Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2019 ( Skattetråden for alle).

Da er vi to dager unna at Skattemeldingen 2019 dumper ned i Altinn-boksen - et av vårens små spenningsmomenter. :slight_smile:

  • Er det noe spesielt man må tenke på i år når man handler i aksjer?
  • Noen tips og “triks” angående saker og ting man kan få fradrag for?
  • Noen erfaringer med punkter som bør sjekkes spesielt godt?
1 Like

De heldige har fått den allerede!

image

Det jeg ser er at det er mye feil på aksjebiten, inngangsverdier og sånt. Kort fortalt har jeg fått en megabaksmell som skyldes at det er regnet totalt feil inngangsverdi på aksjene.

2 Likes

Antar det er megleren din som har gjort en feil? Det er vel data de sender til skatteetaten?

Har ikke fått noe. Det er ikke bare her du er insider altså… :smile:

Megler har gjort en feil , men de påstod dataen kom fra VPS.

Feilen er mindre enn den feilen megleren har gjort.

De har drevet å testet nytt publiseringsystem, så hvis du var innlogget når de test publiserte kunne du hente den ned :wink:

2 Likes

Skjønner. Selv har jeg betalt mye skatt i fjor for å snu en trend med å få tilbake 40 > 25 > 2 K per år…

Spent på om jeg har truffet bedre nå.

Blir nok baksmell her i gården…

1 Like

Noen der veit om kjøpte tegningsretter der ikke er blitt realisert er fradragsberettiget?

Med introduksjonen av aksjesparekonto burde det være håp om å unngå baksmell i år :slight_smile: Drømmer om få igjen litt penger for en gangs skyld.

2 Likes

Du tenker at du har kjøpt Tegningsretter og brukt disse til tegning av aksjer?

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/skatte-abc/aksjer--realisasjon/A-5.044/A-5.079/

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/skatte-abc/formue/F-21.085/F-21.110/

Blir ikke noe “silikon i tatti” på kjærringa i år nei :laughing:

2 Likes

Går for størst mulig baksmell hvert år, sålenge man har kontroll på tallene går det greit

4 Likes

Nei.
At man har kjøpt x-antall tegningsretter, men ikke tegnet, da kostpris per aksjen sidehen har vært lavere end kostprisen på å utøvetegningsretten.

Føres som tap med salgspris = 0.
Post 3.3.10

Hvis det er på ASK, så er det vel bare å vente til den dagen du gjør opp kontoen.

Er det på ASK?

Takk, da blir det ikke noen smell for min del i år.

Nei det er vanlig konto.

Tegningsretten går jo ut på dato, ekstremt usikker om du får fradrag på retter du ikke benytter. Ville vurdert noen kroner på en skatterådgiver.

1 Like

Får gjør det da. Kan være en god investering.

Er det mye penger kan det lønne seg, du kan også spørre megler om de vet noe. Det hender de har gode svar.