Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Det tror jeg de fleste forstår.

Samtidig er Einarsson i egen liga! Så at han VET mer tror jeg ikke, men han FORSTÅR mer enn forumet tilsammen :joy:

Og det er med bakgrunn i maaange slike evalueringer og due dill prosesser han har tatt del i direkte eller indirekte innen norsk biotek de siste 30 år!

Derimot tror jeg enkelte ikke har forstått den kompetanse, erfaring og gut feeling Einarsson besitter. Det er INGEN i Norge med slik track record. En million til flere milliarder!

Einarsson bør få kongens fortjeneste medalje i gull.

Det er denne bakgrunn som vektlegges tungt når Einarsson kommer med sin vurdering. Veier tungt! Det skulle bare mangle! Selvsagt fritt fram hvilke personer en vil velge å lytte til :sweat_smile:

Jeg lar all støy mutes når Einarsson kommenterer og vurderer!

14 Likes

Einarsson har flere ganger poengtert at han ikke har det fnugg av info. angående eventuelle forhandlinger mellom PCIB og AZ.
Så jeg reagerte også på måtene han ordla seg på med tanke på utfall.

1 Like

Er fimaNac kun verdt 10 milliarder.??? Det blir som og selge arvesoelvet for ingenting. For med fimaNac kan det lages ett tosiffret antall medisiner. Hvis noen skulle kreve enerett til fimaNac, boer fimaNac vaere verdt minst 40 milliarder kr.

For vi kan inngaa avtaler med 5 andre BP selskaper, og det er ikke sikkert at det er AZ som har medisinen som vil sende PCIB kursen ut i stratosfaeren. Den kan like gjerne komme fra andre BP selskap. Derfor er det veldig farlig og laase seg til ett BP selskap, saafremt ikke utbetalingen er skyhoey. Gjoer man det tar man en stor sjanse.

6 Likes

Jeg har postet følgende benchmarking tidligere (nov 19), og den er blitt repostet flere ganger senere:

"mRNA deals i biotech siste 5-6 år
Lager ikke linker til denne posten da det blir rotete og langt, samt er enkelt å søke opp for å verifisere.

  1. Mars 2013 AstraZeneca med Moderna Therpeutics; 240mill$ i up front og 180mill$ dollar i tekniske milepæler, dvs utbetalinger før godkjennelser og salg. AZ skulle sette i gang klinisk utvikling på inntil 40 targets, mao på samme sted som PCIB trolig nå er; planlegge og sette i gang klinisk utviklingsprogrammer.
  2. August 2016 Astra Zeneca betaler 140mill$ til Moderna Therapeutics i en kapitalutvidelse når Moderna starter sitt første klinisks studie i samarbeidet på mRNA med AZ.
  3. Juni 2016, Merck betaler 200mill$ til Moderna Theraputics for at de skal utvikle kreft vaksine basert på mRNA. Den gang i preklinisk, nå i fase 1. Mao sannsynligvis identisk med der PCIB pt er i sitt AZ-samarbeid.
  4. Oktober 2017, Eli Lilly betaler 50mill$ + tar en 53mill$ kapitalutvidelse, samt 1,7mrd$ i milepæler. Preklinisk.
  5. Sep 2016 Genentech betaler BioNTech 310mill€ i up front og near time milestones for utvikling av mRNA vaksiner preklinisk/tidlig klinisk.
  6. Aug 2018 Pfizer betaler BionTech 120mill$ i up front og 305mill$ miletsones for utvikling av mRNA influensavaksine. Prosjektet er per November 2019 i preklinisk.
  7. 2015 Sanofi betaler 60mill$ BioNTech i up front for utvikling av inntil 5 indikasjoner, med mulige milepæler på inntil 300mill$ for hver eneste av de 5 indikasjonen
  8. Januar 2019 Sanofi betaler 80mill€ til Biontech for utvikling av mRNA vaksine
  9. Juni 2018 Sanofi betaler Translate Bio 45mill$ i up front med 805mill$ i milepæler for utvikling av mRNA-vaksine.
  10. November 2019 Roche betaler Dicterna 200mill$ i up front og med milepæler på 1,47mrd$ for RNA-produkt i fase 1.

Kort oppsummert; Big Pharma betaler i størrelsesorden 1 til 2 mrd i upfront, med avtaleverdier på godt over 10 mrd. Til sammenligning ble Algeta solgt til Bayer for 3,5 ganger opprinnelig avtaleverdi.

Det er også viktig å bite seg merke i at de fleste er i pre-klinisk stadium og den som var lengst var ikke en gang ferdig med fase 1. Mao PCIB sitt samarbeid ligger trolig ikke noe kortere i løypa enn noen av disse avtalene."
.
.
.

