Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonssparing FTW!

1 Like

Hvorfor i helve**e har de IPS da om det bare er tull. Nå blir jeg litt irritert!

1 Like

Har de satt ned fradrag til 25%, da ser det enda verre ut.

2 Likes

Tingen er at jeg allerede har satt penger over på nylig opprettet IPS konto hos Nordnet. Er de allerede låst da? Har ikke kjørt noen fond og slikt enda, bare satt over pengene fra pensjonssparingen jeg hadde hos DNB. (DNB tok betalt for å kjøpe fond ++ noe Nordnet ikke gjør).

Tjah, de skriver jo:
Ser vi på 10 år vil aksjefond via IPS gi klart dårligere avkastning etter skatt. Du må altså opp i 20 år, før den blir omtrent lik. Her er det altså kun skattereglene som gir ulik avkastning, ellers er forutsetningene akkurat de samme.

Er det mer enn 20 år til pensjonisttilværelsen, så kan det jo ha noe for seg. Ihvertfall hvis du betaler formueskatt. Uten formueskatt vet jeg ikke om det noensinne blir lønnsomt…

1 Like

Du kan kontakte Nordnet og høre, men det er uansett ingen krise, jeg ville bare ikke satt mer penger inn.

3 Likes

Mail sendt til Nordnet, men jeg er stygt redd for at pengene nå er låst. Er ikke snakk om så veldig mye da, bare 12.000kr som jeg har oppspart på 2 år, he he. Litt kjedelig at de er låst der, men om det viser seg å være caset så får jeg bare legge de inn i et eller annet fond og sjekke igjen om 34år når jeg er 67 og pensjonist :stuck_out_tongue: Var ikke klar over disse skatte reglene som dere nå har nevnt, de reklamerer ikke akkurat for nettopp det når man signerer seg opp med IPS konto. Jeg ønsker bare å legge av litt penger privat til jeg blir pensjonist, for jeg tror statskassen ikke er til å stole på når jeg er 67 år.

4 Likes

Ikke jeg heller

5 Likes

Da ville jeg i hvert fall ikke gitt staten makt over å skatte pengene mine som de vil en gang i fremtiden.

2 Likes

Altfor mye forvirring rundt personlig pensjonssparing synes jeg. Vanskelig å sette seg inn i alt dette som en helt vanlig ordinær nordmann! Vi leser stadig om at det blir viktigere og viktigere å spare til pensjon selv, og ikke bare hvile seg på tjenestepensjon. Problemet er at det egentlig ikke er noe godt alternativ, er det?

1 Like

Har du lån så er det ikke vits i tenke så mye over pensjonssparing syns jeg. Jeg sparer til pensjon med å betale ned på fleksilånet og å sette stadig mer penger inn på zero-kontoen. Og så har jeg langsiktige plasseringer som bitcoin og fond. Å holde på å låse masse penger til jeg er pensjonist om jeg kan gå konkurs før det er helt utenkelig for meg. Nå er det også utenkelig at jeg vil gå konkurs, men det kan i hvertfall skje. Et langt liv. Nei, målet er først å bli gjeldfri. Deretter å bygge opp så stor egenkapital/formue at jeg og kona kan leve til vi er 90 uten å stole på statspensjonen. Men nå er det likevel viktig for unge folk å tenke på pensjon. For skulle vi nå en gang få utbetalt pensjonen vi håper på, så er det best at denne ivaretas. Mitt råd er da å sørge for at fripoliser en opparbeider seg underveis blir samlet i Storebrand slik at en slipper doble/triple/multiple gebyrer underveis, samt at en oppjusterer risikoprofilen fra balansert til aksje overvekt. Når en nærmer seg 60 kan en justere ned risikoprofilen mot balansert og lav aksjeandel gradvis og avhengig av svingninger i markedet.

3 Likes

Jeg får vel bare innrømme at jeg tydeligvis har gjort en liten feil her. Lest for lite om IPS før jeg signerte avtalen med Nordnet. Lov å gjøre feil er det ikke? Det man lærer av! Bare så utrolig frustrerende :frowning: Får bare håpe Nordnet er greie siden jeg nettopp har opprettet denne kontoen og satte pengene over idag (ikke investert i noe enda).

*Fjerner en stjerne i boken :frowning:

1 Like

Du får en stjerne for å opprette denne da. :wink:

Jeg tror det ikke er så galt med IPS, jeg tror det største problemet mitt hadde vært låsingen av pengene og at skattesatsen ved pensjonsalder er helt i det blå.

