Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Teknisk analyse (PCIB) (TA)

Nå mener jeg fortsatt at TA har 0 betydning for selskaper som PCIB.
Men når du først spør så er 50 dagers glidende snitt brutt men ikke 200, og teknisk er det mest essensielle at 50 bryter opp gjennom 200 (golden cross).

Et stykke igjen til det skjer men er overbevist om at det kommer!

3 Likes

Alle mine TA-streker er printscreen+paint uten linjalfunksjon, så tar det “verbalt”:

Kan man lese noe ut fra handelsmønsteret intradag her som ikke kommer frem i disse chartene?

Det jeg syntes var påfallende var hvordan det store salgsvolumet først lå over 30kr, og jeg synes selgerne fremstår som tålmodige.

De som “på død og liv” ville ut rundt emi-kurs hadde i stor grad vært rimelig fornøyd med 29kr, og jeg satt og ventet på 29/28kroners-dumpen gjennom hele dagen.

Er det større sjanse for at dag 2(mandag) i “3dagers regelen” er fornøyd med å selge på f.eks 32kr, siden vi i dag i stor grad har møtt “30kroners klubben”?

6 Likes

Jeg mener det samme. Vi går ganske så direkte opp til 33-34 før vi må litt ned og teste 29-30 igjen.

De som fikk tålmodigheten satt på prøve, og forventet ut på 30 har allerede solgt i range 25kr-29kr
se rød ring i chartet mitt for 3 dager siden, på denne tråden.

Forventer at 29,5 blir ny støtte og vi skal opp og teste 33-34 som er neste “step” Skal normalt gå litt tid på disse testene, men selger disiplinen i dag tyder på at det faktisk er tomt for emisjonspris aksjer.

Nå har jeg 2 frustrasjoner med borsdata.se som jeg bruker.
Det er ingen intradag data for OSE og jeg misunner Mr.Pig her oppe har en veldig nydelig akkumulert volum pr pris range, som jeg ikke finner på borsdata, litt rart siden tradingview leverer løsningen.

1 Like

Beklager, jeg blir for bastant, hadde jo håpet at noen skulle si meg i mot på dette.

Er det noen andre med meninger om bruddet ut og rangen 29-33? (ser mer på det i dag og 33 ser ikke så relevant ut)

Neste volumbar som stikker ut, og 37,00? Noen som tror at selgerene plutselig har fått disipling og ikke selger lavt? tegn på dette?

2 Likes

Det er alt for tidlig å konkludere om noe helst egentlig.

2 Likes

2 posts were merged into an existing topic: Er teknisk analyse verdt noenting?

@sulzrox

Ser du også bruker tradingview. Har et problem med chartene der, de viser feil kurser på PCIB. Virket som om det er lagt inn en omvendt splitt ifm emisjonen. For kursene før er feil, toppen var feks ca 60 kr, mens du i ditt chart ganske riktig har 64,5 som var høyeste kurs 12/1/18. Noen tips til hvordan man få justert slik at det blir rett?

2 Likes

Bruker Børsdata som igjen bruker TradingView.
Så det kan eg ikkje svare deg på.

https://borsdata.se/en/pci-biotech/technical-analysis

3 Likes

Da traff vi 35 som var @Jcp første mål ved brudd. :+1:

6 Likes

Kunne vært interessant å få en ny vurdering basert på dagens handel. En ny 5-kroning opp og på ennå høyere volum enn fredag.

3 Likes

72% svarte opp, og tjente en femmer per aksje, mens jeg solgte halvparten pga en for tight stop loss :see_no_evil:

Hadde jeg bare klart å sette korrekt stop loss hadde jeg faktisk tjent på TA-en min. Fornøyd med å ha truffet såpass bra på target ved brudd opp da. :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 Likes

Jeg ser på det tekniske som uendret. Test av neste range, 34.9 - 38.4 hvis jeg ser riktig, håpet er at den bryter inn, evnt får en pullback til 30 for test som støtteområdet før den gjør ett nytt forsøk gitt at 30 holder. Uansett ser jeg ikke på noe som endret, det er bare å følge med.

2 Likes

Ønsker meg enda litt mer bullkjør her før vi får test av støtte, av det lite tekniske ståstedet at jeg synes selskapet burde reprises :stuck_out_tongue:

9 Likes

Det er ikke så mye prishistorikk å se hvis man ser over en litt lengre tidsperiode over 40 kr. Mellom 35 og 40 har den vært i en periode, men aldri vært her særlig lenge. Som @anon80503862 sier må den bryte over disse nivåene for å etablere en ny tradingrange.

Holder den seg over 30 kr og går sidelengs en stund slik at RSI og stochastics får roet seg ned så er det sunt. Jeg frykter imidlertid at den skal ned til 29 igjen for å teste bruddet.

