Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Rådighetsbeløp - boliglån

Hvor mye har husholdningen i årlig inntekt?

Din situasjon virker å være ganske lik min, slik du beskriver den.

Jeg har drage og to trollunger, vi har huslån på 4.2 mill, 300 i studielån, to biler (dog uten lån) og hus fra 2015.

Vi har ikke avdragsfritt, men jeg satt det på 30 år.

Vi har samlet årslønn på omkring 1.1 mill og klarer oss fint.

2 Likes

Omtrent samme årsinntekt her. Jeg har et ubetydelig (50.000kr) studielån, mens samboer har rundt 240.000 kr. 1 bil, ikke lån på den.

Jeg tenker også det vil bli 30 års lån for vår del. Hvor mye sitter dere igjen med i slutten av hver måned?

Ganske situasjoner da :slight_smile:

Jeg har faktisk ikke oversikt over hvor mye jeg sitter igjen med hver måned :stuck_out_tongue: Men det er nok til at jeg ikke trenger å tenke på det samtidig som bufferkontoen vokser.

Dere virke laaaangt mer disiplinerte med pengebruken deres, så din bufferkonto kommer til å vokse raskere enn min :slight_smile:

Edit : Kjøp huset :slight_smile:

1 Like

En viktig parameter tenker jeg er om dere har relativt trygge jobber som dere trives med og dessuten har gode muligheter til lønnsvekst i årene fremover

Veldig smart å sette opp et budsjett ja! Husker jeg balet med mye av de samme spørsmålene da vi kjøpte hus for 15 år siden.

Noen innspill:

Siden dere har lav belåningsgrad, sjekk betingelser for fleksilån/boligkreditt og maks rammen der. Så kan du betale ned normalt der, men har en kjempebuffer som kan brukes hvis du en dag kommer over en virkelig bra mulighet. Jeg fikk for noen år siden mulighet til å starte bedrift og kunne pga fleksilånet plutselig hoste opp 800k som trengtes der og da for å satse.

Med fleksilån kan du også lage ditt eget fastrentelån, bare sett hva du tror snitttenten vil være neste 5 årene og betal inn fast dette beløpet. Er renta lavere, betaler du bare raskere ned på lånet.

Det siste, om man er normalt oppegående, vil inntekten øke år for år. Dette resulterer for de fleste i økt forbruk - evt mulighet til større lån for større hus, bil, hytte osv. Jeg lagde meg imidlertid en nedbetalingsplan som økte innbetalingene med 2,5% per år. Den økningen var ca halvparten av gjennomsnittlig lønnsøkning hvert år og var derfor ikke så vanskelig å svelge. Men over noen år blir rentes rente-effekten av dette ganske så friskt!

9 Likes

Dere har spart 2,7 mill i cash?

Nei, 1,1 i Cash - resten er EK i leilighet

Skjønner. Jeg tenker dere må vurdere hva dere trenger fremover. Alt skal vedlikeholdes.

Beliggenhet, behov osv har mye å si. Lave faste utgifter gir mer frihet.

Hadde nettopp møte med danskebank, de klarte si “vi er ikke så veldig positive til folk som kjøper flertallige utleieboliger, 1 er greit, men 2-3-4 blir mye styr”… Eh what?!
Hadde forsåvidt 400-500k å gå på betjeningsevne, men bare 100k å gå på på gjeldsgrad. Hvem har tips og triks til meg?

1 Like

Velkommen i gjengen! Bankene er vanskelige å ha med å gjøre, med mindre du heter Aylar eller på et annet vis er med i det gode selskap…!

Om du kan gå sammen med noen om kjøp så vil kanskje saken stille seg annerledes.

1 Like

Dnb, de liker penger :joy:

1 Like