Og da ser vi jo at avtaleverdier på 10mrdNOK+ er mulig i mRNA-segmentet, og at i noen tilfeller er up-fronten på 1-2 mrd NOK, selv om kanskje nivået 500 millNOK er “vanlig”.

Poenget er uansett at “normalen” for up-front på pre-kliniske assett ligger mer 1-2% av avtaleverdi, og øker mot 10%+ for assett i pivotal fase.

Jeg mener å vite at i Pål Falck sin analyse på PCIB så antar han en up-front for PCIBs FimaNAC med AZ på 100-200mNOK.
Om det betyr at han forventer at en avtale på 10mrdNOK med 1-2% i up-front eller at det er en up-front på 10% og 200mill$ i avtaleverdi har jeg ingen ide om, men tilnærmingen er nok mer tradisjonell og “riktig” før man faktisk vet noe konkret.

Men Vaccibody sin avtale kan jo på mange måter gi indikasjon om hva man kan håpe på, PCIB har jo likhet med PCIBen plattformteknologi, og prisingen kan bli deretter.

Vaccibody har jo også fått særdeles mye på et tidligere tidspunkt. Litt vanskelig å si hvor mye som faktisk blir utbetalt som up-front, dvs cash på labben ved avtalesignering, for ordlyden er jo “including initial upfront and near-term payments of USD 200 million”.

Uansett “payments” høres ut som 100% sikkert cash i nær fremtid, og etter hva jeg har hørt har ABG i sin analyse lagt 200m$ direkte til verdsettelsen av Vaccibody.
Leste også at Vaccibody nå skal øke bemanningen fra 20+ til 60 ansatte. Og i biotek med såpass mye spesialisert arbeid, og CRO/CMO-bruk så tyder en slik planlagt ekspansjon at Vaccibody nå har fått betydelig med penger å bruke på å utvide piplinen sin.

Uansett så er Vaccibody sin avtale en flott benchmarking på til hvilket nivå aksjekursen kan gå ved en AZ-avtale. Akkurat nå, snakker vi vel 400 NOK per PCIB-aksje gitt samme avtale som Vaccibody. Mao russiske prosenter fra dagens aksjekurs.

Graden av "committment " fra en partner vil selvsagt også påvirke, og skulle man være så heldig at AZ også skulle ønske en andel i PCIB ved en kapitalutvidelse vil jeg mene at det er svært poistivt.

104 Likes

JE er ikke insider og skal ikke ha tilgang til annen informasjon enn markedet, men han er vel kanskje den personen med best forutsetninger til å kunne vurdere hva som utspiller seg i samtalene mellom PCIB og AZ, så kanskje ikke så dumt å lytte til hans vurderinger(selv om han ikke sitter med fasiten).

4 Likes

Delvis frustrasjon her nå, kanskje spesielt siden mye annet biotech går så det suser mens PCIB ligger i dvalemodus. FOMO er ikke å se.

Jeg begynner å bli litt bekymret for rekrutteringen til release. Var det 1 pasient pr år pr. site selskapet har guidet på?

Med tanke på at selskapet bommer på det meste annet de guider på tenker jeg de bommer her også.

Er sykdommen så sjelden og kriteriene for innrullering så vanskelig at det blir mye mer tidkrevende komme til Interim enn det selskapet har kommunisert?

Og AZ? Ikke vet vi noe om oppnådde resultater annet enn «very promesing», hva nå enn det betyr. Ikke vet vi helle noe om eventuelle forhandlinger, selv om enkelte prøver å overtyde hvert ord Einarsson kommer med.

Overtyde Einarsson sine ord??? Jeg blir helt svett.
Det er såre enkelt: det er bare å høre hva som sies. Trenger ikke overtyde :sweat_smile:

Da er valget enkelt. Mute Einarsson og sett lyden på maks på forumet.

Alternativet er å se på hva Einarsson har sagt og gjort de siste 30 årene med norsk biotek :rocket:

Han har fått auditorium oppkalt etter seg på Clusteret. I tillegg til en million i oppstart ynglet til flere milliarder.

Samfunnet, næring, pasienter og investorer vet å sette pris på en slik kapasitet? På dette forum synes flere at de selv besitter minst en slik kapasitet i seg selv. Ikke lett å være så dyktig i Norge? Lite ydmykhet og jantelov?

12 Likes

Enig i det meste du skriver @plorimer, (fantastisk nick forresten, ikke rart du skyter hardt). :wink::soccer:

Det eneste jeg lurer litt på er dette med upfront kontra milestones hvis det dreier seg om en hel-eksklusiv avtale for hele Nac. Det vil i tilfelle bety at PCIB frasier seg retten til å forske videre på Nac og overlater hele det “beinet” til AZ. Ved en slik avtale bør det meste av avtalesummen komme med en gang. Hvis det derimot er en bred avtale men ikke enerett på Nac er jeg enig i resonnementet ditt vedr fordeling.