Daily:

Zoomet inn. RSI har litt mer å gå på…

5 Likes

Ja. Men hvorfor hvis breakout feiler?

2 Likes

Enig. Det vil være et svakhetstegn om disse lukkes. Lukkes gap på 25, vel da vil du ikke sitte i papiret i utgangspunktet. 30 er forsåvidt ok. (addit: den på 30 er irrelevent synes jeg når jeg ser mer på det. Intradag 3mai har vi High 32.00, og er derfor ikke et ekte gap for andre en daytradere og tilsvarende diagnoser)

For å dele litt erfaringer med gaps. De har en voldsom tiltrekningskraft, og jeg mente engang at alle gap vil lukkes. Og det skulle skje innen 6mnd fra de oppstod. Gap uten nyheter lukkes så og si alltid der jeg har fulgt med, interessant med andres erfaring her?

4 Likes

Min erfaring er at gaps er uttrykk for forsøk på sterkt trendskifte, og på kort sikt skal de normalt ikke lukkes med mindre de skyldes en overreaksjon. Min teori er nemlig at dette typisk skjer når aksjonærbasen enten overreagerer, eller reagerer sterkt på fundamentale endringer i situasjonen. Og den som forstår forskjellen på de to tingene kan gjøre gode penger :slight_smile:

Du kan se på en annen aksje nå, Elkem. Den har flere gaps, og de blir ikke testet i løpet av kort tid. Hvorfor ikke? Fordi alle gaps i praksis er basert på endring i makrosituasjonen (handelssituasjonen med USA/Kina), eller at selskapet leverer bedre / dårligere enn forventet (kvartalsrapporter).

Men når makrosituasjonen endrer seg, så endrer også fundamentale forhold seg, mens selskapet stort sett er det samme. Det er da gaps får en enorm tiltrekningskraft. Fordi psykologien tilsier at “vi handlet på dette nivået før, skal vi ikke tilbake til omtrent det samme området?”

Nå er jeg litt utenom teknisk analyse, men etter min mening så er gaps svært viktige - men de er MYE lettere å trade med suksess når du forstår hva som ligger bak, og om du har en selvstendig mening om markedet har overreagert på meh nyheter, eller reagert sterkt på fundamentale positive opplysninger.

Så det fundamentale spørsmålet man kan stille seg er om markedet har overreagert positivt på meh nyheter, eller kun reagert sterkt på gode, positive nyheter.

Det tekniske spørsmålet man kan stille seg er hvorfor man skal laste opp hvis aksjen faller tilbake under 29. Da er man tilbake under gammel motstand, og inn i gammel tradingrange.

Det å laste opp i området 29.8 - 31 kan forsvares hvis man tror at dette er en pullback før videre opptur. Det blir ett tolkningsspørsmål om hva man tror om veien videre.

Ps: Gap lukkes oftere i høyrisikoaksjer fordi aksjonærbasen der har en større tendens til å overreagere. Det er i hvert fall min teori.

Redigert: Jeg snakker kun om kort sikt her da, fordi jeg har veldig fokus på kort sikt i mine investeringer (noen dager til ca 1 måned). Det er jo relativt normalt at trender reverseres over 6 måneder, så jeg er egentlig ikke uenig med deg om at gaps svært ofte lukkes på lengre sikt.

7 Likes

Humrer godt, og føler seg svært truffet “Ps: Gap lukkes oftere i høyrisikoaksjer fordi aksjonærbasen der har en større tendens til å overreagere. Det er i hvert fall min teori.”
Jeg kan ha et confirmation bias her.

Fra spøk til alvor, så er dette gode tanker og ting her jeg ikke har tenkt så nøye over . Jeg har alltid vært litt forsiktig med gaps og teknisk analyse. Spesielt hvis jeg ser dem på samme chart både på opp og ned trend. Da vet jeg at det er fare på ferde og det er bare å holde seg unna uten fundamental kunnskap.

Vi har vidt forskjellige strategier skjønner jeg. Leser fundamentalt opp på selskapene først. Leter etter verdi. Så er det bare å begynne fisket. Så har jeg etterhvert fått en interesse for teknisk analyse. Verdifullt det å kunne tidfeste gode og dårlige tidspunkt for inngang spesielt. Og så har det etterhvert utviklet seg til ta noen små handler på turen oppover.

2 Likes

Tja, selv fokuserer jeg ikke mye på teknisk analyse i det lange bildet, men bruker det ofte når jeg skal selge aksjer eller vurderer kjøpe (mer). Takker for god info i de siste postene som gjorde meg klokere.

PS: Kanskje er det dette gapet som skal fylles isteden :thinking:

7 Likes

Well hello there mr. 29! :slight_smile:

4 Likes