Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Haha høres skummelt ut.

Hvis man tegner seg for aksjer men ikke har penger til å betale, blir det som å signere kjøpskontrakt på hus uten å ha finansiering?

Da har du et problem ja :wink:

1 Like

Hva slags konsekvenser kan det få da?

Hehe ja jeg holder meg nok til 100-200% hehe!

1 Like

Jeg har overtegnet 2,6x, litt i meste laget, mangler litt cash hvis jeg får alt, men blir dog overlykkelig om jeg får de! :grimacing:

Aner ikke, tvangsalg av øvrige aksjer for å dekke inn gjeld? HA på døra? mange alternativer :stuck_out_tongue:

2 Likes

Bruker vel å stå i tegningsformularet hva som skjer da og er litt ulik praksis hos de ulike tilretteleggerne.
Ofte forsøker de trekke beløpet 3 ganger inntil 7 arbeidsdager etter betalingsdatoen. Etter dette kan det bli litt “bråk” om du fortsatt ikke har fått gjot opp hele (over)tegningen din, men som oftest blir det bare dyrt.

2 Likes

Jeg overtegnet nesten 30x… man får vel vite antall retter 6. eller 7. jan når tegningsperioden er over, og så belastes dette rundt 13. jan mener det var jeg leste, så man har noen dager på seg å skaffe litt kontanter :slight_smile:

Er man heldig offentligjøres det en dag og to/tre før 13jan hvor mye man har fått tildelt.

Hvis jeg hadde overtegnet 30x og fått alt: :sweat:
Hadde vel vært tilsvarende rundt 80 % av hele porteføljen! Går ikke all in i biotek :grinning:
Men det blir gjerne omtrent all in når nyttårsrakettene avfyres :+1::grinning:

Etter hva jeg har sett etter de to emisjonene jeg har vært med i så tror jeg ikke det er noe forhold mellom hvor mye man overtegner med og hvor mye ekstra man får utover det man har tegnet.

Sett at alle som overtegner får rett til 40% ekstra aksjer, så får man ikke mer enn 40% om du overtegner med 50% eller 300%. Moralen er vel at man ikke burde spekulere i å overtegne med mer enn man egentlig har lyst på, da du ikke skal få noe mer uansett.

Noen må gjerne arrestere meg om jeg tar feil, men er i hvert fall slik jeg har opplevd det.

1 Like

Men jeg går heller all in i et selskap som er verdtsatt til 200 mill enn et som er verdsatt som 5 milliarder allerede…

1 Like

Konklusjonen synes jeg er grei, men den begrunnelsen er vel heller tynn? Statoil til 5mrd måtte da ha vært ok? :slight_smile:

1 Like

Det skjer ingenting, det som skjer er at aksjene som ikke kan betales for, tilfaller andre.
Vertfall skjedde det ikke noe for min del, da eg for ett par år siden fikk litt flere aksjer i en emisjon, enn hva eg egentlig ville ha, eg betalte for ønsket antall.
Eg fikk en purring fra megler, men da eg forklarte at eg hadde det eg ønsket, så var det greit, det var jo nok av andre som ønsket flere.

Nei syns ikke det endrer på noe. I statoil er jo da oppsiden tatt ut for lenge siden. Da Statoil var verdt 200 mill burde en kjøpt der også. Ikke nå. Nå er jo aksjen prisatt til det den bør være (omtrent). En kan selvfølgelig tjene en hunderlapp eller to, men ingen 100bagger… :wink:

Det kan et selskap i spedbarnsstadiet verdt 200 mill gruse. Vil definitivt ikke si at Statoil har mulighet for å gjøre 25 gangen i 2017-2018.

Det er en litt farlig tankegang

1 Like

Tenker du at selskapet til 200 mill vil “ta igjen” selskapet til 5 milliarder? At en er mye tryggere i det “billige” selskapet?

Jeg sier ja takk, begge deler jeg :slight_smile:

Jada jeg formulerte meg ikke med tanke på at min kommentar ville bli ettergått med forstørrelsesglass. I god forumånd hehe. Dere har rett. Jeg er litt irritert nå så svarte litt nonchalant eller hva det heter. Men jeg mener uansett at et børsnotert Biotec selskap som er priset til 200 mill er ganske sjelden i nåværende fase av utviklingen. Nedsiden er alltid 100%, men prisen er i hvertfall ikke oppblåst på spekulasjon fra før.

2 Likes

Poenget mitt, som tydeligvis ikke kom spesielt klart fram, men framstod som litt kranglete var at det du vel egentlig så på var den potensielle oppsiden, f.eks 25x i PCIB og 5x i NANO. Hva selskapet er verdt har vel lite med saken å gjøre.

Det jeg prøvde å dra fram med Statoil-eksempelet var at store selskaper kan vokse seg til å bli markedsdominerende og at 5mrd i market cap ikke egentlig er noe å snakke om. :slight_smile:

EDIT: du ninja-svarte rett før meg her og ser at vi nok er helt enige. Jeg kunne jo godt ha lagt til litt godvilje i tolkningen min. :wink:

2 Likes

Det var ikke meg.