Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Jaja, vi får nå se om bjellesauer har tolmodighet, det er nå ikke sikkert de kortsiktig treffer med inngangen, selv sitte eg på sidelinjen ennå, og følger med.

Men så klart , de har nå så mye peng likevel at litt bom spiller vel liten rolle, om dei er langsiktig.

1 Like

Finnes ikke mye som er værre enn å sitte på sidelinjen​:joy::joy:

1 Like

Godt mulig de treffer bra både på kort og lang sikt også :sweat_smile::man_shrugging:

Ja, såklart. Bare mitt synspunkt.

Langsiktig så spiller det liten rolle om den nå er 80 eller 100, og på sidelinjen blir eg hvertfall til 2020, det er jo bare 3 dager til juleferie :joy:

2 Likes

4Q19 skulle bli det forløsende kvartalet for flexiskop. Vil det skje? Det blir jo ikke rapportert på Cysview.com, som begynner å bli et mindre og mindre interessant oppslagssted, siden Photocure nok selger flexiskop til allerede registrerte kunder, og disse dermed ikke dukker opp der.

Og hva med brukshyppigheten? Den falt en god del i 3Q19, mot alle formodninger, og på tross av den store og kostbare innsatsstyrken til Photocure. Ikke bare i USA, men over hele linjen. Hva er det ledelsen i Photocure ikke forteller oss? Hvorfor går Cysviewenhetssalget ned, og ikke opp?

Og vil guidingen for 2020 kunne holde? Det som virkelig skulle få fart på salget er jo flexiskopene. Men med denne labre farten er det fortsatt så få flexiskop i arbeid at det spørs.

Du har kanskje svarene selv:

8 Likes

Noen form for retorisk øvelse du jobber med her gitt ditt nylige innlegg?

2 Likes

I en akselerasjons-/vekstfase blir det helt feil å måle fremgang ved å se på brukerfrekvens. Høyere nevner (antall skop) i «frekvensbrøken» reduserer automatisk frekvensen i og med at det ikke renner inn med pasienter fra første sekund skopet er aktivt. Frekvens vil øke når utplassering stagnerer. Dette er også nevnt opptil flere ganger av selskapet.

4 Likes

Hvordan vet du det?

1 Like

Ved omregning av salget til nkr. Gjør gjerne øvelsen selv. Enhetssalget av Cysview falt i forhold til foregående kvartal. OK?

Skal vi stole på Dahl, og at hans utsagn gjaldt Cysviewomsetningen i 4Q? Det er nok ikke Cysviewsalget han snakker om tror jeg, men scoputplasseringene siste kvartaler. Tror ikke Dahl er mannen man skal høre for mye på. Men vi får se. Jeg blir ikke overrasket om 4Q, som normalt er årets beste kvartal, kommer lavere ut enn det som gjenspeiles i aksjekursen. Vi vet heller ikke hvor mye som inntektsføres av Ceviradelen i 4Q. Dahl vil jo ta det over levetiden, og se bort fra cashbetaling. Men dette har vært diskutert før. Jeg mener Dahl misforstår hele periodiseringsforståelsen og forsiktighetsprinsippet i samme slengen.

1 Like

Forventningene til brukshyppighetsøkning gjennom 2019 har vært høy. Dette skyldes at man fikk refusjon fom 2019. Men refusjonen har utrolig nok ikke hjulpet noe særlig i form av økt bruk. Det er nesten uforklarlig. Dermed blir økt salg av scop lite relevant som forklaring, selv om det i prinsippet er riktig. Men skulle jo trodd at refusjon ville overstyrt det i lange baner.

1 Like

Forsiktighetsprinsippet gikk ut av IFRS sine retningslinjer i 2012.

1 Like

Desto mindre grunn til å ikke ta Cevira til inntekt uten “periodisering fremover.” Cevira er jo allerede opptjent.

All cevira upfront som ble mottatt i q3 ble inntektsført i q3. Så ingen grunn til å regne med noe annet enn at alt fra q4 blir ført i q4.

Det slåes inn åpne dører her som om det var en form for mime performance, hva med å lese litt opp i tråden?

Brukshyppighet og en opplevd lagg i omsetning for 2019 vs guidingen i omsetning for 2020 har blitt diskutert ganske inngående.

Faktum er at vi trenger å se både q4 OG q1 for å få et fullgodt inntrykk av hvordan trenden er.

2 Likes

Nå har det seg slik at antall scope utplassert de siste 3 kvartalene har oversteget antall utplassert i hele 2017-2018. Å forvente at brukerfrekvens skal følge en så enormt sterk stigning er ikke realistisk om du spør meg, selv med refusjon.

Når det gjelder innsatsstyrken til Photocure går store deler av denne til å selge inn løsningen til sykehus og personell, samt effektivisering og optimalisering i etterkant for å redusere tidsbruk og kostnader for sykehusene. Man bør ikke bli overrasket over at brukerfrekvens ikke henger med utplasseringstakten når selskapet har uttalt at fokus ikke ligger på brukerfrekvens.

Hvor har du det fra at cysviewsalget synker? Og hvor har du lest at forventningene om økt brukerfrekvens har vært høye? HO?

Forøvrig anbefaler jeg å gi selskapet tid. Rom ble ikke bygget på en dag.

3 Likes

Det blir spennende å se hva ytterligere fase 3 studie, bedre reimbursement og drastisk økt mengde skop kan gjøre for 2020, og hva dette vil bety for forventningene for 2021-2022.

1 Like

All upfront? Photocure skulle motta 5 mill $ ila 6 mndr. 1/3l i 3Q og 2/3 i 4Q. Jeg viser til Dahls drøftelse av periodisert inntektsføring. Dette er altså ikke avklart og selskapet har ikke tilbakevist tidligere utsagn fra Dahl. Betalingen i 4Q er dobbelt så høy som i 3Q så det er en beløpsmessig grunn til “periodisering”.

Fra Q3 Transcript:
«Under license agreement, Photocure will receive a total signing fee of $5 million. We received $1 million at the signature back in July. We received another $2 million in October. The balance is due the end of this quarter, fourth quarter. And we are confident that that is going to be paid. In fact, the first 2 payments were made early. So we’re in good shape.»

Den siste innbetalingen kommer i Q4 og den vil bli inntektsført i Q4. Det regnskapsmessige har allerede blitt diskutert og uansett hva du eller jeg måtte mene om dette er det Dahl som er CFO og tar avgjørelsene.

Jeg venter fortsatt svar på spørsmålene jeg stilte deg ang. brukerfrekvens og cysviewsalg.

1 Like

Da hensyntar du ikke at klinikker/sykehus kjøper inn cysview for 1-3 mnd av gangen

2 Likes

Det er Merlin sitt bidrag mellom hvert kvartal.

1 Like