Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PHO Q2 (PHO.OL)

[quote=“Londonmannen, post:18, topic:16166”]
For sammenligningens skyld kan det være greit å vite at fra Q2 17 til Q2 18 steg antall regide scope med 37% fra 93 til 128, 35 scope. Tar vi med de to flexiscopene som ble utplassert i mai 2018, så steg antallet til 130, altså med 39,8%.

Fra Q2 18 til Q1 19 (har ikke tallene for Q2 19 enda) så steg antall scope fra 130 til 171, inkludert 11 flexiscope, totalt 41 scope, tilsvarende 31,5%! Vi hadde altså utplassert 4 flere scope i løpet av tre kvartal i 2018/19 enn de fire kvartalene fra Q2 17 til Q2 18. Så får vi tallene for Q2 19 i tillegg.

Her dukker det opp noen spørsmål: Blir cysviewomsetningen med flexiscop 3-4 ganger høyere enn med faste scop?

Så langt ser det neppe mulig ut, selv om nok alle flexiscopene burde være i drift i 2Q19 etter utskiftning av defekte deler i 1Q19. Det tar tydeligvis tid å bygge opp flexiscopbruken, men la oss anta dobbelt så høy bruk som for faste scop, og forutsette dermed at de 171 kan tillegges 11. Da er vi oppe i 182 scop sammenlignet mot året før. Si at man har klart salg av 12 +3(x2) scop i 2Q19 og man er oppe i 200 pr. utgangen av 2Q19, sammenlignbart mot 2Q18. Dvs en økning på 70. 70/130gir en prosentuell økning på 54%. Regn med en viss liten økning i brukshyppighet på 2% og man bør ende på en antalløkning på 55%. I beløp er US$ ca. 10% høyere enn for ett år siden. Også stykkprisen bør ha steget, si 5%. Det bør gi en omsetningsøkning på 63%.
Noe fradrag for påskeferien, men bør forvente ca. 60% i salgsøkning for Cysview.

1 Like

Ok. Takk for oppklaring. Det virket jo merkelig i forhold til hva Schneider nylig har uttalt på Podcast. Da glemmer jeg den.

Litt over en uke til Q2. For mange av oss er dette en mellomstasjon hvor vi uansett ikke kommer til å hverken gå av toget eller laste opp mer bagasje. For den som trader er selvfølgelig dette en mulighet for å snappe en gevinst eller gå på et tap avhengig av hvordan man treffer.

Jeg ser at noen påstår at konsensus før Q2 er f.eks 25 mill. Javel, hvordan finner man konsensus for et selskap som “ingen” meglerhus interesserer seg for? Det har vært litt “meningsmålinger” bl.a i Facebook-gruppen men siden denne gruppen nesten utelukkende består av langsiktige aksjonærer med “sesongbillett” på PHO-toget vil ikke et avvik fra denne uhøytidelige meningsmålingen medføre hverken kjøps- eller salgspress.

Det har vært tilfeller ved tidligere kvartalspresentasjoner hvor det har blitt bygget opp et forventningspress med tilhørende kursstigning i forkant av fremleggelse. Skjer det denne gangen kan man selvsagt snakke om et salgspress ved evt “skuffende” tall, men skjer det ikke tviler jeg på noen store svingninger. Kanskje kommer det til noen nye passasjerer blant de som har sittet på gjerdet til nå. Kanskje er det noen som hopper av toget også, men for de fleste av oss blir det nok å lese gjennom rapporten, lytte til og tolke det Schneider & co sier og deretter tusle lykkelige tilbake til sovekupeene. Vi har da tross alt løst billett for en mye lengre reise enn dette :slight_smile:

6 Likes

Den største interessen til Q2 er for meg knyttet til Flexiscopene og hva DS sier om det som skal skje høsten 2019 og fremover. Det viktigste for å overbevise markedet tror jeg vil være å få til enda et kvartal som viser at PHO er på rett vei - og at det DS sier rent faktisk stemmer. Får vi ca tilsvarende økning (YoY) for Q2 som Q1 - og noenlunde samme antall rigide scope utplassert - er min oppfatning, når en ser hen til dagens kurs på kr 56 (inkluderer Cevira), at vi vil oppleve en meget positiv kursstigning etter Q2. Jeg mener at forventninger om fortsatt vekst (og overskudd i 2020) og fremtidig inntjening knapt er bygget inn i kursen - og at dersom PHO fortsetter å vise en positiv trenden og er på vei til å oppfylle guidingen i 2020 - vil markedet også etterhvert prise PHO på bakgrunn av fremtidig inntjening, og da vil vi oppleve den berømte ketchup effekten.

4 Likes

image

image

Photocure ASA: Results for the second quarter and first half of 2019
Oslo, Norway, 7 August 2019: Photocure ASA (OSE:PHO), today reported a revenue
growth of 41% in local currency for the U.S. market in the second quarter of
2019, contributing to Hexvix/Cysview revenues of NOK 52.1 million (Q2 2018: NOK
42.4) and a recurring EBITDA of NOK -2.6 million (NOK 0.7 million). The company
continues to receive strong endorsement for the use of Blue Light Cystoscopy
(BLC) with Cysview and reiterates the significant revenue growth and profit
opportunities in the U.S. market.
“During the second quarter we continued our momentum from the start of the year
with a revenue increase of 41% in the important U.S. market. We are increasing
traction and are experiencing growing acceleration in the U.S. market. In
addition, we are still early in the U.S. launch of the Flexible Cystoscopy and
Cysview for surveillance in Bladder Cancer. We see tremendous potential for long
term sustained growth. Cysview was recommended to be added to Consensus
Guidelines in the treatment of NMIBC by an Expert Panel, further demonstrating
the importance of Blue Light Cystoscopy using Cysview. We will continue to
develop the commercial opportunities in the US in order to achieve our ambition
to make Hexvix/Cysview the standard of care for bladder cancer patients,” says
Daniel Schneider, President & Chief Executive Officer of Photocure.

Photocure reported total group revenues of NOK 53.0 million in the second
quarter of 2019 (NOK 45.7 million), with a recurring EBITDA of NOK -2.6 million
(NOK 0.7 million). Net result was NOK -5.2 million (NOK -17.0 million), while
the cash position ended at NOK 86.7 million. The sales development in the U.S.
was strong with a unit sales increase of 34% in the quarter. The revenues in the
Nordics declined 1% to NOK 10.7 million (NOK 10.8 million) in the second
quarter. EBITDA for the Hexvix/Cysview commercial franchise ended at NOK 1.5
million in the second quarter of 2019. At the end of the period, the total
installed base of permanent blue light cystoscopes (BLCs) in was 188 the U.S.
including 14 flexible cystoscopes for the surveillance setting.

Photocure has built considerable experience in the bladder cancer market through
its Hexvix/Cysview franchise and sees significant long-term value creation
potential in this market segment. The company aims to capitalize on a number of
factors including inclusion in the AUA-SUO guidelines, increased patient
awareness and the improved reimbursement of Cysview. These drivers will
significantly increase penetration in the U.S. market. Furthermore, with the
approval of Cysview to be used with flexible cystoscopes, a significant market
opportunity has opened in the surveillance segment.

Given the large untapped market opportunities, the company will continue to
develop the U.S. commercial and medical infrastructure. Photocure has had a
significant increase in resources in the U.S. commercial organization during
2018 and 2019 and now has an organization in place to drive improved penetration
and profitability. Future investments would be predicated on gaining optimal
account coverage and return. The company has a 2020 forecasted revenue range of
USD 20-25 million in the U.S., up from USD 7.8 million in 2018, and sees
significant continued revenue growth and profit opportunities in the U.S. market
beyond 2020.

In July, Photocure announced that it has entered into a License Agreement
providing Asieris Meditech Co., Ltd (Asieris) with a world-wide license to
develop and commercialize Cevira® for the treatment of HPV induced cervical
precancerous lesions.

