Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Hvis de kuttet kostnadene såpass ville de nok ikke kunne opprettholde veksten og P/e skal da ligge rundt 8-9.

3 Likes

De kan nok fortsatt ha en grei vekst selvom alt salgsarbeid er outsourcet

1 Like

Det har ikke vært en stor suksess så langt å få partnere til å selge produktet. De tar så klar sin del av kaka. Om de skal sitte med det overskuddet du skissserer må de vel kutte kostnader med 60 MNOK?

1 Like

Ipsen har vel et salg som gir ca 60 millioner i inntekt til Pho i året (2018)
Hvor store utgifter tror du Pho bruker på å administrere denne avtalen?

1 Like

Jeg er ikke uenig i at de kan sitte igjen med et overskudd om de kutter ned på kostnadene, uenigheten handler om det kan kombineres med vekst. Partner revenue ned 2% i 2018.

1 Like

Det nærmer seg Q1 og nye tall. Hvordan ser folk på utsiktene i de ulike markedene denne gang?

En ting jeg har sett litt på er dette med Ipsen. Her virker det for meg som at flere tror at Hexvix kan være grunn til 20% økningen i deres “Other onkology”. For meg virker det opplagt at det er nettopp Hexvix som står for (i alle fall hoveddelen av) denne økningen. Begrunnelsen er enkel så fremt jeg ikke har misforstått dette med at Hexvix historisk har stått for ca. 75% av sekkeposten hos Ipsen.

Dersom Hexvix alene står for 20%-stigningen betyr dette at Hexvix må ha en økning på drøyt 26% for å løfte totalposten med 20%. Dette er ikke umulig gitt de positive meldingene PHO har levert siste året, samt øket fokus fra PHO for å få opp Ipsens leveranser. Jeg ser altså på det som ganske sannsynlig at økningen kommer fra Hexvix, og det vil gi rundt 20 millioner fra Ipsen i Q1. Jeg har ikke tatt med at andre partnere kan komme med positive bidrag her. Det kommer i så fall på topp.

Andre forklaringer på 20%-økningen, som jeg har forkastet er:

  1. De resterende produktene i “Other onkology” har samlet steget med 80%. Jeg ser på dette som lite sannsynlig da resten av den sekkeposten består av flere produkter, og stigning for et enkelt produkt i så fall må være betydelig høyere enn min estimerte totalstigning. Vi vet at TTT gjelder, og jeg tviler på at nevnte stigning er årsak. Selvfølgelig kan det være snakk om en generell økning fordelt stort sett likt over alle produktene, men det ser jeg også på som lite sannsynlig.
  2. Det er kommet et nytt produkt inn, som på rekordtid utgjør en relativt stor del av denne potten. Av samme grunn som under pkt. 1 anser jeg dette som lite sannsynlig. TTT, og dette gjelder også for nye produkter.

Kommentarer til dette?

Jeg kommer til å se på Nordic og US de neste dagene.

-Wannatri :slight_smile:

6 Likes

Det kan jo også stemme med timingen, gitt at ny CEO har tatt tak i denne saken tidlig i Q4 18, Ipsen har tatt grep i løpet av siste del av Q4 og effekten så kommer i Q1 19.
Om ikke mange dagene har vi svaret.

1 Like

Hvor har du det fra at Hexvix står for ca 75%?

2 Likes

I noen av Ipsens kvartalsrapporter har Hexvix-andelen vært spesifisert til ca 75 % av “Other”.

2 Likes

Kan ikke være så vanskelig å finne ut av det. Photocure får 30%, i fjor var «other oncology» på 6M€, eller 55 mill NOK. Skulle bli Ca 16 mill i Ipseninntekter om alt fra «other oncolgy» var Hexvix, eller rett over 12 mill NOK om det var 75%.

Man kan gjøre samme regnestykke for flere kvartaler. Og mitt inntrykk et at «det meste» av «other oncolgy» er Hexvix, mer som 90% pluss.

Men så klart, det kan jo ha kommet til nye produkter.

3 Likes

Stemmer nok det.
Oversåg at Photocure får 30% av inntektene til Ipsen, ikkje 100%. Da går regnestykke opp.

Men har vanskelig for å tru at Ipsen har fått opp salget. Det blir isåfall stor pluss i margen hos meg.

