener PCIB har kommunisert at de leier inn kompetanse til bla dette?

8 Likes

Synes forslaget er ualmindelig lite gjennomtenkt. DS rir den hesten Hestdal har salet. Ikke mer! Salg av scop tar 12mnd!
PW har erfaring fra salget av Algeta. Det eneste han mangler er tid siden det er faa ansatte.

3 Likes

Ser du på siste seksjon i børsmeldingen om 3Q19-resultater

http://pcibiotech.no/pci-biotech-third-quarter-2019-results/

Så står det følgende:

" In parallel we continue to lay the groundwork for expanding our fima Vacc and fima NAc technology platform programmes. The positive initial feedback on an important patent application on mRNA delivery and the expansion of the collaboration with AstraZeneca are both encouraging developments for fima NAc . This progress has been matched with an organisational expansion and we look forward to further enhance our strategic execution capabilities in the coming quarters, adds Walday."

Med da fokus på " This progress has been matched with an organisational expansion".

For meg virker det som de har ansatt en person for å få i land AZ-avtalen, og følge opp alt som har med det å gjøre.

16 Likes

Tror ikke vi skal være redd for at dem ikke leier inn konsulenter med spisskompetanse på avtaler. Alt annet er utenkelig.
Man “leker ikke butikk” når det er snakk om milliarder.

8 Likes

Mener selv å ha lest eller hørt at PCIB (PW) har uttalt at de leier inn hjelp i disse prosessene men presiserte at valg av beslutninger satt hos ledelsen.
Og så er der vel besluttet 2 ansettelser.

2 Likes

Dette er vel direkte feil hvis du mener Per Walday CEO i PCIB

2 Likes

Likevel sier du: “forhandlinger med AZ uten ansatte med denne fagkompetanse, den tar vi selv”. Leter du etter noe negativt i dag?

3 Likes