Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Samler du på noe?

Begynt så smått med kunst. Har en del gamle våpen også. Både far og farfar har vært norgesmestre i skeet/leirdueskyting. For det meste arv, men også litt nyinnkjøpt. Har til gode å samle på noe spesifikt, begge kategorier nevnt ovenfor samt fiskeutstyr er én mulighet.

I hjørnet er en Hardy Bros. splitcane spesialbygget tohånds fluestang som tilhørte farfar:

Når jeg har nevnt den og annet for de gale fiskegutta sitter sjekkheftet løst.

6 Likes

Fluefiskerne er helt ville i nikkersen. Skikkelig stilig, takk! :ok_hand:

1 Like

Dama har en Nissan Primera 1995 modell. Billigste bra bilen som minner om Subaru Impreza. Tror hun skammer seg litt hver gang hun sitter på i min Toyota Corolla 2006-modell. :smile:

2 Likes

Sammler på en 94mod micra som bare har gått 62000 badaassmadafokka bilen!

1 Like

Samler på penger. Har ikke så mye enda men håper å få tak i litt mer i 2018… :smile:

#uglyrich

9 Likes

Penger er det første man sammler på, så blir man voksen å starter å kjøpe dyre ting fordi man kan ;D

2 Likes

Samler også du på oppskrytte biotech-aksjer?

7 Likes

Hehe, that too :slight_smile: Tenker å begynne å samle på litt mynter, type digital også neste år.

1 Like

Samlet på frimerker når jeg var yngre, men interessen avtok etterhvert. Samlet også på POG, regner med de har steget noe forferdelig mye i verdi siden 90 tallet. https://no.wikipedia.org/wiki/Pog link for de uinnvidde her inne.

2 Likes

Den dagen NANO-kursen eksploderer vurderer jeg å gå til innkjøp av dette:

image

Er det first edition?

Ja, dette er første edition fra 'Murica. Kan få den langt billigere, men da med en lagt lavere rating. Eksemplarer med rating på høyt 9-tall går skyhøyt.

Tror at slike gadgets fra populære franchiser vil holde seg godt i verdi, slik som Star Wars, Disney, Star Trek, Marvel osv. Nå er ikke Conan en kjempefranchise i så måte, men den er oppe der.

Har alt av blader som er gitt ut i Norge, men her er verdien en helt annen.

Jeg har alle Turtles bladene som er gitt ut i Norge - tror du det er verdt noe? :joy:

2 Likes

Hvor mye vil du ha for dem? Det er jo en start :stuck_out_tongue:

Hehe, ikke sikkert jeg vil selge dem altså, guttungen har begynt å lese nå og ser jo for meg han vil ha interesse av dem. De er desverre ikke så godt tatt vare på (har hatt dem i permer men de har vært lånt ut til nevøer osv). Men nå fikk jeg lyst å sjekke om alt er på plass når jeg kommer hjem. Har tatt vare på dem fordi de har en ganske stor nostalgisk verdi… :slight_smile:

Penga mine går opp i røyk.

13 Likes

Haha, helt rått! Kan du fortelle mer om samlingen?

Må skaffe meg en feit en til nyttårsaften. Anbefalinger?

En litt mindre variant, fylt med Cohiba (Yndlingen til Fidel Castro) :slight_smile:

5 Likes

Importerte en -57 Amazon fra Sverige som da var kjørt 89000, en eier som hadde brukt den og en samler jeg kjøpte den av. Firesifret chassisnummer, slet når jeg skulle forsikre den, forsikringsselskapet skulle ha seks siste sifre i chassisnummeret.:blush:
Solgte den pga plass- og tidsmangel…
Har lurt på å kjøpe den tilbake, tenkte endatil på å bygge en ekstra garasje…
Nå samler vi bare på sykler og ski, som brukes relativt flittig…

3 Likes

Det er den største humidoren. Jeg bruker den for kasser som blir røska med fra tax free og rundtomkring.

Har også to mindre humidorer som er mer “hverdagshumidor”, om man kan bruke det ordet :wink:

Siden travel retail fører mest Kubanske sigarer, så blir det mye av det. Min favoritt av Kubanere er H. Upmann Magnum 46. Det er en medium-til-fullkroppssigar men med ganske lavt nikotininnhold. Ingen fan av nikotin da jeg ikke snuser eller røyker sigaretter. En skikkelig smaksbombe, spesielt i “last third” av søtlig tre, sedar, lær, jord og med en anelse krydder. Kubansk tobakk fra Vuelta Abajo regionen generelt liker jeg veldig godt. Magnum 50 og 54 er tykkere (og kortere) sigarer i samme serien, men 46 er den soleklare favoritten, da jeg synes 50 og 54 ikke får det helt til i blenden i forhold.

Når det gjelder en annen favoritt så går det kanskje frem fra bildet at jeg er veldig glad i Perdomo. :wink: Nesten alle sigarene du ser på bildet er Perdomo-sigarer. Dette er Nicaraguanske sigarer som blir noe helt annet enn mye Kubansk. Krydder, pepper, en del bitrere (dvs ikke så søtlig tobakk, dette trenger ikke på noen måte være feil) enn typisk Kubansk tobakk.

Ok jeg kan skrive endeløst om det, men siden du vil ha en anbefaling… det er veldig vanskelig å anbefale noe når jeg ikke vet noe om hva du liker. Akkurat som i Whisky-verdenen (som jeg også… kremt… har litt kunnskap om :wink:) så fins det enorme mengder smakskombinasjoner.

Hvis du er nybegynner, eller bare ønsker en nyttårsrøyk, så kan du ikke gå feil med Cohiba (som er typisk mild og fin for nybegynnere), En Hoyo De Monterrey Epicure No. 2 for mer medium kropp, eller så klart favoritten H. Upmann Magnum 46 for medium-fullkropp.

Ellers så kan jeg anbefale Perdomo Reserve 10 YR Robusto Connecticut (fås på www.sigar.com) som er mild-til-medium med kaffe, krem, honningaktig sødme og en dash krydder på toppen.

Solcigar.no selger Kubanerne jeg har anbefalt. Tror også msorensen.no gjør det. Bor du i Oslo eller omegn så er det bare å ta turen innom enten Sol (for Kubanere) eller Augusto (for Nicaraguansk, Dominikansk eller Honduransk) eller så er Håkon på sigar.com alltid hyggelig og service-innstilt.

ps: jeg jobber ikke i sigarbransjen, men man blir jo kjent med entusiastene efterhvert. :smile:

Edit: Bare å spørre om det er noe du lurer på eller om jeg kan hjelpe med noe. :blush:

6 Likes