Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Skråsikre er de som mener kursen skal kunne få seg en knekk. Merkelig hvor selvsikre uttalelsene om det er. Umulig å si. Og Einarsson er ikke i tvil. Heller ikke Pareto light analyse mot peer og heller ikke Arctic sec :muscle:

Prising internasjonalt som PCIB med kliniske data er priset til en brøkdel av eks verdier i USA. Kliniske studie for PCIB er RELEASE.

Side 20 i Lørdagens DN

– Selskapene i Norge er hverken overpriset eller hypet. Hvis du sammenligner hvor langt selskapene våre er kommet i sin kliniske utvikling og de dataene de har, med for eksempel verdier i USA, så er selskapene våre priset til en brøkdel av det de blir i USA, sier Einarsson.

4 Likes

All den tiden på avklaringen av AZ samarbeidet er som en kjempekork kursmessig. Som sagt av flere så er PCI mye mer enn bare å få AZ på kroken, så det skal bli befriende å få avklart dette en gang for alle slik at vi virkelig kan få satt en riktig pris på aksjen. Den er til de grader underpriset pr dd hvertfall.

13 Likes

Tror fraværet av FPD USA/Asia ligger som en like stor klam hånd over kursen(som AZ avgjørelsen), om de klarer å melde dette innen kort tid så tror jeg kursen vil begynne å klatre oppover fordi vi da endelig kan starte innhenting av forsinkelsen i RELEASE.

11 Likes

Plutselig kommer Ketchup effekten…
Det bygger seg opp til en “Perfekt storm” :partying_face::smiling_face_with_three_hearts::blush:

11 Likes

Ja det er jeg skråsikker på. Jeg mener det er ganske naivt/ønsketenking å tro at kursen blir upåvirket dersom det ikke blir en avtale med AZ. Det er opplagt negativt, markedet vil bli skuffet og kursen vil få seg en smell.

Btw Artic har 50% eller 51% (Husker ikke) sannsynlighet for avtale mellom AZ og PCIB. Så jo, de er i tvil.

Når det er sagt så har jeg stor tro på en avtale, så det blir forhåpentligvis ikke en problemstilling :slight_smile:

3 Likes

Da gjelder det å ha fri cash tilgjengelig for å laste opp.
Selger du for 30 ?

2 Likes

Ja da må det være tid til og fordoble investeringen.

2 Likes

La oss si det slik, kommer det børsmelding på mandag morgen om at AZ ikke ønsker å gå videre med PCIB kan du kjøpe aksjene mine for 49kr stk. God deal for deg det vel? Gitt at en slik børsmelding ifølge deg ikke burde påvirke kursen negativt?

Jeg føler meg trygg på at jeg ville kunne kjøpt de tilbake for 48 for å si det sånn.

3 Likes

Dette koker ned til å vurdere risk/reward som i alle aksjer.

Nedsiden er selvsagt der, men den mulige oppsiden er mye større. Så blir det opp til hver enkelt å vurdere sannsynligheten for avtale. Jeg mener den er veldig stor :slightly_smiling_face:

10 Likes

Var en heller lærerik episode av den siste webcasten fra radforsk / Einarsson.
Var ikke klar over betydningen av at et selskap var i besittelse av PLATTFORMTEKNOLOGI’er.
Senere ble han spurt om , var det ULTIMOVACS? … om dette selskapet kunne oppnå samme prising som Vaccibody hvorpå Einarsson drog litt på det men svarte vel til slutt at potensialet i dette selskapet var veldig stort men det var ikke i kaliberet vaccibodie/PCIB da Ultimo ikke hadde platformteknologi.
Korriger meg dersom jeg er feil.

Så disse ordene som en er blitt litt fortrolige med og er med på å danne en tilværelse som en tror litt på at en er begynt å forstå setter en raskt “på plass” igjen.

Her var heldigvis lærdommen av positiv karakter.

Så ordet plattform-teknologi ser ut for å bety ekstremt mye.

Einarsson som driver opp selskaper og er med på å gjøre verden til et bedre sted å være og som ikke har personlig vinning av å gi alle disse 10 årene av sitt liv til forskning og etablering av biotek fortjener bedre enn å bli hengt ut som en som sitter på ulovlig innsideinfo som er strengt ulovlig og fører til fengselsstraff.
Det var nok ikke meningen men en tenkte kanskje ikke på konsekvensene da en uttrykte sitt gledes-budskap.

