Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonssparing FTW!

Har du satt opp Individuell pensjonssparing (IPS)? I så fall hvor og i hva?

Husk at IPS er noe du kan skrive av på skatten :slight_smile: (15.000kr årlig)

Eller har du annen pensjonssparing?

2 Likes

Jeg ble anbefalt av Storebrand å holde meg unna IPS. Årsak var at man må skatte av hele beløpet ved utbetaling.Hvis det overhodet skal lønne seg bør man også spare det man får i fradrag.

3 Likes

Vil ikke anbefale dette, ta ut pengene så de blir dine :slight_smile:

Eneste grunnen er vel å slippe unna evt formueskatt eller hvis du vil bytte fond ofte. Men skattesystemet kan jo legges om mange ganger, plutselig sitter du med svarteper.

3 Likes

Dette er vel den beste grunnen til å la være. Null forutsigbarhet.

Forstår ikke hva som er så negativt med dette. Ingen formueskatt, årlig fradrag på skatten og skatt på fortjenesten blir utsatt til den dagen du tar pengene ut som pensjonist.

1 Like

Det spiller vel ingen rolle om man ganger opp først eller sist?
Med IPS:Få 15000kr uten skatt * 1,10^20 (10% rente i 20år) * 35,8%
Uten IPS 15000* 35,8%* 1,10^20
Men, det de mente var kanskje det at det var helt uforutsigbart hva du måtte skatte når du skulle ta ut beløpet som pensjonist. Dvs at de 35,8% jeg har satt opp i “Med IPS”-regnestykket kan være noe helt annet.

La oss si at skatten du betaler går opp 5% før du blir pensjonist?

Du får bare 28% tilbake på skatten, hvorfor gi bort disse pengene i bytte mot usikkerhet og mindre fleksibilitet?

Hmm… Alt avhenger egentlig av hva du får som marginalskatt som pensjonist, som du sier @holmes, så er det usikkert og lite fleksibelt.

Dette er fordelene ved IPS:

  • Sparebeløpet trekkes fra slik at spareren får utsatt skatten. Du får
    dermed avkastning på penger som ellers skulle ha vært innbetalt i
    skatt.
  • Innestående på pensjonskontoen teller ikke med i formuesskatten.
  • Skatt på avkastning i oppsparingsperioden utsettes til pengene tas ut.

Ulemper:

  • Pengene bindes i lang tid
  • Ekstra lag med kostnader (men hos noen tilbydere er ekstrakostnaden null)
  • Du må beskatte pengene når de tas ut. Og marginalskatten er i de aller fleste tilfellene høyere på utbetaling enn på fradrag
  • Aksjefond i IPS-sparingen mister skjermingsfradraget
3 Likes

Som du indirekte sier, risikerer man å betale mer i skatt når man får utbetalt pengene, enn hva man har fått i fradrag.

Velger man å investere det man går i fradrag, kan det jo lønne seg. Blir som et lån fra staten.

Så hvordan bør man spare til pensjon da? IPS låser også pengene, noe jeg liker.

Personlig så betaler jeg ned gjeld og sparer generellt. Dette krever jo litt selvdisiplin, men jeg tror det vil fungere bra for meg.

1 Like

Ja slik jeg ser det skatter du nå din skatteprosent - 28% (dvs større enn 0 for de fleste) og senere skatter du din skatteprosent som pensjonist. Du får altså dobbel skattlegging.

Det kommer an på marginalskatten din som pensjonist. Er den lavere enn 28%, så får du “halv” skattelegging.

1 Like

OK du har rett i det. Ville uansett ikke ha låst pengene i dette produktet med tanken på den lave oppsiden. Hvis du kunne trekke fra beløpet fra inntekten og du har en høy inntekt (og marginalskatt) i dag kunne det vært interessant, men 28% er for dårlig.

Som annen sparing, men du kan jo åpne en egen konto så du har kontrol og ikke blander pengene. Kan jo være indeksfond ikke er så dumt så slipper du både dyre avgifter og muligheten for at du gjør dumme valg i enkeltaksjer.

Men da må du jo betale formue skatt samt skatt på avkastningen? For jeg regner med at jeg vil gjøre endringer underveis.

Sånn er det, en liten pris å betale for å eie dine egne penger, men du kan jo plassere på investeringskonto zero hvis du vil være mer aktiv

2 Likes

Jeg må ærlig innrømme at IPS er mer for meg altså, får bare skatte av de pengene når jeg blir pensjonist.

3 Likes

Hvis du betaler formueskatt er det helt klart en fordel å slippe dette, men det er jo veldig usikkert hvor lenge vi vil ha formueskatt, derfor ville ikke det veid så tungt for min del. Jeg forstår likevel at det kan være en gulrot, og man skal ikke kimse av rentes rente effekten.