1 Like

Jeg tenker at hvis det var kommet et nytt “other oncology” inn og sto for en såpass synlig vekst så ville det blitt kommentert. Så det må være lov å ha trua på at hexvix har hatt et ok kvartal. Men man vet jo ikke om det bare var midlertidig pga inventory osv.

1 Like

Hvis det skulle være slik at Ipsens Hexvix-salg plutselig øker med 20% vil jeg tilskrive det kombinasjon av gode kliniske data, økt fokus og Dan Schneider gjennomføringsevne.
Det er selvsagt også godt nytt for hva vi kan få til i US.

6 Likes

Har nevnt de før, men gjentar meg selv likevel.
Medistim er et selskap som har svært mange likhetstrekk med Photocure, derfor utrolig gøy å se hvordan kursutviklingen der har vært siste tida.

2 Likes

Ja, du kan så si. Kurs kr 63,69 ved nyttår og i dag godt over kr 130. Vil slett ikke bli overrasket om PHO får en tilsvarende opptur i løpet av de neste 12 månedene.
Dersom vi ser på de siste meldingene sommer kommet vedrørende Cysview og BLC teknologien, og kombinerer dette med utspill/rettningslinjer fra fagmiljøet og pasientenes økende interesse for BLC teknologien, så kan dette vise seg å være en eksplosiv cocktail.

Bare la oss ta en faktor som brukerfrekvensen på hvert scope. Den var ved utgangen av 2018 litt over 1 gang PR uke PR scope. Her kan nye rettningslinjer gjøre underverk. Og ved utgangen av 1H 2019 vilmder trolig være utplassert anslagsvis 210 scope hvorav ca 30 kan være flexiscope, noe som kapasitetsmessige tilsvarer 300 regide scope. Men samtlige vil neppe være i operativ bruk.

Men her er allerede en stor ubalanse mellom tilgjengelig kapasitet og brukt kapasitet. Og dersom brukerfrekvensen tar seg opp vil der kunne gjøre underverk på bunnlinjen til PHO.

1 Like

Forsatt litt forskjel på Medistim og Photocure.

Medistim

Photocure

5 Likes

Hva forventer markedet av Q1?
Ja, derom strides de lærde. Jeg tror ikke Q1 vil bli så veldig kursdrivende, for å si det mildt. I den grad kursen går mye opp fra dagens nivå, så frykter jeg at historien fra tidligere kvartal kan gjenta seg og at vi får et nytt svalestup på kursen. Men det vil gi muligheter for å handle enda flere PHO på billigsalg.

Som sagt jeg tror ikke Q1 blir mye å skrive hjem om. Men det har skjedd noen svært interessante ting gjennom Q1 som kan gi seg overraskende store utslag utover i 2019. Joda, jeg har lest og hørt ledelsen messe om at det ikke bli noen blå bunnlinje før uti 2020.

Men det er en faktor ledelsen ikke har kontroll på, men som kan bli betydelig påvirket av de siste dagers meldinger, nemlig brukerfrekvensen til utplasserte scope. På slutten av 2018 lå brukerfrekvensen på mellom 1,1 og 1,3 pr scope pr uke. Det er lavt. Samtidig gir det noen særdeles interessante muligheter.

Ved årsskiftet var det utplassert 157 scope, hvorav 8 var av typen flexiscope. Samtlige av disse var neppe i operativ drift. Men la oss anta at scopene som var utplassert ved inngangen til Q4 18, altså 131 regide og 6 flexiscope var kommet i operativ drift i Q4. Gjennom Q4 ble det omsatt for 18,4 millNOK i Cysview i USA. Med en dosepris på kr 8500,- utgjør dette 2164 doser Cysview. La oss for enkelthets skyld anta at samtlige doser ble forbrukt i pasientbehandling. Det vil i tilfelle gi en brukerfrekvens på 2164:155 (131 regfide og 6 flex(som utgør kapasiteten til 24 regide scope))= 13,96 doser pr scope. Det utgjør en brukerfrekvens på 1,16 pasient pr scope pr uke. Noe som er svært lavt.