Korriger meg gjerne men slik jeg oppfatter einarssons engasjemente der han viser frem Vaccibodey og PCIB så sammenligner han (og indirekte samtidig også trekker PCIB frem som en mulig fremtidig kandidat til samme utvikling som den til vaccibody) PCIB’s mulighet til minst å kunne oppnå en like god avtale som vaccibody bassert på at PCIB har ikke mindre enn 3 platformer , alle med ekstremt potensiale …så ja , plattformteknologi distanserer selskapene verdimessig ved inngåelse av avtaler med annen biotek / BP.

Vi snakker så mye om oppkjøp og rask profitt men er dette det beste som kan skje?
Når en ser på avtalen vaccibody nettopp gjenomførte så sier vel einarsson at den gjelder i kun en lokasjon slik at 90% av verdiene ligger igjen i selskapet.
90% bare et tall for å illustrere.
Skal norge få sitt Genmab så må jo dette være fremgangsmåten.
Og dette illustrerer vel klart og tydelig at vi må etter AZ forhandlingene ta opp spørsmålet om vi har rette personer i ledelsen / styret i selskapet.
Hva hjelper det å sitte på helt rå teknologi og superbe resultater innen de hotteste områdene innen fremtidens medisin-teknologi dersom standardsvaret fra selskapet er at det kan vi nok ikke gjøre ,det blir for stort ,det blir for tungt uten partner , etc.

Altså , dersom en har snevret inn synsfeltet så mye som dette selskapets ledelse ser ut som det har gjordt og viser total mangel på vyer så er kanskje tiden moden (etter AZ) å se på om selskapet kan få en turbo i ræva med nye dyktige og resultathungrige ledere.
Uansett , de rår over en teknologi som er helt vill og har med stor sansynlighet løst delivery-gåten for mane typer sykdomer/behandlinger , ja det er bare helt rått.

De som leder PCIB i disse dager er unike og ekstremt dyktige , ja sågar ville en nominasjon til nobels pris innen medisin ikke være å skyte over mål mht det Kristian Berg har oppnådd og det som han holder på med i dag men det er innen hvit-frakke området dette gjelder og det er lite sansynlig at det er den optimale løsningen når det kommer til området hvor bedriften skal vokse og plassere seg i landskapet.
Da er det økonomi og ledelse som teller (i tillegg til fagforståelse) og forskning er en “annen avdeling”.

Vil en kunne oppnå et selskap som leverer på guiding og unngår forsinkelser (hele tiden) , (selv om forklaringene er aldri så gode)

Spør deg selv, synes du at PHO går bedre eller dårligere etter CEO bytte?

Uff , det er ikke min stil å klage på selskaper som PCIB som er så inimari gode og har utrettet nærmest mirakler med sine foreløpige 3 platformer så korriger meg dersom jeg er helt på jordet på mitt innspill hær.

Lykke til ,

4 Likes

Å bytte ut PW, er ikke det samme som at han har gjort en dårlig jobb. Antagelig har han gjort en fenomenal jobb!

PCIB går nå inn i en ny “epoke”
Der trenger de antagelig en leder med mer International tyngde, innimot BP…

Så PCIB tror jeg blir en “het potet” de neste åra :money_mouth_face::partying_face::blush:

6 Likes

Selvfølgelig er det risk/reward det koker ned til. Men det virker som mange velger å blinde seg/ignorere risikoen. Det synes jeg er tullete, så derfor er jeg litt vrang. Like tullete er det å si at en ikke-avtale med AZ ikke vil påvirke kursen negativt.

Jeg vurdere selvfølgelig risk/reward som veldig god og tror det er langt større sannsynlighet for avtale enn 50% som Artic opererte med.

Det er så enkelt som at dersom det ikke blir avtale burde det ikke ha tatt så lang tid å komme fram til dette. I tillegg har de oppnådd gode resultater, fått lov til å avsløre AZs identitet, utvidet utenfor for onkologi, osv, osv. Så jeg blir meget overrasket om det ikke blir en avtale. Uavhengig av hva JE, Artic eller andre måtte mene, man klarer jo å tenke selv.

10 Likes

“The aim of today’s expansion
is to evaluate whether synergies established in oncology in vivo models are
transferrable to additional disease areas.”

Det høres da greit ut det, tenker jeg.
Slapp av, pust med magen.

12 Likes

Kursen falt fra 77 til 45 på at selskapene ønsket mer tid på å snakke sammen.