Asieris plans to launch a global clinical development program with an initial
focus on the China market based on Photocure’s Phase 2b data and the Phase 3
study design elements agreed with the US FDA. The development for the US and EU
markets will follow when clinical data from the China focused Phase 3 study
confirms the safety and efficacy, estimated to be finished in 2022. Asieris will
assume responsibility for the manufacture of the Cevira® product while Photocure
retains responsibility for the manufacture of the active pharmaceutical
ingredient.

Under the License Agreement, Photocure will receive a total signing fee of USD 5
million within 6 months after signing. In addition, the company may receive a
total of USD 18 million based upon achievement of certain clinical and
regulatory milestones in China and up to USD 36 million for certain clinical and
regulatory milestones in USA and EU. Approval of a second indication in China,
the US and the EU would result in payments of up to USD 14 million.
Additionally, sales milestones and royalties of 10% to 20% will apply in all
markets.

“After the closing of the quarter, we were pleased to announce a License
Agreement with Asieris. Under the agreement, Photocure will receive signing
fees, and potentially development and approval milestones and sales milestones
in total up to USD 250 million, in addition to sales royalties. Aseris will have
the world-wide license to develop and commercialize Cevira for the treatment of
HPV induced cervical precancerous lesions. The agreement with Asieris provides a
global roadmap for the development and commercialization of Cevira. The Cevira
deal is in line with our strategy of divesting products that do not fit our
therapeutic focus. We will continue to maximize the return on our commercial
investment in Hexvix/Cysview by executing our plans in the largely untapped U.S.
market where we expect to see our greatest returns in the form of significant
and sustainable revenue and profitability growth,” Schneider concludes.

Please find the full financial report and presentation enclosed.

Photocure will present its second quarter report on Wednesday 7 August 2019 at
Hotel Continental, Oslo, Norway. The presentation will begin at 08:30 (CET) and
representatives from the company will be Daniel Schneider, President & CEO and
Erik Dahl, CFO. The presentation will be held in English.

It will be possible to follow the presentation through
https://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=98041425

3 Likes

Uheldig at Dahl slipper til akkurat når børsen skal åpne… :slight_smile:

Det han sier er jo at vi går mot overskudd. :grinning::ok_hand:
Inntektene øker kraftig. Kostnadene flater ut.
«We are on track».

7 Likes

Kun 34 % salgsvekst i USA
Kan ikkje sei det imponerer. Ble det sagt noe om årsaken til den svake veksten?

1 Like

41 % omsetningsvekst i US og sterke signaler om at dette er bare starten = veldig bra.

2 Likes

Jeg har tenkt litt på det. En må huske på at nå begynner etterhvert millionbeløpene å bli litt mer betydelige så det er ikke så lett å nødvendigvis treffe de samme prosenttallene. Men må sitte litt med regneark for å se hva slags prosenttall som trengs for å treffe guiding.

1 Like

Var det ikke 16.1 mill i Q2-18 og 24.5 mill i Q2-19 ?
52 % økning ?

1 Like

Salg av antall doser var kun opp 34%

1 Like

En faktor er at q2-18 var veldig bra.
Forøvrig positivt at pris per dose har økt.

Har du sett på unit veksten fra Q1?

1 Like

Jepp. Liker på PHO insider

2 Likes

Har hørt igjennom webcasten og må si jeg er ble svært oppløftet, for dette er bedre enn selv jeg har trodd.

For det første, Schneider sier at Cevira-avtalen er fantastisk, og nå som den ble forklart må jeg bare si meg hjertens enig.
Også betryggende å høre at det var “budrunde” og flere interessenter, og at vinneren, Asieris er et kinesisk firma med hva Schneider betegnet som “very deep pockets”.

Kickern var selvfølgelig at utbetalingene av regulatoriske milestones vil garantert skje, og senest etter plan. Whichever comes first (real regulatory milestone eller plan for regulatory milestone)
Schneider sa, mer eller mindre, at plan for launch er 2024 i Kina, og 2025 i US/EU.

En liten stund selvsagt men det er flere saker som er interessant her.

