Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Jo men hvorfor skriver du ikke heller det tallet og kommer med ditt resonnement rundt det da?

1 Like

Jeg regnet ikke med at forumdeltagere skulle være så vanskelige på det.

Implisitt burde det være fint mulig å forstå, i og med at Q4 ikke er fremlagt.

I prinsippet enig i tankegangen, men hva er da god brukerfrekvens?
0,1 gang per uke? 1? 10?
Og hvor mange ganger per uke benyttes et scope med hvitt lys?
Vi vet vel ikke at utplasserte scope med blått lys brukes for lite?

Rockpus
Jo, der finnes en logisk forklaring. Når man sier 10-15% kapasitetutnyttelse, så er det basert på en likebehandling av samtlige utplasserte scope. Man tar omsetningen i USA siste kvartal og deler på USD 1000 for å finne antall doser forbrukt, deler det på antall utplasserte scope for å finne forbruk PR scope i løpet av kvartalet og deler det tallet på antall uker i de kvartalet og får med det brukerfrekvensen PR scope PR uke.

Det vil si at når totalt antall scope stiger fra 187 til 211 scope gjennom Q3 19, så er det en økning på 12,83%. Dersom kapasitetsutnyttelsen skal være uendret fra Q2 til Q3, må brukerfrekvensen på hvert scope, inkludert dem som ble utplassert siste uken i Q3 2019 øke med 12,83%. Men enhver av oss skjønner at et scope utplassert siste uken i et kvartal neppe har nevneverdig bruk. Der samme gjelder mesteparten av scopene utplassert det angjelende kvartal.

Men dette viser hvor feil det blir å regne brukerfrekvens på denne måten. Brukerfrekvensen måtte altså økt med mer enn 12,83% i Q3 19 før det ville gi seg utslag som økt brukerfrekvens på scopene. En økning på 12% ville de facto fortone seg som en reduksjon i brukerfrekvensen. .

Like fullt er det denne måten å regne brukerfrekvens på, og bruk av Cysview.com som sannhetsvitne for utplassering av scope, som vil bli brukt av debattantene på diverse diskusjonsforum.

Med introduksjon av flexiscope og mer enn 130 sykehus med rigide scope installert, så mener jeg Cysview.com ikke lenger kan benyttes som kilde for å forutsi antall scope utplasssert PR kvartal. Noe jeg mener Q3 19 var et godt eksempel på, men jeg tror det kan bli enda tydeligere i kvartalene som kommer.

I tillegg mener jeg at kombinasjon av antall utplasserte scope om omsetning av Cysview inneholder for mange usikre faktorer til p beregne en brukerfrekvens som kan benyttes til noe fornuftig. Og her blir nok dessverre mange forledet.

Jeg er rimelig sikker på at brukerfrekvensen på de forskjellige scopene er svært forskjellig avhengig om skopene var utplassert for flere år siden eller et av de siste årene, om scopet står på en urologisk avdeling med mange utsjekkede urologer, eller om det står på en mindre klinikk.

Derfor bør man heller se på hvordan veksten i forbruk av Cysview er på en yoy basis. I den grad den vokser, så er PHO på rett vei.

5 Likes

Uken åpner med en ny sviende nedtur for farmasiaksjene, PHo inkludert. Da er det greit å vite at PHo har er et solid ben å stå på gjennom økende inntjening, ingen behov for emisjon, en stadig økende base av pengegenererende scope og økende oppmerksomhet rundt BLC teknologien.

Spørsmålet er når BLC blir introdusert i det asiatiske markedet og hvilke land som blir det første? Ledelsen i PHO har allerede rapportert at de har tatt tilbake kontrollen med såvel Asia som Sør-Amerika. At det jobbes med å utvide BLC teknologien til disse markedene vet vi. Og når de har funnet den rette partneren blir vi informert.

2020 blir et spennende år. Men den første uken har vist oss at heller ikke PHO er immun mot storpolitikkens forunderlige sprell rundt på kloden.

4 Likes

Det har i dag gått flere store blokker. Kl 15.31 gikk det 25.000 aksjer til 85,58 kr. Spennende :slight_smile:

1 Like

Lei avslutning :grimacing:

Ja, det ble en heftig nedtur for både BergenBio, Nano, Pcib, Trvx og PHO idag.

1 Like

Trøsten får være at nedgangen er med ett ganske lavt volum, har derfor sett dette som en kjøpsmulighet i dag.

Volumet ligger vel ganske høyt ift gjennomsnittet i 2019…?
495622 aksjer omsatt…
For min del er heller trøsten at dette virker å være kun risk-off som følge av makropolitikk og frykt for uroligheter Iran/Usa, mens det er ingenting fundamentalt som har endret seg på verken dette caset eller andre biotek-case i dag. I tillegg kan nevnes for Pho sin del at det ikke er behov for penger inn og dermed ikke noen grunn til å frykte utvanning på ufordelaktige nivåer…

1 Like

Ble vel omsatt 620,6k aksjer, hvertfall ifølge mitt bilde.
Antar det dreier seg om blokker omsatt på 85,58.

Fikk hvertfall med meg 1 blokk på 25k og en på 50k. Antar det var en til på 50k eller to til på 25k hver.
Jeg kan for lite om slike type handler, men kan det ha med opsjonene å gjøre? Rent spekulativ synsing fra min side.

2 Likes

Jeg valgte å se på dette i forhold til volum siste 1 -2 mnd, mener det er mest riktig, men kan sikkert diskuteres.

Hvor ser du dette, i følge oversikten på OB ikke vært handlet høyere enn 84,5 idag. https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/PHO.OSE/overview

1 Like

haviar1

26

2t

Det har i dag gått flere store blokker. Kl 15.31 gikk det 25.000 aksjer til 85,58 kr. Spennende :slight_smile:

I tillegg gikk det en blokk på 50k på 85,58 mellom 15.28 og 15.43 en gang. Jeg bruker DNB og fikk heller ikke disse handlene i loggen, men en bekjent som bruker Nordnet så den på 50k.

1 Like

Finner ingen slike handler her heller så jeg tror ikke den er reell.
https://investor.dn.no/#!/Handler/S101/

Så denne blokken på 85,50 hos Nordnet jeg også (nettsiden under «siste handler», har ikke konto hos dem).

1 Like

Sjekk Nordnet om du ikke tror på det. Flere som har bitt seg merke i dette.

Forklart på en annen måte.
I DNB kan jeg i perioden 15:28 - 15:43 se at det gikk cirka 5-7k aksjer. Omsetningen steg i samme perioden fra 39,7 mill til 46,7 mill, sier seg selv at her har det gått blokker, så jo, det er reelt.

1 Like

Fra nordnet.

2 Likes

Antar det må være en som har lagt inn en kjøpsordre, men den er blitt handlet til lavere kurs.

Takk!

Antar du også finner den på 25k kl. 15:31.

Nei, var det dark-pool kanskje?

https://classic.nordnet.no/mux/popups/marknaden/aktiehemsidan/avslut.html?containerid=avslut&identifier=46096&marketplace=15&limit=100000