De som tror at kursen ikke vil falle dramatisk hvis AZ forlater forhandlingsbordet og takker for seg, de prater mot bedre vitende. Trolig er eneste grunn til å påstå noe sånt at det hadde passet for verdiene av aksjene de eier. Men det kommer til å smelle blir det no-deal, men det blir et støre prosentvis positivt smell blir det en deal.

Pr i dag er caset kortsiktig veldig binært; det er 50 % ned ved no deal / 50 til 250 % opp ved deal. Man kan ikke fornekte dette «veddemålet», selv om det ligger fundmentale gode verdier de kan kjøre videre med hvis AZ-samarbeidet går mot en ende.

19 Likes

Jeg korrigerer deg raskt på punktet om at Ultimovacs ikke har platformteknologi. Det er feil. De har TET-teknologien, som er en vaksineteknologi hvor man kan feste hva man vil på ett roterende hjul skapt av giften fra stivkrampebakterier. Dette skal gjøre at vaksine og adjuvant blir til ett molekyl, samt gjøre immunresponsen enda sterkere.

Ultimovacs går i klinikk med TET-teknologien i fase 1 i prostata (mest sannsynlig som en form for profylaktisk behandling) i Q4 2020.

5 Likes

I rettferdighetens navn skrev vel ufo her at det var Jonas som hadde sagt at Ultimovacs ikke har plattformteknologi Fornybar.

2 Likes

UV1 som Jonas snakket om er noe annet enn TET :slightly_smiling_face: Han sa kanskje at UV1 ikke er platformteknologi?

UV1 er vaksinen mot telomerase som prøves i melanom, mesoteliom og mysteriestudien, og TET er Ultimovacs’ plattformteknologi som snart skal i fase 1 i prostata.

Ufo skrev at Ultimovacs ikke har en plattformteknologi, og det korrigerer jeg over :slightly_smiling_face:

5 Likes

Ja, jeg tror det er definitivt udiskutabelt, blir det ingen avtale så blir det en ny knekk. Å prøve å overbevise noen om annet blir i beste fall useriøst.
Ved utsettelsen nå i juli har nesten 50% av kursen forvitret, ytterligere mange prosent vil forvitre ved “No deal”.
Sannsynligheten for no deal er nok betydelig mindre enn deal, men selvsagt skal man som investor ta i betraktning alle muligheter.
Men, det er fasinerende å se på dette forum at pcib er vel bortimot den mest diskuterte aksjen de seneste månedene og det til tross for at det meste annet har steget i perioden i motsetning til pcib.
Nå er snart 60% av disse 6 nye månedene unnagjort, la oss satse på at en konklusjon og at melding snart kommer enten det blir sånn eller sånn.
Men for min del vurderer jeg den potensielle oppsiden som så til de grader betydelig at å solge nå er uaktuelt uansett.

12 Likes

Enig i at der vil følge et større fald I kursen som pt ligger omkring 50 ved no-deal, men den præcise størrelse af dette fald vil for os alle være et gæt, såvel som hvor længe dette fald vil vare.

Mit “gæt” er et kortvarigt fald på til omkring 30 kr. dog på dagen med risiko for et par kr under - begrundet i den skuffelse markedet vil føle, tillige med en større usikkerhed omkring pengene rækker.

Herudover vil der helt sikkert blive forsøgt at fange stop loss positioner, såvel som jeg tror at der er en del med belåningsaktier, som vil blive tvunget til salg - så jo, ved en no-deal vil der komme et kraftigt fald.

Dog kortvarigt vil jeg tro, hvorefter den vil stige op mod 40+ da CHEM jo mere end retfærdiggør en højere kurs end de 50 den ligger på i dag.

Tillige vil et fald ned til ca. 30 afhænge af flere ting (ja, ja ved godt jeg helgarderer”) - og for mig afhænger fald ned til 30 - om der er meldt om fpd inden. I så fald vil kursen være jo højere end 50…

Jeg tror på fuldt og fast på en form for aftale (ikke køb af PICB) og er ikke bekymret for en no-deal - men har dog sikret mig via ret lav belåning, ingen stop loss, og lidt i baghånden, der kan smides ind til ekstra køb, hvis det skulle vise jeg tager fejl :slightly_smiling_face:

4 Likes

Det var UV1 Jonas snakket om ja @Fornybar, og dermed hvilken avtale Ultimovacs kan få i relativt nær fremtid. TET ligger vel noe lenger ute i femmilsløypa :slightly_smiling_face:

1 Like