For det første er det liten tid mellom planlagt Kina-launch og planlagt US/EU launch. Det betyr at alt er på plan, og at det ikke er slik at man skal se an hvordan det går i Kina før prosjekt US/EU settes i gang.

For det første, slik jeg forstår det, det vil garantert ha blitt utbetalt totalt 18 mil$ på “Kina-prosjektet” innen 2024. Dernest vil det garantert bli utbetalt 36 mill$ på US/EU-prosjektet innen 2025, og altså totalt 54 mill $ dollar innen 2025.

De andre er kinesernes vurdering av prosjektet, de vil i 2025 ha minst 5 + 18 + 36 = 59 mill dollar i “sunk cost”, i milepælsutbetalinger, samt de de vil ha i kliniske utviklingskostnader. I størrelses orden 20-25 mill$, om man legger til litt for at Hestdal for en 3 års tid siden antydet at Cevira-studiet kunne koste 15-20mill$.

Mao, Asieris “gambler” minst en halv milliard kroner på at de tror dette skal gå bra.

Jeg vil si at Edison sin analyse hvor de sier LOA på 40% på Kina og 20% på US bør revurderes.

De skrev i sin analyse at “. We currently apply a 20% chance of success for the US and EU markets, a significant discount to our typical 60–70% probability of success for a Phase III asset due to the significant unknowns related to timing and the ability of Asieris to finance and execute a clinical development plan”

Markedet har tydeligvis skjønt ingenting, og hadde jeg sittet på en short, slik Marshall gjør, så hadde jeg gjort alt jeg kunne for at markedet ikke skulle skjønne betydningen av hva Schneider i dag sa slik at de best mulig kunne snike seg ut av posisjonen sin.

12 Likes

Er det noe spesielt du sikter til her? Forstår ikke hvilken mulighet marshallen har til å gjøre noe i hele tatt?

Jeg var forberedt på at de ville utnytte den minste svakhet i aksjen i dag, og det er meget mulig de pøsa ut endel aksjer ved åpning som testa kjøpsvilligheten. Dette kan de muligens ha kjøpt tilbake når de så at kjøpsinteressen var stor.

1 Like

Når det gjelder Cysview-salget var det et par skikkelige kickere her også.

Det jeg særlig la merke til var at det var 2 klinikker med flexiscope for surveilance, ett i Texas og ett i California som allerede var over 100 prosedyrer på Cysview, og grunnen var at når pasientene kom tilbake på sine rutine-undersøkelser så krevde de undersøkelse med BLC.
Og det var ikke bare high-risk pasienter, men også intermediate og low risk pasienter.
En skikkelig vinn-vinn-vinn situasjon; pasientene får det de ønsker, klinikkene tjener gode penger og får innarbeidet sine prosedyrer grundig slik at Cysview-bruk blir plankekjøring og rutine, og vi aksjonærer tjener gode penger.

Ikke rart Schneider kan stå med rak rygg å si at salget blir minst 20 mill$ i 2020 på Cysview, det er langt unna dobling av nivået vi var på i 2Q2019.

Dette går veien !!

13 Likes

Må bare si takk for kommentarene og oppdateringen, jeg har ikke rukket og rekker ikke lese og se gjennom rapporten uka her, så setter stor pris på analyser og kommentarene i dag. Så takk til snøffelen, sponplate, savepig, og alle andre som har kommentert i dag på PHO trådene :slight_smile: :clap::clap::clap:

2 Likes

Hva med å “double down”, minst 50 000 aksjer ble i dag brukt til å presse kursen ned på 48-tallet, og vi endte vel omtrent i null, så tilsynelatende var det “intet nytt eller annet enn forventet” i dag.
Er de 50 000 aksjene “et initiativ” fra Marshall så kan de kanskje lykkes med å roe ned kursen slik at de får kjøpt tilbake på lave 50-tallet, hvem vet.

Anywayz, dagens oppklaringer angående Cevira-avtalen sier meg at markedets, og også Norne og Edison, sin vurdering av Cevira-avtalen er begrenset og mangelfull.

1 Like