9 Likes

Einarsson sier i Radium podcast 144 ikke noe annet enn det man naturlig må forutsette, at AZ forhandler om avtale innen Nac. Det er tross alt dette AZ har forsket på i samarbeidet med Pcib de siste 5 årene.

Om avtalen blir kun innen Nac eller noe mer skal Einarsson ikke vite noenting om. Jeg oppfatter av uttalelsen fra podcasten at han kun bekrefter det offisielle bildet; AZ er interessert i Nac

4 Likes

@plorimer

Ser at du legger til grunn at AstraZeneca ved en eventuell lisensavtale vil få absolutt eksklusivitet for all bruk innenfor fimaNAc.

Det utfallet tror jeg lite på. Ikke slik at ikke AstraZeneca godt kan være interessert i full eksklusivitet, men skal de oppnå det, er det neppe mulig uten at de setter fram et bud på hele PCIB.

Minner ellers om at denne diskusjonen hadde vi også i midten av juni i år, jf. @Snoeffelen sitt innlegg ovenfor.

Da skrev jeg bl.a.:

5 Likes

Dersom AZ ville vært interessert i å kjøpe hele PCIB, burde aksjonærlistene allerede vært preget av dette.

AZ ville ikke hatt interesse av å trekke opp kursen før en overtagelse. Ideelt for dem hvis aksjonærene er i det utålmodige hjørnet.

4 Likes

10-20 indikasjoner i NAC, uten problem salg til 200 mill$ pr stk, forventer bud på NAC på 10-30 milliarder NOK, tror det kan være litt tøft for AZ at sluke, de trenger et par uker mere…

4 Likes

Det er jo den “lille” usikkerheten rundt AZ som holder igjen kursen. De som har satt sine penger på AZ avtale, har for lengst kjøpt. Ingen ting er sikkert, det holder igjen. Jeg tror på avtale, men har også satt nesten alt på at det vil skje :blush:
Risiko - tja?
Fallskjermen min er FimaChem, så caset PCIB er absolutt ingen tapsprosjekt for en investor!
Ennå er det blant de beste “RiskReward” selskapene på Oslo børs!
Spenningen er ennå til å ta å føle på :partying_face::smiling_face_with_three_hearts::blush:

25 Likes

Om AZ melder pass tror jeg fimachem som en fallskjerm blir en fattig trøst de første ukene, når det er sakt tror jeg det skal svært mye til for at det ikke blir noen form for avtale med AZ.

4 Likes

Arve…
Egentlig IKKE mulig! :partying_face::ok_hand:

Stupet…
Ja, fattig trøst ang Chem… Men KUN kortsiktig!
Hvilke andre selskap har et slikt “kinderegg” som PCIB BYR på :champagne::strawberry:

3 Likes

Ser at flere tror på kursras ved no´deal.
Det er bra, for det viser at det er en betydelig mengde frykt innbakt i kursen.
Hvorfor skal kursen rase fra 50 når Pål Falck har et “konservativt kursmål” på 78 - UTEN AZ/NAC eller Asia klinikker ?
Nå har vi store muligheter for AZ og Asia klinikker og kursen er knapt over 50.
Kan noen forklare hvorfor Pål Falck tar så feil og hvorfor dere vil selge for langt under 50 ved no´deal ?

Se denne fra ca 57 minutter :

21 Likes

Eg gleder meg til å gjøre opp fasit når ggk er i mål, og det blir slutt på AZ forventningene.

Men akkurat nå så har det vært en trist investering siden sommeren 2018.

Håpet nå er at Asia ordner farten på ggk, slik vi kommer asjour, og snøffel får rett om AZ up-front, så vi kommer back on track på årets avkastning og vi kan si at det var rett åkjøpe PCIb på 50kr i 2018.

2 Likes

Jeg kan det.

Markedet vil bli skuffet og kursen vil få seg en knekk.

Du tror den blir upåvirket eller går opp dersom det ikke blir avtale altså? God jul.

7 Likes

Ved en no-deal blir det en usikkerheten rundt teknologien, i tillegg kommer usikkerheten rundt finansiering av RELEASE som har dukket opp grunnet forsinkelser, dette er ikke bra for kursen.
Når kun en utsettelse av avgjørelsen resulterte i et betydelig kursenfall så sier det seg selv at no-deal ikke vil passere umerket på kursen (selv om kursen må bare er 50kr).

1 Like