6 Likes

Kunne ikke stort om IPS, nå kan jeg masse, takk til @Larsen og dere som har kommet med råd :smiley:

10 Likes

Takk for alle gode svar, setter pris på engasjementet til medlemmer her inne på forumet og villigheten til å hjelpe :slight_smile:

Så det mest optimale ville vært å opprette en Investeringskonto Zero (blir ikke skattelagt på avkastningen før den dagen pengene tas ut) og investere i fond jeg selv velger. Pengene blir ikke låst og jeg får heller stole på meg selv at jeg ikke blir fristet å bruke pengene på andre ting underveis(?) :smiley:

2 Likes

Sikkert lurt eller Aksje/fondskonto hvis du ikke har tenkt å være så aktiv.

Det kan godt komme nye plasseringsformer og skattlegging av avkastning på kapital kan (og bør imo) reformeres, så det er lurt å velge investeringsformer der du ikke låser inn pengene, men har fleksibilitet til å flytte over til nye produkter hvis/når dette kommer.

3 Likes

Nordnet var så snille å gi meg pengene tilbake :slight_smile: Så de er ikke låst ““puste lettet ut””

9 Likes

Det var jo snilt gjort, men skulle EGENTLIG bare mangle. Du hadde jo på mange måter ikke starta investeringen din enda. :slight_smile:

2 Likes

Tanken min nå for pensjonssparing er som følger:

  • Investeringskonto Zero hos Nordnet
  • Fast innbetaling på 500kr hver måned
  • Månedlig innbetaling investeres i 2stk fond (spareavtale med kurtasje fri handel i fond)

Så gjelder det bare å plukke ut de 2 fond jeg har troen på og som ikke har altfor høy forvaltnings avgift.

Hmm…
Siden jeg har jobbet med pensjon i noen år nå, så kan jeg komme med noen nøytrale innspill her.

  1. Hold deg unna IPS. Punktum (inntil reglene endres for produktet, det er ikke lønnsomt med dagens fradrag vs skatt på pensjonsutbetaling for de fleste)

  2. Hvis du er en av de mange som er ansatt hos en arbeidsgiver, så finn ut hvem som er pensjonsleverandøren din, og ta handling!
    a)Innskuddspensjon - Flesteparten har nok dette i dag, logg inn på en webløsning hos din leverandør, og sørg for at pensjonsprofilen din (risiko på investeringen) er tilpasset ditt ønske. Tommelfingerregel er at hvis en er yngre enn 40 år, så kan en trygt ha mest mulig aksjer en god stund. Burde ikke trenge forklare hvorfor på dette forumet…

b) Hvis du har en eldre ytelsespensjon (Lønner seg best for dem over 37 år) eller Statens pensjonskasse, så kan jeg bare si gratulerer!

c) Felles for begge over, sett seg inn i muligheter som rabatter på forsikringer eller privat sparing pga ordningen hos arbeidsgiver.

  1. De som er så heldige at de har eget selskap, kan vurdere om det er lønnsomt å opprette en egen pensjonsordning i det, selv om de kanskje ikke er pliktige til å gjøre det.
    Enkeltmannsforetak: Lønnsomt hvis du har næringsinntekt over ca. 660.000 per 2015. (Trenger kanskje litt mer i 2016)
    AS: Andre regler her, så her kan det være lønnsomt med sparing for lønn lavere enn 660.000 kr, men det er også andre ting å se på, så be om et tilbud fra en leverandør for å vurdere pros & cons.

  2. Privat sparing kan en løse på mange måter, flere nevnt her. Undersøk godt, og velg det som passer behov, situasjon og valgfriheter.

  3. Hvis du har hatt flere arbeidsgivere med innskuddspensjon (Etter 2001), få samlet bevisene dine hos en leverandør så du får bedre avkastning og lavere gebyr.

  4. Husk at av all inntekt opp til 7,1G (G= 90.068 kr) sparer Folketrygden 18,1% av inntekten din til din pensjonsalder.

  5. Andre brukbare steder å hente informasjon:
    www.nav.no - Se hva du har spart opp i pensjonspotten din per i dag
    www.norskpensjon.no - Mistet oversikten på ordningene dine? Sjekk samarbeidssiden mellom flere leverandører og få oversikt!

Kort innføring fra meg :slight_smile:

17 Likes