Men med en brukerfrekvens på 1,16 pasienter pr scope pr uke så betyr det at der er en enorm ledig kapasitet, bare på de scopene som allerede er i operativ drift. Dersom vi regner at hvert scope kan behandle 2 pasienter pr dag og at scopet benyttes i fem av ukens syv dager, da vil kapasiteten være 2x5=10 pasienter pr scope pr uke. Med brukerfrekvens på 1,16 pasienter er der hele 88,4% ledig kapasitet på de allerede utplasserte scopene. Eller for å anskueliggjør det med tall:

Det blir behandlet 1,163 pasienter pr scope pr uke, mens de kunne vært behandlet 10 pasienter pr scope pr uke, eller 8,837 flere pasienter pr scope pr uke. I løpet av et kvartal, med 155 regide scope i operativ drift, vil det utgjøre . 16437 flere pasienter, eller sett med PHO øyner; 16437 flere doser Cysview!! Og det bare i et kvartal.

Hva har så skjedd de siste dagene? Jo et ekspertpanel av kompetente urologer har kommet med retningslinjer for bruk av BLC teknologien i surveillancemarkedet. Retningslinjer! Det er altså klare føringer fra dette ekspertpanelet til sykehusene om hvordan blærekreftpasienter bør behandles. Et kraftig signal til sykehusene som behandler blærekreftpasienter om hvilke type behandling pasientene bør gis.

Som om ikke det var nok, så har der også kommet melding om at blærekreftpasienter som behandles med Cysview så vil 3 av 4 pasienter overlevde de neste 5 årene, mens tilsvarende tall for pasienter behandlet med hvitt lys er 2 av 4!

I tillegg er det allmenn kjent fra og med 1 jan 2019 så trådte refusjonsordningen for bruk av BLC teknologien i surveillancemarkedet i kraft.

Dette er tre meget sterke føringer på at sykehus i USA som behandler blærekreftpasienter vil henvise dem til sykehus/klinikker som har BLC teknologien på plass. Noe som igjen vil være et sterkt insitament for at sykehus som kun har WLC må anskaffe seg BLC teknologi for ikke å bli hektet av dette store markedet.

Så tilbake til det uforløste kapasiteten som allerede nå finnes i det amerikanske sykehusmarkedet. Dersom fagmilj, pasientorganisasjoner, forsikringsselskaper og myndighetene på bakgrunn av de siste fremkomne data og retningslinjer begynner å presse på for at blærekreftpasientene skal behandles med BLC teknologi, så vil allerede ekisterende infrastruktur kunne behandle 16437 flere pasienter pr kvartal. For PHO vil det innebære salg av 16437 flere doser cysview pr kvartal. Når vi vet at det ble solgt ca 2164 i løpet av Q4 18, så kan altså kvartalsomsetningen økes med 759% bare ved å utnytte allerede eksisterende scope kapasitet i USA.

16437 ekstra doser betyr 139,7 mill NOK i ekstra omsetning pr kvartal, eller 558,8 mill NOK pr år. Penger å ta med seg det for et selskap som ofte dømmes nord og ned …

Og bare for å ha nevnt det; ved årsslutt 2019 vil KS trolig ha utplassert et antall regide og flexiscope som tilvarer kapasitetren til over 300 regide scope, eller det doble av det jeg regnet med i mitt eksempel… Det virker akselererende for meg. ;-))

3 Likes

Har Ipsen virkelig økt med 20% og det ikkje er for lager, så vil det være sterkt kursdrivende.

2 Likes

Jeg er inneforstått med at jeg kan bli kraftig overrasket over hva som kommer. Men for hjertet og humøret forøvrig er jeg mentalt innstilt på at Q1 ikke blir noe spesielt. Jeg har i lang tid hevdet at det er først i Q2 at vi virkelig vil få se at noe stort er på gang og at kursen virkelig begynner å rører på seg etter at Q2 19 er presentert.

Men jeg betviler ikke hva du sier, og jeg blir ikke skuffet om du får rett ;-)) Men inntil resultatet foreligger velger jeg å ha lave forventninger til hva som kommer. Men spent er jeg, det skal ikke stikkes under en stol.

1 Like

Og nå er det vel ikke mye profitt å hente for Marshallen lenger. De kunne ha kjøpt tilbake aksjene for snart et halvt år siden og hatt millionfortjeneste. Nå blir det problem for de å få dekket seg inn. Det må ligge en annen agenda bak.
Kanskje den andre handa plukker rimelige aksjer så lenge den klamme handa som SSR er ligger å holder igjen kursen? SSR fungerer jo som djevelens advokat!

2 Likes